Pearl Skrevet 11. desember 2002 #1 Skrevet 11. desember 2002 Hei. Kan noen svare meg på om arbeidsplass har mulighet på å sjekke hva du skriver f. eks. på chatten og om det er normalt at de sjekker jevnlig hvor mye og hvor de ansatte serfer??
JohnnyCash Skrevet 11. desember 2002 #2 Skrevet 11. desember 2002 Alt går ann.. men det er jo ikke sikkert at din arbeidsplass gjør det.. man kan bruke en sniffer og sniffe på pakkene som blir sendt over nettet.. Men datatilsynet sier vel at du ikke direkte har lov til å overvåke ansatte.. så egentlig så kan du bare slappe av..
Pearl Skrevet 12. desember 2002 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2002 Takk for svar. Men jeg lurer litt mer. På dataen er det noe som heter logg, men denne kommer jeg ikke inn på. Betyr det at arbeidsgiver kan gå inn der og se hva du har gjort på dataen i løpet av en dag?? Kan de f. eks. se hvor en har vært på internett, hvor lenge osv. Kan de sjekke dette selv om en har internett åpen hele tiden??
JohnnyCash Skrevet 12. desember 2002 #4 Skrevet 12. desember 2002 Hvor på pc'en din ligger det en katalog som heter logg? Det kan være logg til et spesielt program som kjøres på maskinen din som du må ha admin rettighter for å komme inn på.. Men du kan gå på Verktøy -> Alternativer for Internett - Generellt. Her kan du slette logg, samt midlertidige filer.. Hvis de har en skikkelig NAZI firewall på jobben din så har den nok ganske god logging og kan se hvor du har vært, men igjen.. det er sikkert mange som surfer på alt mulig og det tar tid å gå igjennom en slik logg. Har dere fast internet på jobben, eller må du ringe opp med ISDN / Modem? Og en annen ting.. hold deg til "normale" sider i arbeidstiden hehe.. de andre kan man se på hjemme.. hehe..
Tjorven Skrevet 13. desember 2002 #5 Skrevet 13. desember 2002 Ja, enkelte arbeidsgivere kontrollerer faktisk alt hva du gjør i arbeidstiden, men lovlig er det absolutt ikke. Det strider i mot personvernet og setter man det litt på spissen kan man anmelde bedriften for en slik overvåkning. Hovedregelen er slik "Hvis du ikke er informert skriftlig om at du blir overvåket, har de heller ikke lov til å gjøre det." Man skal nemlig vite om man blir overvåket eller ei og bedriften har heller ikke lov til å bruke slik informasjon mot deg som ansatt - den skal kun brukes til datasikkerheten internt i bedriften. Når det gjelder hva som kan bli logget, så er det alt. Absolutt alt fra nettadresser til konkrete innlegg man skriver i et diskusjonsforum.
jordbær Skrevet 13. desember 2002 #6 Skrevet 13. desember 2002 Vil bare nevne... Hvis du har skrevet under IT-regler... Burde du lese gjennom disse. Ofte vil det stå at du godkjenner at systemansvarlig har rett til å sjekke hva han vil på PCen din. MEN! Oftes så må han si i fra først;)
Gjest Hege Skrevet 14. desember 2002 #7 Skrevet 14. desember 2002 Jeg bruker også jobbmaskinen til internett. Blandt annet for å kikke innom KG, noe min arbeidsgiver har godkjent. Ellers er det en god regel å holde seg til sider som du kan ha framme selv om sjefen dukker opp, om du skjønner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå