Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

På NRK1 kveld kan vi se følgende:

Schrödingers katt: Judasevangeliet (ttv).

Programmet som dyrker nysgjerrigheten og gir deg ny viten. Etter snart 2000 år er en av de mest beryktede personene i historien tilbake. Forskere har funnet Judasevangeliet, og det forteller en ny historie om Jesu siste dager. Programleder:Eivind Grimsby Haarr.

Dette skal jeg se, uten tvil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres interessant ut ja.

Gjest King James
Skrevet

Så jeg for lenge siden på National Geograpic...Ganske innteresant så dere burde se det. Vel de som finner slikt intersant burde se det.

De som hater sånt kan se noe annet

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg gledet meg til det programmet og hva er de sender når jeg slår over?

Direkteoverføring av UDI-høringen... wow så morsomt :sarkasme:

Skrevet
Jeg gledet meg til det programmet og hva er de sender når jeg slår over?

Direkteoverføring av UDI-høringen... wow så morsomt  :sarkasme:

Samme her - hva skjera?

Skrevet

Mysan: Kan jeg spørre hvor du så at det programmet skulle sendes i kveld?

*vil se* :sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Det var oppført på programmet, men så ble det streik :sur:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Så jeg for lenge siden på National Geograpic...Ganske innteresant så dere burde se det. Vel de som finner slikt intersant burde se det.

De som hater sånt kan se noe annet

Samboeren min og jeg har også sett denne på NGC for ca 1 mnd. tid siden. Vi fant dette også veldig interesant forøvrig, men tviler litt på måten pergamentet ble restaurert.

Utover dette vil jeg ikke kommentere noe foreløbig, da andre ikke har sett det enda! (som forøvrig skulle ha gått nå på NRK1 nå )

For religionsinteriserte mennesker kan det være meget interesant/spennende! (selvsagt sikkert for andre også)

Endret av Miloine
Skrevet

Håper de sender det ved en senere anledning da...

Gjest Gjest
Skrevet

Schrødingers Katt er produsert av NRK, og inngår i 'kvota' av det de må sende av selvlagde programmer for å få konsesjon, så den kommer nok ikke så lenge etter at streiken er over.

Gjest gjest1
Skrevet
Schrødingers Katt er produsert av NRK, og inngår i 'kvota' av det de må sende av selvlagde programmer for å få konsesjon, så den kommer nok ikke så lenge etter at streiken er over.

Håper de kan streike litt fort å bli ferdig med det da.

Herregud, denne streikinga i hytt og pine. Irriterende!! :sur:

Skrevet

Hvem i nrk er det som streiker?

*blånd*

Skrevet

Wow, nok en gnostisk tekst som egentlig ikke har noen annen betydning enn at den føyer seg pent inn i rekken av ikke-kanoniske og apokryfe skrifter. Jeg så den NGC-dokumentaren og irriterte meg grønn, greit nok, man skal prøve å gjøre det interessant så folk har glede av å se på det, men jeg synes det blir så mye svada.

"Maybe this is the actual cave the gospel of Judas was found in" - whattaF? Hvorfor er det ergentlig så relevant? Ingen vet jo noe om det, blir spekulasjon uansett.

Det som er interessant, er jo hva som står i teksten og om den kan karakteriseres som en gnostisk skrift som ikke vil få særlig betydning for vanlige kristne eller om det faktisk er noe interessant der. Selvfølgelig er det spennende når nye skrifter blir funnet, men Judasevangeliet kommer egentlig ikke med noe nytt og revolusjonerende. Og NGC-dokumentaren brukte to timer på utrolig kjipt utenomsnakk og touchet bare så vidt det relevante på slutten. Synes jeg.

Skrevet
Selvfølgelig er det spennende når nye skrifter blir funnet, men Judasevangeliet kommer egentlig ikke med noe nytt og revolusjonerende.

Var litt redd for det ja. Men vil gjerne se den uansett. Interessant å se hvordan de velger å fremstille det.

Skrevet

Selvsagt er det interessant når slike ting blir funnet, men egentlig er det jo mest interessant for de som liker å studere koptisk, og gnostiske skrifter eller som generelt har en forkjærlighet for apokryfer og som jublet da Nag Hammadi så dagens lys på nytt. For alle andre må det lages svadadokumentarer som lager mye show og generelt lite konkret innhold. Arh, jeg må slutte å ha forventninger til alt mulig.

Skrevet

Historier om andre evangelier er da virkelig mer interessant enn mye annet historisk stoff. Da kirkelederne satte sammen Nye Testamentet hadde de flere titalls evangelier å velge mellom, og bestemte seg rett og slett for å inkludere fire og ikke resten. Tenk hvor mye dette kan ha hatt å si for den politiske og ideologiske utviklingen i Europa de siste 1900 årene!

Håper de sender programmet en annen gang. Det om Thomasevangeliet ("tvileren") var ihvertfall veldig interessant.

Gjest Miloine
Skrevet
Wow, nok en gnostisk tekst som egentlig ikke har noen annen betydning enn at den føyer seg pent inn i rekken av ikke-kanoniske og apokryfe skrifter. Jeg så den NGC-dokumentaren og irriterte meg grønn, greit nok, man skal prøve å gjøre det interessant så folk har glede av å se på det, men jeg synes det blir så mye svada.

Hvorfor bruker du så mange fremmedord når det finns så mange norske adekvate rellevante synonymer? :ironi:

Uansett så syns jeg også at denne NGC dokumentaren gikk litt vel mye utpå hvordan de fant pergamentet og hvordan de skulle "lappe" dette i sammen!

Programmet burde ha vart i 20 min. istedenfor 2 timer, når det var så lite som kom fram av det som faktisk var inholdet!

Når jeg skulle fortelle mine venner om hva denne dokumentaren gikk ut på, brukte jeg 30 sekunder! ;)

Skrevet
Hvorfor bruker du så mange fremmedord når det finns så mange norske adekvate rellevante synonymer?  :ironi:

Fordi det er korrekt begrepsbruk? Har du andre forslag til hva man skal kalle de fire evangeliene vi (eller Ireneus) har bestemt oss for å bruke for å skille dem fra de vi ikke anser kanoniske?

Gjest Gjest
Skrevet

Schrødingers Katt med Judas-episoden kommer på om 3 minutter :hoppe:

Gjest gjest1
Skrevet

Så fint og oppdage det en halvtime ut i programmet, og hvordan forventer NRK at vi skal få med oss programmene? Nå ble jeg irritert, men sitter og ser på et program på TV3 om en overintelligent tolvåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...