*Heidi* Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 jeg skal ha gjester på tapas og jeg må få gjort det meste dagen før, derfor lurer på om dere vet om noen retter jeg kan lage? Det jeg har tenkt på nå i farta er, godt brød,guacomole, pesto og hvitløksdressing.. og scampi i en spesiell marinering jeg har! den må jeg lage samme dagen da.. men litt går jo ann å lage den dagen, bare ikke så mye!
Gjest piaf Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 Grillet rød og gul paprika marinert i olivenolje og hvitløk kan lages klar dagen i forveien. Del paprikaene i to, fjern hinner og frø, legg på plate med bakepapir med snittflaten ned. Sett helt øverst i ovnen m/grillen på nesten maks varme, og la dem stå til de er helt svarte. Legg så paprikaene i en bolle med plastfolie over, men bare i ca. 1 min. Del hver halvdel i to og flå av det svarte skinnet. Jo varmere paprikaen er, dess lettere går den jobben. Skinnet er imidlertid verre å få av hvis man har smurt inn paprikaen med olje først, så det er helt unødvendig. Unngå dessuten å skylle paprikaen i vann for å fjerne brent skinn - det fjerner også mye smak. Legg den flådde paprikaen direkte i marinade av god olivenolje, salt, pepper og skivet rå hvitløk (gjerne også feks frisk basilikum, finhakket middelhavsansjons og/eller en liten skvis sitron). Godt sammen med feks feta og oliven.
*Heidi* Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2006 Grillet rød og gul paprika marinert i olivenolje og hvitløk kan lages klar dagen i forveien. Del paprikaene i to, fjern hinner og frø, legg på plate med bakepapir med snittflaten ned. Sett helt øverst i ovnen m/grillen på nesten maks varme, og la dem stå til de er helt svarte. Legg så paprikaene i en bolle med plastfolie over, men bare i ca. 1 min. Del hver halvdel i to og flå av det svarte skinnet. Jo varmere paprikaen er, dess lettere går den jobben. Skinnet er imidlertid verre å få av hvis man har smurt inn paprikaen med olje først, så det er helt unødvendig. Unngå dessuten å skylle paprikaen i vann for å fjerne brent skinn - det fjerner også mye smak. Legg den flådde paprikaen direkte i marinade av god olivenolje, salt, pepper og skivet rå hvitløk (gjerne også feks frisk basilikum, finhakket middelhavsansjons og/eller en liten skvis sitron). Godt sammen med feks feta og oliven. ← Tusen takk, dette skal jeg prøve meg på!
Nilma Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 Når jeg lager tapas, er kjøttboller en av de tingene jeg alltid lager dagen i forveien, slik at det bare er å varme dem i stekeovnen like før vi skal spise.
*Heidi* Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2006 Når jeg lager tapas, er kjøttboller en av de tingene jeg alltid lager dagen i forveien, slik at det bare er å varme dem i stekeovnen like før vi skal spise. ← hvordan lager jeg dette?
Nilma Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Jeg bruker ikke noen bestemt oppskrift når jeg lager kjøttboller, det går som regel etter innfallsmetoden. Kjøttboller til tapas lager jeg omtrent slik: Til 500 gram kjøttdeig bruker jeg et egg eller to, litt finhakket løk og hvitløk (lett stekt hvis jeg gidder), litt oppbløtt loff eller strøkavring. Krydder: salt, pepper, paprika og / eller chili, evt. litt urtekrydder om du liker det. Bland først saltet godt inn i kjøttdeigen, så resten av ingrediensene. Jeg liker å lage kjøttbollene ganske små, men det gjør du som du gidder. Stekes i olje med litt smør i. Hvis du vil ha en mer presis oppskrift, finner du flere tips her. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Inne på matprat.no ligger det oppskrift på fylt sopp (enten under tapas eller under forretter). Disse er kjempegode, og jeg vil tror de kan lages dagen i forveien...
Kristi Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 Disse pleier jeg å lage, er kjempegode Tapasboller (ca.64 stk.) --------------------------- 500 g kjøttdeig 1 ts salt ½ ts pepper 1 stk. egg 1 pk. chorizopølse 1 dl fetaost i biter 2 ss hakket frisk basilikum 2 ss olje til steking Slik gjør du: 1. Bland egg, salt og pepper godt inn i kjøttdeigen. Skjær chorizo i små biter. 2. Bland pølse, fetaost og urter forsiktig inn i kjøttdeigen. Form deigen til små boller i hånden ved hjelp av en skje og vann. 3. Stek bollene i en middels varm stekepanne til de blir pent brune. La de ettersteke på svak varme i ca. 10 minutter til de blir gjennomstekt.
Gjest piaf Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 Jeg slenger med min kjøttbolleoppskrift også, så har du tre ganske forskjellige alternativer. Tyrkiske lammekjøttboller 500 g lammekjøttdeig 1-2 ts salt 1-2 ts kanel 1 ts sterkt paprikapulver, eller cayenne + vanlig paprikapulver 2-3 fedd hvitløk 1/2 løk (eller litt mindre hvis løken er stor eller sterk på smak) 1 bunt finhakket bladpersille 1 bunt finhakket dill ristede pinjekjerner 1 egg 1-2 ss potetmel Rør kjøttdeigen seig med saltet, bland inn øvrige ingredienser og rør tilslutt inn potetmel til farsen får passe konsistens. Lag runde kjøttboller og stek i olje til de er gyllenbrune og gjennomstekte (kan evt ettersteke noen min. ved 200 g i ovnen).
Gjest piaf Skrevet 8. juni 2006 #10 Skrevet 8. juni 2006 Ser at jeg glemte en viktig detalj i oppskriften min: Jeg pleier å rulle kjøttbollene lett i mel før jeg steker dem - det gjør at de får en liten "skorpe" og at de holder formen bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå