Gå til innhold

Bortskjemt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere er å være bortskjemt?

Har en venninne som er enebarn, har masse lekre klær(men nesten alt er fra kjeder som H & M) og er vant til å bli "sett" hjemme. Utfra dette kunne man trodd hun var en bortskjemt diva, men hun er ydmyk, sjenert, hjelpsom og en fredsmegler. Hun er heller ikke vant med å få viljen sin og maser omtrent aldri.

Så har jeg en annen bekjent som er midt i søskenflokken, må passe sin yngste bror ofte og virker til å ha lite klær og dyre ting. Hun oppfører seg som et barn som er vant til få det som hun vil. Hennes mening er alltid viktigst, og hvis noen er uenige, er de barnslige, dumme, frekke osv. Hun takler ikke å være med folk som ikke lar henne kjøre over dem og er ubrukelig til å samarbeide. Hun skal alltid ha rett, og skryter av sine flotte evner i omtrent alt mulig. Hun eier ikke tålmodighet, skal hun ha noe, skal hun ha det nå! Hun er en av de få personene jeg ville kalt en bortskjemt drittunge.

Hva er deres kriterier for å kalle noen bortskjemt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enebarn og har møtt alle fordommene om at jeg sikkert er utrolig borskjemt - saken er at jeg møter mange flere ikke-enebarn som er mer bortskjemt enn meg ;) Selv om, selvfølgelig, jeg har fått mer oppmerksomhet av foreldrene mine enn de som ikke er enebarn.

Bortskjemt - da tenker jeg på en person som er vant til å få alt i fanget, som ikke er vant til å jobbe for å oppnå noe. Og som ikke er takknemlig når h*n får noe. En person som tar for gitt å få særbehandling.

• Liker 1
Skrevet

Bortskjemte barn er ikke nødvendigvis de som får mest, men de som forventer mest tror jeg.

Skrevet
Bortskjemte barn er ikke nødvendigvis de som får mest, men de som forventer mest tror jeg.

Godt sagt! :)

Gjest BagLady
Skrevet

Barn som ikke setter pris på det de får, og som ikke klarer å se at de er heldige er bortskjemte.

Gjest gjest1
Skrevet

Unger som får trumfet igjennom sin vilje til stadighet blir bortskjemte. Deres verden vil i stor grad handle om dem selv.

Skrevet
Bortskjemt - da tenker jeg på en person som er vant til å få alt i fanget, som ikke er vant til å jobbe for å oppnå noe. Og som ikke er takknemlig når h*n får noe. En person som tar for gitt å få særbehandling.

Det er hva jeg også tenker på med å være bortskjemt.

Selv har jeg enebarn, hun er vant til å få nye klær fordi at det er ingen å arve av. En annen grunn til at hun får nye klær er at de hun kunne arvet av har såpass ulik kropp enn henne, så det er umulig å bruke klær fra de.

Min datter får selvsagt mer oppmerksomhet fra meg, men det er fordi at jeg bare har henne. Ser det da som en naturlig ting at hun får mer oppmerksomhet enn en som er i en søskenflokk der oppmerksomheten må deles på.

Min datter er ikke utakknemlig. Hun har lært seg å takke, og hun vet at hun ikke kan få alt hun peker på, å at hun ikke kan få viljen sin til enhver tid.

Hun har alltid vært flink til å dele med andre, og har stor empati for andre.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Veldig enig med Hu i svingen.

Hadde det veldig festlig en gang i en liten sammenkomst i jobbsammenheng. Av en eller annen grunn begynte de rundt meg å diskutere bortskjemte enebarn, hvordan man kunne se på lang avstand at folk var enebarn og så egoistiske osv. Lot dem snakke en stund før jeg sa "Jeg er enebarn..."

Skrevet

Ikke alle enebarn som er bortskjemte, men etter min erfaring er det flere bortskjemte enebarn enn unger med søsken.

Skrevet
Ikke alle enebarn som er bortskjemte, men etter min erfaring er det flere bortskjemte enebarn enn unger med søsken.

Antakelig. Og det er flere bortskjemte minstesøsken enn storesøsken, men det er vel heller ingen generell regel...

Skrevet

Jeg er bortskjemt og er eldste barnet. Så noen generell regel er det nok ikke. Men enig med Hu i Svingen, det er ikke så mye det man får, men det man forventer som avgjør om man er bortskjemt eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...