Gå til innhold

Pus har fått seg kompis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår kastrerte hankatt på litt under året har fått seg en kamerat i nabolaget. Egentlig er det veldig søtt - de leker sammen, og i går kveld etter at pus hadde kommet inn for kvelden, så kom kompisen og mjauet utenfor terrassedøra, sånn "Kommer du ut, eller?" :ler:

Men problemet er at kameraten ikke er kastrert... :icon_frown:

Og nå har han begynt å markere under terrassen vår, så det lukter kattepiss så en kan stupe.

Hvordan i all verden kan jeg få ordnet det slik at han ikke gjør det, uten samtidig å jage vår egen pus hjemmefra???

Alle gode idèer mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kastrere katten din? :)

Skrevet

Unnskyld, leste feil her og tolket det som om det var din katt som ikke var kastrert...

Vet du hvem eieren til den andre katten er? I så fall kunne du jo høre om de er interesserte i å kastrere katten sin. Vet du ikke hvem eierne er, så vil jeg tro det ikke er så mye du kan få gjort, dessverre.

Skrevet

Nei, vi vet dessverre ikke hvem som eier kompisen. Hadde aldri sett den før pusen vår ble "utepus" etter påske.

Det var jo nettopp fordi jeg blir helt dårlig av lukta at vi kastrerte vår! Pluss at han ikke skulle fly rundt og sette kattunger på hele nabolaget, selvfølgelig. Grrr... hvorfor kan ikke alle kastrere kattene sine hvis de skal være ute? :sur:

Skrevet

Helt enig, ukastrerte katter er en uting. De har det faktisk bedre (roligere) av å bli kastrert også, så det er jo egentlig vinn-vinn å kastrere dem. Men så er det noen eiere som aldri klarer å tenke så langt...

Gjest gjest1
Skrevet
Nei, vi vet dessverre ikke hvem som eier kompisen. Hadde aldri sett den før pusen vår ble "utepus" etter påske.

Det var jo nettopp fordi jeg blir helt dårlig av lukta at vi kastrerte vår! Pluss at han ikke skulle fly rundt og sette kattunger på hele nabolaget, selvfølgelig. Grrr... hvorfor kan ikke alle kastrere kattene sine hvis de skal være ute? :sur:

så enig, så enig.

Jeg opplevde faktisk en gang i fjor sommer at jeg satt i stua med døra oppe og så sykling på TV, i gjenskinnet på Tv så jeg en katt som kom i døråpningen, trodde jo selvsagt at det var min katt og gjorde ikke noe. Fikk helt sjokk da jeg i neste nu så han snudde baken til og markerte inn i gangen.

Heldigvis hadde jeg en pappeske(av en eller annen grunn) stående rett innefordøren som jeg akkurat den dagen hadde satt paraplyen i, så de tok det verste. Men enda etter et år syns jeg av og til at jeg kjenner kattpisslukta.

Hadde jeg nådd den katten akkurat da er jeg redd han ikke hadde blitt eldre...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å hindre katten i å markere så lenge den er ukastrert. Ta et bilde av den, heng opp lapper i nabolaget hvor dere spør om hvem som eier den, og nevnt at den burde vært kastrert. Vet ikke om det fungerer, men jeg har tenkt på noe liknende her vi bor, hvor vi har en ukjent ukastrert hankatt gående på eiendommen; han slåss jo med pusen vår også (som selvsagt er kastrert..).

Gjest gjest1
Skrevet
Helt enig, ukastrerte katter er en uting. De har det faktisk bedre (roligere) av å bli kastrert også, så det er jo egentlig vinn-vinn å kastrere dem. Men så er det noen eiere som aldri klarer å tenke så langt...

Har møtt katte eiere som ikke kastrerer katten, med begrunnelsen det er ikke naturlig for katten å bli kastrert.

Og det nytter ikke å prøve å forklare at katten får et bedre liv, da kommer de med dårlige unnskyldninger om at vetrinær er så dyrt. Da bruker jeg bare å si at betente sår fra slossing kan fort koste mer enn en kastrering.

Skrevet

Ja, det finnes mange latterlige unnskyldninger.

Hvis man skal gå etter hva som er "naturlig", så finnes det faktisk mennesker som steriliserer seg også, prevensjon generelt er vel heller ikke videre naturlig?

Håpløse katteeiere altså! ;)

Gjest gjest1
Skrevet

og det er utrolig trist, for en ukastrert hannkatt kan faktisk ødelegge gleden over katter for et helt nabolag.

Til tante blå har jeg ikke noe godt forslag, "raillkatter" streifer ofte ganske langt.

Du kan jo gjøre som jeg vurderte med min gamle nabos ukastrerte. Da jeg passet den i ferien vurderte jeg seriøst å bare få den fikset, og ikke si noe til henne. Nå ble det med tanken.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet faktisk om noen i et nabolag som ringte dyrebeskyttelsen og sa det var en hjemløs katt der, selv om de visste hvem eieren var. De var lei av at katta terroriserte nabolaget, og visste at Dyrebeskyttelsen kastrerer katter de tar inn. Da eieren fikk katta tilbake var den kastrert.

Det er selvsagt synd å bruke Dyrebeskyttelsens ressurser på katter med eiere, men så enge eieren er uansvarlig... Helt idiotisk å ikke kastrere kattene når de skal gå ute. Ikke skjønner jeg at noen holder t å ha fertile hankatter heller. Vår katt begynte å bli kjønnsmoden før vi kastrerte han, og i tillegg til å stinke gikk han bare i vinduene og gaula hele dagen og hadde ikke ro i kroppen. Han har det helt klart MYE bedre som kastrert, og han har ikke bltt verken feit eller lat.

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å gå så drastisk til verks som å kidnappe og tvangskastrere den, da... ;)

Men kunne det vært en mulighet å legge ut noe "Get Off" eller noe, slik at den ikke markerer der, men at pusen vår allikevel skjønner at han er velkommen hjem? Eller vil han også tro at vi ikke vil ha ham der?

Gjest gjest1
Skrevet

Samme problemet her! Han står og synger serenader på døra og pisser ned trappa! Men han er så søt jeg ikke vil jage han :(

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil tro at katten deres også vil reagere på ting dere legger ut. Om den ikke tør å komme hjem, vet jeg ikke... Kanskje der kan lege ut på hushjørner, i bed o.l, men ikke akkurat ved inngangsdøra?

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

At folk som eier hannkatter ikke kan kastrere dem er svært så irriterende! En ting er om de skal brukes til planlagt avl, men ellers er det uansvarlig mener nå jeg. (men det er en annen diskusjon)

Katter, særlig UKASTRERTE hanner, urinmarkerer som du nok har merket

I en del tilfeller kan dette dempes eller elimineres med produktet Feliway. Dette er et kunstig feromon som simulerer lukten fra kattens andre type markering, den som oppstår når den gnir kinnet inntil ting.

En katt vil oftest ikke urinmarkere på samme sted som den oppfatter det som at kinnmarkering allerede er gjort.

Så du får kjøpe inn Feliway i "bøtter og spann" og slenge rundt huset ditt :ler:

(Enkelte har også observert at Feliway synes å dempe aggressive tendenser katter imellom. Forklaringen er sannsynligvis at kinnmarkering oppfattes som noe positivt av kattene, mens urinmarkering er et uttrykk for aggresjon og forsøk på dominans.)

Du kan spre kaffegrut rundt huset ditt.. Legg tykke lag langs kantene og strø litt her og der. Kaffegrut synes ikke så godt i eks. bedet og virker også etter regn. Dette prøvde foreldrene mine i fjor og fikk ikke ett eneste uvelkomment besøk i der gruten var lagt.

På hagesentere får du kjøpt noe som heter "Katt-deg-vekk". Dette er små granulater som strøs ut i bedene, og er effektivt.. Det må strøs nye doser med jevne mellomrom (regn og vanning vasker det vekk), og på sikt kan dette derfor bli dyrt.

Katten til ”naboen” kan være en pest og en plage vedr. skvetting under bla. verandaen din, men den kan også være til nytte. Den holder ihvertfall mus og rotter unna! Men du hadde nok foretrukket at det kun var din egen katt som gjordet det ;)

Lykke til!

Endret av Miloine
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Heng opp noen lapper i nabolaget,og finn ut om noen eier katten? Hvis noen melder seg kan du ta opp det med kastrering, og hvis ikke kan du adoptere den og gjøre det selv. Iom at den går så godt overens med din egen katt.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden den ukastrerte katten har fått en kompis i din katt og kommer til dere med jevne mellomrom, så vil jeg anta at den bor i nærheten.

Har du mulighet til å forhøre deg litt blant naboene.

Spill på at de to kattene er kompiser, og at du håper de vil fortsette med det - men at det ikke går hvis den andre ikke blir kastrert.

Har du mulighet til å løfte opp den andre katten og se om den har tatoo i øret? Hvis han har det, så er det en mulighet for å finne eieren på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...