Flower Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 Hei alle kloke hoder der ute Jeg har fått et "umulig" oppdrag. Til i neste uke må jeg ha funnet ut hva et "Kainsmerke" er for noe... Jeg har søkt på nettet, men ikke funnet ut HVA det er, men bare i hvilke sammenhenger det brukes... Kan noen hjelpe meg med å fortelle meg HVA et kainsmerke er?? Hilsen Flower :o)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 ( etter Kain , 1 . Mos 4 , 15 ) merke som stempler en som forbrytersk , mindreverdig person. Google er en fin ting.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Her er bibelsitatet det er henvist til. Dette er altså etter at Kain har kverka bror sin og nekter for det i tillegg, type "nei han har jeg IKKE sett"... "Men Herren sa til ham: «Nei! Slår noen Kain i hjel, skal det hevnes sju ganger.» Og Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle drepe ham."
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Jeg så i sin tid for meg dette merket som en kjempediger, malplassert føflekk.
Flower Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2006 Er det en føflekk?? fødselsmerke i ansiktet?? Greit nok med det som står i bibelen, jeg vet hvorfor det uttrykket brukes og sånt. Men ikke HVA det konkret er... Flower
Gjest Gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #7 Skrevet 1. juni 2006 http://museumsnett.no/kroppskunst/om_kropp...eskyttelse.html
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. juni 2006 #8 Skrevet 1. juni 2006 Nytt tips: Oversett til engelsk, og søk med google, skal du ha bilde, så kjør bildesøk. Fant denne tolkningen til kunstneren Tom Gracy, og her, oppå korset, er det et symbol som ligner det på bildet. Det er jo ikke akkurat beskrevet i Bibelen, men det finnes sikkert "utfyllende tekster" som er unndratt allmennheten (for å si det diplomatisk), og som f.eks frimurerne i den siste linken mener de har tilgang på. Derfor vet de hvordan det ser ut.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 Hm. Masse å lese på nettet her, men ingen vet tydeligvis hva dette merket egentlig er. Sjekk: There is also no clear consensus as to what Cain's "mark" would be. The word translated as "mark" in Gen. 4:15 is 'owth, which could mean a sign, an omen, a warning, or a remembrance. In the Torah, the same word is used to describe the stars as signs or omens (Gen. 1:14), the rainbow as the sign of the flood (Gen. 9:12), circumcision as a token of God's covenant with Abraham (Gen. 17:11), and the miracles performed by Moses before Pharaoh. Thus, the text of the Bible only explicitly describes how the "mark" was to function as a sign or warning, not what form the mark took. However, there is an oral tradition in Judaism, which is thought to supplement or clarify scripture. According to this oral tradition the mark of Cain was a horn (or perhaps a pair of horns). When, later in Genesis, Lamech states that he has slain a man, the oral tradition maintains that Lamech slew a man who had himself killed his ancestor Kain. This would have been a mistake; the hunter having seen only Kain's horn (or horns) and mistaking him for an animal. Early Christian interpretations According to some scholars, some early interpretations of the Bible in Syriac Christianity combined the "curse" with the "mark", and interpreted the curse of Cain as black skin. (Goldenberg, p. 180). Relying on rabbinic texts, it is argued, the Syriacs interpreted a passage in Book of Genesis 4:5 ("And Cain was greatly saddened and his face fell") as implying that Cain underwent a permanent change in skin color. (Id.) The curse as a justification for the African slave trade The curse of Cain has been used as an explanation for the dark skin shades of people in various parts of Africa, and a justification for racism and slavery, and a ban in interracial marriage. These racial implications are closely linked to the related implications derived from the curse of Ham doctrine, which has a much longer history, and has often been combined (or some would say conflated) with the curse of Cain doctrine, as well as the "curse of Esau" doctrine. An early American reference to the mark of Cain doctrine in the context of modern racial issues was in a poem by Phyllis Wheatley, herself a black slave, who wrote in 1773, "Remember Christians, Negoes black as Cain/May be refined and joined the angelic train". Kilde
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. juni 2006 #10 Skrevet 1. juni 2006 Forresten, du vet jo tydeligvis HVA det er, du er ute etter hvordan det ser ut, du... eller?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. juni 2006 #11 Skrevet 1. juni 2006 Bruker du den kilden jeg akkurat oppga, så burde du ha nok til en toppkarakter, i grunn
Flower Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2006 Eh nei jeg vet ikke hva det er da. Jeg vet at det beskrives som å merke noen. Men hva er et Kainsmerke på et menneske, fysisk. Flower Ps Tusen takk for utfyllende svar her da :o)
Crazee Skrevet 1. juni 2006 #13 Skrevet 1. juni 2006 Vel - leksikonet mitt, sånt godt gammaldags i papir, seier følgjande: Kainsmerke, preg av ondskap og forbrytersk sinnelag. Og det var alt. (No er det no lite leksikon òg då...) Ordboka seier ikkje noko meir, men ut i frå denne definisjonen er ikkje kainsmerket noko fysisk, men meir personlegdomen.
Gjest Gjest_Flower_* Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 Forstår jeg dere rett så er ikke kainsmerke et fysisk merke på et menneske, men heller en beskrivelse?
Milo Minderbinder Skrevet 6. juni 2006 #15 Skrevet 6. juni 2006 Kain drepte Abel, og fikk seg et merke av vårherre. I henhold til det jeg har blitt fortalt, er Kains merke noe drapsmenn etter sigende får.
Dru Skrevet 6. juni 2006 #16 Skrevet 6. juni 2006 Wikipedia er alltid et fint utgangspunkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Curse_and_mark_of_Cain
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå