Ciara Skrevet 1. juni 2006 #41 Skrevet 1. juni 2006 På prinsipielt grunnlag vil det være vanskelig å gi kvinner penger til tamponger og bind fordi mennesker, som jeg har nevnt, har en rekke andre utgifter på ting som er helt nødvendige. Hvis man gir tamponger og bind gratis til kvinner, hvordan skal man da forklare at man ikke kan få klær gratis? Mat gratis? Barn får faktisk heller ikke bleier gratis, de er foreldrene nødt til å betale for. Hvorfor det? etc. Og når man har råd til deg, så tror jeg man bare må forsone seg med utgifter sjelden er morsomme.
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #42 Skrevet 1. juni 2006 Så du bruker aldri femti kroner i måneden på ufornuftige ting? Det er virkelig bindene og tampongene som knekker din økonomi? ← Svar på dette da Ciara. Jeg venter... Må snart ut i sola.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #43 Skrevet 1. juni 2006 Og jeg har en BMI på 40 (pga sykdom), og kan ikke bruke vanlige billigklær, skal staten sponse meg også?
Ciara Skrevet 1. juni 2006 #44 Skrevet 1. juni 2006 Svar på dette da Ciara. Jeg venter... Må snart ut i sola. ← Skal jeg svare på mitt eget innlegg? Still meg et spørsmål, så skal jeg svare i vei!
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #45 Skrevet 1. juni 2006 På prinsipielt grunnlag vil det være vanskelig å gi kvinner penger til tamponger og bind fordi mennesker, som jeg har nevnt, har en rekke andre utgifter på ting som er helt nødvendige. Hvis man gir tamponger og bind gratis til kvinner, hvordan skal man da forklare at man ikke kan få klær gratis? Mat gratis? Barn får faktisk heller ikke bleier gratis, de er foreldrene nødt til å betale for. Hvorfor det? etc. Og når man har råd til deg, så tror jeg man bare må forsone seg med utgifter sjelden er morsomme. ← La meg ta et eksempel. På KIWI får man jo hver 5. bleiepakke gratis. Hvorfor får man ikke da hver 5. bind/tampongpakke gratis? Og det med klær er helt irrelevant og en helt annen diskusjon, men det finnes uteliggere blandt annet som får gratis klær. Dette er også menn uten mensen (selvfølgelig) som da ikke trenger bind. Hvis en dame er uteligger får nok hun også klær og bind, men det må være kjedelig å fly bindløs på første mensdag? De fleste forstår at utgifter i seg selv ikke er særlig morsomme, og slapp av, jeg mister ikke nattesøvnen min for å si det sånn.
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #46 Skrevet 1. juni 2006 Så du bruker aldri femti kroner i måneden på ufornuftige ting? Det er virkelig bindene og tampongene som knekker din økonomi? ← Her: Har jeg sagt dette altså? Vis meg hvor.
Gjest Hippopotamus Skrevet 1. juni 2006 #47 Skrevet 1. juni 2006 Det opprinnelige spørsmålet skal jeg ikke kommentere her, men jeg synes det er rart at det ikke er mulig å få bind til ekstreme og langvarige menstruasjoner på blå resept, slik man får ved inkontinens. Jeg snakker ikke om vanlige menstruasjoner, her
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #48 Skrevet 1. juni 2006 Og jeg har en BMI på 40 (pga sykdom), og kan ikke bruke vanlige billigklær, skal staten sponse meg også? ← Neh...jeg kan sy noen for deg. Bare å sende en pm.
Hu i Svingen Skrevet 1. juni 2006 #49 Skrevet 1. juni 2006 La meg ta et eksempel. På KIWI får man jo hver 5. bleiepakke gratis. Hvorfor får man ikke da hver 5. bind/tampongpakke gratis? ← Det må du spørre Kiwi om.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #50 Skrevet 1. juni 2006 Det opprinnelige spørsmålet skal jeg ikke kommentere her, men jeg synes det er rart at det ikke er mulig å få bind til ekstreme og langvarige menstruasjoner på blå resept, slik man får ved inkontinens. Jeg snakker ikke om vanlige menstruasjoner, her ← Har du undersøkt om det kan være fradragsberettiget på selvangivelsen? (Har sett innlegg fra deg tidligere ang dette, og er klar over at du ikke kan kalles "normal" på dette området )
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2006 #51 Skrevet 1. juni 2006 Då får en pakke bind til 15 kroner på Coop. Det er ikke mer enn sjokoladen din koster. ← Nei, det kan jo være. Men alle vet jo at man trenger minst EN sjokkis når mensen setter i gang og da er man jo plutselig oppe i 30,-
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #52 Skrevet 1. juni 2006 man ytrer et ønske om å få noen intimprodukter gratis, er det å være bortskjemt? ← Ja. Det er mentaliteten som sier: jeg-vil-ha-ha-ha-ha. Det handler ikke om pengene her, det er prinsippet, men noe sier meg at du ikke forstår det. ← Du har rett. Jeg skjønner ikke prinsippet. Hvorfor er det et prinsipp å få gratis bidn og tamponger? Hvorfor er det ikke et prinsipp å få gratis dopapir? Det er da også en varig "tilstand" som du kaller det, og koster deg nok like mye i måneden som bindene. Hvorfor er det bortskjemt så lenge jeg ser på det som en nødvendighet? ← Hvorfor vil du da ikke ha gratis mat? Hvorfor får vi ikke dra det inn i disuksjonen når det er BETYDELIG mer nødvendig enn bind? Man kan overleve uten bind, men ikke uten mat. Og det du bruker på mat i et år er jo flerfoldige ganger mer enn du bruker på bind. Hvorfor er ikke mat en nødvendighet du vil ha støtte til? Jeg snakker om/hvis/at en person trenger smertestillende + gynokologtimer. Noen har faktisk disse type utgifter i tillegg til bind. ← Hvorfor da ikke foreslå gratis smertestillende? Da har det i det minste en helse-effekt. Og du støtter de som har smerter og ubehag ved mensen, istedet for halve befolkningen. Provosert? Nei, mer oppgitt.
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2006 #53 Skrevet 1. juni 2006 Også må man jo plusse på litt smågodt og en pose chips oppå der igjen
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #54 Skrevet 1. juni 2006 Nei, det kan jo være. Men alle vet jo at man trenger minst EN sjokkis når mensen setter i gang og da er man jo plutselig oppe i 30,- ← Nettopp! Ja til gratis sjokkis! DA blir jeg med!
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #55 Skrevet 1. juni 2006 Ja. Det er mentaliteten som sier: jeg-vil-ha-ha-ha-ha. Du har rett. Jeg skjønner ikke prinsippet. Hvorfor er det et prinsipp å få gratis bidn og tamponger? Hvorfor er det ikke et prinsipp å få gratis dopapir? Det er da også en varig "tilstand" som du kaller det, og koster deg nok like mye i måneden som bindene. Hvorfor vil du da ikke ha gratis mat? Hvorfor får vi ikke dra det inn i disuksjonen når det er BETYDELIG mer nødvendig enn bind? Man kan overleve uten bind, men ikke uten mat. Og det du bruker på mat i et år er jo flerfoldige ganger mer enn du bruker på bind. Hvorfor er ikke mat en nødvendighet du vil ha støtte til? Hvorfor da ikke foreslå gratis smertestillende? Da har det i det minste en helse-effekt. Og du støtter de som har smerter og ubehag ved mensen, istedet for halve befolkningen. Provosert? Nei, mer oppgitt. ← Jeg kan godt gå med på at dopapir også skal være gratis jeg, men nå handlet som nevnt denne tråden om bind og tamponger. Del tråden og spør om hvorfor dopapir og mat ikke er gratis i stedet. Men, ikke legg den på min kappe, for jeg startet ikke den diskusjonen. Selvfølgelig vil jeg ha gratis mat, men er det en mulighet for å få det? Nei. Jeg har mye større tro på at man kan få gjennomført gratis bind/taomponger, men ikke mat. Så joda, jeg kunne godt tenke meg den støtten, men som sagt...en urealistisk tanke. Nå er det jo ofte oppe diskusjoner om å få matmomsen ned da. Og butikkkjedene konkurrerer jo nå med hverandre slik at matprisene blir lavere og lavere. Jeg har enda til gode å høre at noen har nevnt en såpass nødvendig ting som bind. Hvordan kan du overleve uten bind? For meg virker det veldig uhygenisk, men jeg regner med at du tenker på at du skal sy deg selv (obs, tenk på vaskepulveret). Og du vet selv at det å snakke om å få gratis mat å få gratis dopapir er helt urealistisk. Gratis smertestillende? Er du ikke klok kvinne? Er du klar over hvilket misbruk det ville bli her til lands? Skal man bare kunne gå å plukke smertestillende her og der? Vær klar over at du kan dø av en pakke paracet (innhold 20 stk). Beklager...måtte le litt.
Ciara Skrevet 1. juni 2006 #56 Skrevet 1. juni 2006 La meg ta et eksempel. På KIWI får man jo hver 5. bleiepakke gratis. Hvorfor får man ikke da hver 5. bind/tampongpakke gratis? Og det med klær er helt irrelevant og en helt annen diskusjon, men det finnes uteliggere blandt annet som får gratis klær. Dette er også menn uten mensen (selvfølgelig) som da ikke trenger bind. Hvis en dame er uteligger får nok hun også klær og bind, men det må være kjedelig å fly bindløs på første mensdag? De fleste forstår at utgifter i seg selv ikke er særlig morsomme, og slapp av, jeg mister ikke nattesøvnen min for å si det sånn. ← Dette er jo fullstendig opp til Kiwi. Men faktisk selger Kiwi bleier med tap for å lokke til seg kunder. Kanskje de etterhvert har lyst til å selge bind med tap også, men det blir opp til dem. Jeg synes det er ganske absurd at du sammenligner det at du bør få bind gratis med at uteliggere får klær - du er da ikke uteligger? Her: Har jeg sagt dette altså? Vis meg hvor. ← Nei, du har ikke sagt det, men siden du er så opptatt av at du ville ha bind gratis, så forutsatte jeg at du hadde ekstremt dårlig råd og at utgiftene gikk ut over økonomien din. Men hvis utgiftene dine ikke går ut over økonomien din, skjønner jeg deg enda mindre
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #57 Skrevet 1. juni 2006 Nei, det kan jo være. Men alle vet jo at man trenger minst EN sjokkis når mensen setter i gang og da er man jo plutselig oppe i 30,- ←
Gjest Chantal Skrevet 1. juni 2006 #58 Skrevet 1. juni 2006 Dette er jo fullstendig opp til Kiwi. Men faktisk selger Kiwi bleier med tap for å lokke til seg kunder. Kanskje de etterhvert har lyst til å selge bind med tap også, men det blir opp til dem. Jeg synes det er ganske absurd at du sammenligner det at du bør få bind gratis med at uteliggere får klær - du er da ikke uteligger? Nei, du har ikke sagt det, men siden du er så opptatt av at du ville ha bind gratis, så forutsatte jeg at du hadde ekstremt dårlig råd og at utgiftene gikk ut over økonomien din. Men hvis utgiftene dine ikke går ut over økonomien din, skjønner jeg deg enda mindre ← Vet du med sikkerhet at de går med tap? For i såfall så vil jeg gjerne se det. Nei, jeg er ikke uteligger, men jeg har evnen til å se hvordan andre kan ha det. Jeg sitter ikke bare og snakker for meg selv her. Problemet er ikke om du skal skjønne min økonomi eller ikke. Jeg prater generelt, ikke om meg selv (nå må jeg få slippe å gjenta det flere ganger, vel?). Jeg ytrer en mening om noe jeg syns burde være, en ting som kunne ha vært fint for menstruerende kvinner (du er kanskje ikke i den perioden lenger, eller?) og da snakker jeg ikke om min økonomi. Det er da ikke bare jeg som menstruerer her i verden. At du ikke forstår det er i grunn ditt problem.
Ciara Skrevet 1. juni 2006 #59 Skrevet 1. juni 2006 Vet du med sikkerhet at de går med tap? For i såfall så vil jeg gjerne se det. Nei, jeg er ikke uteligger, men jeg har evnen til å se hvordan andre kan ha det. Jeg sitter ikke bare og snakker for meg selv her. Problemet er ikke om du skal skjønne min økonomi eller ikke. Jeg prater generelt, ikke om meg selv (nå må jeg få slippe å gjenta det flere ganger, vel?). Jeg ytrer en mening om noe jeg syns burde være, en ting som kunne ha vært fint for menstruerende kvinner (du er kanskje ikke i den perioden lenger, eller?) og da snakker jeg ikke om min økonomi. Det er da ikke bare jeg som menstruerer her i verden. At du ikke forstår det er i grunn ditt problem. ← Ja, jeg vet de går med tap. Har ingen dokumentasjon på det, men en i familien jobber på Kiwi og har sagt at innprisen er enormt mye høyere enn utprisen per bleiepakke, og når hver femte gis bort i tillegg blir faktisk tapet ganske stort. Ok, for å sette din økonomi til side. De aller, aller fleste har faktisk råd til bind. De som ikke har det, har heller ikke råd til andre svært nødvendige ting. Disse menneskene pleier å få støtte på generelt grunnlag, ikke bare på grunn av bindene. Og jeg menstruerer fortsatt, ja, men jeg tar det jo forsåvidt bare som et kompliment at du regner med at jeg er eldre enn deg
Gjest Hippopotamus Skrevet 1. juni 2006 #60 Skrevet 1. juni 2006 Har du undersøkt om det kan være fradragsberettiget på selvangivelsen? (Har sett innlegg fra deg tidligere ang dette, og er klar over at du ikke kan kalles "normal" på dette området ) ← Jeg fikk det ikke gjennom i fjor, men har prøvd igjen i år. Sendte med kvitteringer på bind og tamponger på tilsammen 5738 kr (eller egentlig er det ikke noe å le av... )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå