Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har snakket om å reise til Italia til sommeren, men er ganske usikre på hvilket sted vi bør dra til. Det er jo så mange fristende steder! Noen anbefalinger? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kjørt en del bil i Italia, så langt ned som til Roma. Et sted jeg IKKE har vært, men som visstnok skal være utrolig vakkert, er Amalfi-kysten, som strekker seg sørover fra Roma på vestkysten....

Skrevet

Roma er vakker, mye å se og oppleve. Firenze og hele Toscana er nydelig, en plass i nord på vestkysten består av fem små landsbyer; Cinque Terre er definitivt verdt et besøk.

Skrevet

Både Toscana og Amalfikysten (Sorrento) er blant de stedene vi har tenkt på, men også Sicilia har vi vurdert. (Roma skal vi besøke i løpet av våren, så det blir ikke aktuelt til sommeren). Star Tour har et ganske bredt tilbud av Italia-reiser, så vi kommer nok til å bestille gjennom dem dersom vi drar til Sicilia eller Sorrento.

Når det gjelder Toscana har Star Tour kun tilbud om Castiglione della Pescaia, men jeg er ikke så sikker på om det er aktuelt. Hvis vi drar til Toscana, vil dere anbefale å bo på ett sted hele tiden eller legge det opp som en rundreise?

Skrevet

Hvor lenge skal dere være borte, da? Hvis dere har et par uker, er det lurt å reise litt rundt. Toscana vrimler av små, koselige byer, og har man bil, er det lettere å ta seg fram. Et absolutt must hvis dere skal til Toscana, er Siena, San Gimigniano og Monteriggioni. I sistnevnte har de en middelalderfestival en gang i juli, det går sikkert an å finne ut av det på nettet. Castiglione della Pescaia er koselig, fint å bade og en gammel borg med flott utsikt. Det er masse turister der, men fritt for svære hotell-blokker, slik en ser i enkelte turist-ghettoer.

Grunnen til at jeg anbefaler å reise litt rundt, er at det er grenser for hvor mye man kan oppleve på så små steder, når man har trasket opp og ned i gatene noen ganger, har man liksom sett det. Selv drømmer jeg om å reise til Sicilia. Der har jeg aldri vært, og jeg har hørt at det skal være veldig vakkert der.

• 3 uker senere...
Gjest Italiofil
Skrevet

Tre tips fra meg (tilfeldig rekkefølge):

1. St. Margherita/Portofino: Ved kysten et lite stykke sør før Genova. Vakre små landsbyer på rekke og rad. Portofino er så vakker at det gjør vondt i øynene... Hotellene er for det meste små og tradisjonsrike, dere unngår de store turistmaskinene. Veldig romantisk og vakkert. Og veldig grei avstand fra f.eks. Milano - et par timer med tog. Det er massevis av gode tilbud på flyreiser fra Gardermoen til Milano.

2. Positano (Amalfikysten, like sør for Napoli): En utrolig fascinerende og meget romantisk liten by som klynger seg til fjellsiden. Enkelt med småturer derfra med båt til Capri, Amalfi, Sorrento mm. Et par timer med bil til Pompei, det går an å bestille bil med sjåfør som kan ta dere der. Ikke så dyrt som man skulle tro. Napoli er også fascinerende, men for all del: Ikke kjør bil der.

3. Vedr. Toscana: Reis litt rundt, ikke bind dere opp til et sted. Et tips er å bruke halve ferien med avslapning og bade/sol på Elba (nydelig liten øy utenfor Toscana-kysten), og resten til å kjøre litt rundt i Toscana. Det er greit å kjøre der, trafikk-kulturen er betraktelig mer sivilisert enn f.eks. i Napoli.... Det er lurt å legge opp en liten reiserute på forhånd, og bestille hoteller i forveien. Små vinbyer som f.eks. Montalcino, "må-se-byer" som Firenze og Siena. Tips vedr. Firenze: Hvis dere vil se innsiden av museer og kirker; ikke tenk på å gjøre det lørdager eller søndager om sommeren - det er vannvittige køer. Velg en vanlig hverdag.

Gir deg gjerne flere tips. Kunne skrevet en bok om dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...