Gå til innhold

Invitere ekstra gjester

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg er trådstarter og er helt enig med Bare Bea og alle dere som deler vår mening. Det er slettens ikke for å fylle opp plass at vi ønsker å etterinvitere.Hvem gidder vel å bruke en masse penger på å invitere folk man egentlig ikke er interesert i å ha på bryllupet bare for å fylle ledige plasser?!?!?! Vi har som sagt mange flere venner som vi gjerne vil dele den store dagen med, men har desverre hverken kapasitet eller økonomi utover det maks. antallet man har satt seg på forhånd. Klart man vil utnytte muligheten å invitere flere dersom andre melder avbud.

Videoannonse
Annonse
Gjest Neffi
Skrevet

... likevel så tar man valg da man inviterer, mener jeg. Da man velger å følge tradisjoner - og inviterer hele slekten som tar plass fremfor venner.

Du kan si du ikke har hatt mulighet til å ta valg, men det har vi alle hatt.

Jeg ser at flere kan tenke slik, men jeg hadde aldri gjort det selv - aldri :)

Skrevet
Huff dette er jeg skikkelig uenig i. Både jeg og min samboer har veldig store familier. Det er vel ikke så mange som "fyller på" med bekjente bare, men gode venner. Med kun nærmeste familie ville vi bli over 100 om alle skal inviteres. Det har ikke vi råd til, derfor må mange kuttes ut.. Jeg føler også at det er flere venner som kunne inviteres, men med et tak på 70 stk, begrenser det seg  til forlovere + et par til. Det er altså flere relativt nære venner som må vike plass for familie. Dersom noen i familien skulle takke nei, er det ikke tvil om at jeg ønsker at noen flere av vennene også skal kunne komme, og kommer følgelig til å spørre dem.. Har jeg mistet folkeskikken da? Sørgelig at noen synes det... Det er nesten så jeg synes det er frekt å synes det er frekt..Alvorlig talt, hvor hårsår kan man tillate seg å være egentlig?

Jeg er helt enig med deg. Dette er å skape problemer av noe som skal være en hyggelig ting. Man takker da ikke nei til en invitasjon i protest fordi man evt. ikke var med i det dere kaller "første runde" - DET er dårlig folkeskikk.

Dessverre finnes det hårsåre mennesker - jeg synes ærlig talt man kan være litt rausere mot hverandre, og ikke bli fornærmet for noe som i de aller fleste tilfeller ikke er ment som en fornærmelse! Sånt blir det bare uvennskap og krig av.

Skrevet
Du kan si du ikke har hatt mulighet til å ta valg, men det har vi alle hatt.

Jeg innrømmer så gjerne at jeg har tatt valg, men etter mitt syn er ikke det så vesentlig i denne diskusjonen. Selv om jeg i første omgang velger å utelate personer, synes jeg ikke det skulle binde oss totalt dersom det dukker opp nye forutsetninger for festen. (f.eks at mange melder avbud)

Jeg vil også presisere at jeg nå skjønner at enkelte kan reagere på det, og vil ha det i bakhodet dersom det skulle bli aktuelt for meg. Men jeg tror ikke jeg vil la være å spørre folk av den grunn. Forhåpentligvis skal det mer til før venner avskriver meg som venn enn en bryllupsinvitasjon. Så hvis vi tåler at dere blir sure, får kanskje dere tåle at vi spør. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det var meg som skrev det kritiske innlegget som Evelina var enig i.

Hvis det var plassmangel som var bakgrunnen for denne måten å invitere til bryllup på kan jeg skjønne det kanskje, men dere skylder på budsjettet.

Si at dere f.eks. inviterer 60 personer, 10 melder avbud, og dere ringer da rundt for å invitere venner o.l. for å få til å bli 60 personer til middag. I dette tilfellet hadde jeg rett og slett funnet meg i at 10 personer ikke kunne komme, eller kuttet ned på andre utgifter for å kunne invitere alle 70 i første omgang. Det er snakk om prioriteringer jenter.

Gjest Neffi
Skrevet
Jeg innrømmer så gjerne at jeg har tatt valg, men etter mitt syn er ikke det så vesentlig  i denne diskusjonen. Selv om jeg i første omgang velger å utelate personer, synes jeg ikke  det skulle binde oss totalt dersom det dukker opp nye forutsetninger for festen. (f.eks at mange melder avbud)

Jeg vil også presisere at jeg nå skjønner at enkelte kan reagere på det, og vil ha det i bakhodet dersom det skulle bli aktuelt for meg. Men jeg tror ikke jeg vil la være å spørre folk av den grunn. Forhåpentligvis skal det mer til før venner avskriver meg som venn enn en bryllupsinvitasjon. Så hvis vi tåler at dere blir sure, får kanskje dere tåle at vi spør. :)

Men det handler jo ikke om at "de blir invitert, tross alt - og det er jo bare hyggelig" - det handler om at dere først og fremst har valgt noe annet; lokale, mat, kake, drikke, pynt, klær, m.m som i første omgang utelatte de dere ikke inviterte.

Man kan ikke få i pose og sekk. Jeg synes denne tankegangen er nokså grådig for å være ærlig.

Skrevet
Man kan ikke få i pose og sekk. Jeg synes denne tankegangen er nokså grådig for å være ærlig.

På hvilken måte er den grådig?

Skrevet
Men det handler jo ikke om at "de blir invitert, tross alt - og det er jo bare hyggelig" - det handler om at dere først og fremst har valgt noe annet; lokale, mat, kake, drikke, pynt, klær, m.m som i første omgang utelatte de dere ikke inviterte.

Grådig??!!!!

Vet du hvor mye det koster å invitere til en tre retters middag med for drink, full vinpakke, kaffe avec osv? Da ville du nok ikke kalt det grådig!

Skrevet
Det var meg som skrev det kritiske innlegget som Evelina var enig i.

Hvis det var plassmangel som var bakgrunnen for denne måten å invitere til bryllup på kan jeg skjønne det kanskje, men dere skylder på budsjettet.

Si at dere f.eks. inviterer 60 personer, 10 melder avbud, og dere ringer da rundt for å invitere venner o.l. for å få til å bli 60 personer til middag. I dette tilfellet hadde jeg rett og slett funnet meg i at 10 personer ikke kunne komme, eller kuttet ned på andre utgifter for å kunne invitere alle 70 i første omgang. Det er snakk om prioriteringer jenter.

Jeg er ikke enig. Det kan godt være et budsjettspørsmål. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel: Vi har spart inn på alle områder, alt fra kjole (får sydd av sydame som er venn av en venn), frisør (venninne), makeup (sminker meg selv), blomster (mamma lager bukett), band (masse musikere blant gjestene) til kaker (baker selv) og vin (velger den billigste på lista). Vi lever på lån og har begrenset med penger. Men vi har spart inn på absolutt alle områder for å kunne ha flest mulig av våre venner til middagen. Vi vil heller bruke penger på å ha folk vi er glade i rundt oss på den store dagen, enn på ting som ikke betyr så mye i det store og hele. Men allikevel måtte vi sette grensa et sted - hvis man rett og slett ikke HAR penger til å invitere flere enn f.eks. 50, kan man jo ikke gjøre det!

Det kommer en god del slektninger, og de aller nærmeste vennene. Hadde vi hatt mer penger, skulle vi invitert flere venner. Så hvis noen av slektningene ikke kan komme, ser jeg det som en gylden anledning til å invitere flere av vennene våre. Jeg skjønner ikke hva som er galt med det; det er jo bare kjempehyggelig!

Og vennene mine hadde jo bare blitt glad for å bli invitert! Jeg kan bare ikke tenke meg at noen av dem skulle føle seg rangert av den grunn.

Jeg har hørt samme argumentasjonen i forhold til om man skal invitere folk til kaffe eller ikke - men get real folkens, det ER et budsjettspørsmål. Det er ikke alle som får hjelp hjemmefra til å arrangere bryllup; man KAN ikke alltid invitere alle man har lyst til sånn i første omgang.

Gjest Neffi
Skrevet
Grådig??!!!!

Vet du hvor mye det koster å invitere til en tre retters middag med for drink, full vinpakke, kaffe avec osv? Da ville du nok ikke kalt det grådig!

Nå må dere se det i den sammenhengen jeg setter det i da.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man er grådig fordi man inviterer til "stor fest", men om du leser kommentaren i sammenheng med den øvrige setningen kanskje du ser hva jeg mener.

Vel, egentlig så mener jeg det er litt merkelig å kjøre på for fullt med massevis av planlegging, tre retters gourmet mat, ja u name it; dyre vaner? - for så å ikke kunne invitere alle man ønsker å ha der.

Om de er så nære og kjære - hvorfor ikke droppe forretten?

Gjest Neffi
Skrevet
Jeg er ikke enig. Det kan godt være et budsjettspørsmål. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel: Vi har spart inn på alle områder, alt fra kjole (får sydd av sydame som er venn av en venn), frisør (venninne), makeup (sminker meg selv), blomster (mamma lager bukett), band (masse musikere blant gjestene) til kaker (baker selv) og vin (velger den billigste på lista). Vi lever på lån og har begrenset med penger. Men vi har spart inn på absolutt alle områder for å kunne ha flest mulig av våre venner til middagen. Vi vil heller bruke penger på å ha folk vi er glade i rundt oss på den store dagen, enn på ting som ikke betyr så mye i det store og hele. Men allikevel måtte vi sette grensa et sted - hvis man rett og slett ikke HAR penger til å invitere flere enn f.eks. 50, kan man jo ikke gjøre det!

Det kommer en god del slektninger, og de aller nærmeste vennene. Hadde vi hatt mer penger, skulle vi invitert flere venner. Så hvis noen av slektningene ikke kan komme, ser jeg det som en gylden anledning til å invitere flere av vennene våre. Jeg skjønner ikke hva som er galt med det; det er jo bare kjempehyggelig!

Og vennene mine hadde jo bare blitt glad for å bli invitert! Jeg kan bare ikke tenke meg at noen av dem skulle føle seg rangert av den grunn.

Jeg har hørt samme argumentasjonen i forhold til om man skal invitere folk til kaffe eller ikke - men get real folkens, det ER et budsjettspørsmål. Det er ikke alle som får hjelp hjemmefra til å arrangere bryllup; man KAN ikke alltid invitere alle man har lyst til sånn i første omgang.

Om det er så viktig - hm :klø: Hvorfor ikke forsikre seg om at man faktisk har råd til å gifte seg før man begynner å planlegge?

Skrevet

Jeg synes absloutt dere bare skal invitere noen andre nå når dere har fått "ledig kapasitet". Slekta "må" man ofte inviterere, selv om man kanskje har mer lyst til å invitere venner. Sikker på at vennene deres bare blir glade for å bli bedt alikvel, det hadde jeg blitt...

Gjest Gjest_Josefine_*
Skrevet

For noe tull - man MÅ ikke invitere slekten.

Vil man heller ha gode venner i bryllupet så inviterer man gode venner og dropper gamle tanter og søskenbarn hvis man ikke har råd til begge deler - eller ikke ønsker begge deler.

I mine øyne virker det rart å kommer med invitasjoner i ettertid - bare fordi førstevalget har meldt avbud.

Skrevet
Om det er så viktig - hm  :klø: Hvorfor ikke forsikre seg om at man faktisk har råd til å gifte seg før man begynner å planlegge?

Det var akkurat det vi gjorde. Tight budget. Blir det penger til overs (altså hvis noen av de som ble invitert ikke dukker opp), bruker vi dem på å invitere flere av de vi er glade i. Så enkelt er det.

Skrevet
Om det er så viktig - hm  :klø: Hvorfor ikke forsikre seg om at man faktisk har råd til å gifte seg før man begynner å planlegge?

Uff, så materalistisk! Det viktigste er da strengt tatt å bli gift!! Å selve vielsen koster jo ingenting!! At man vil dele gleden med de menneskene man er glad i er da langt i fra grådig! Man spanderer jo en fest på de man bryr seg om!

Folk kan mene hva de vil, jeg tror ikke poenget her var å trykke nye invitasjoner å sende ut, men å snakke med folk om de vil komme.

Men at det er grådig og frekt å invitere folk i bryllupet sitt?!? :riste::murvegg::klaske::hoho:

Gjest Neffi
Skrevet

Hm. Om du ser på min mening som materialistisk, så skjønner jeg lite.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har jo hatt denne diskusjonen før, og jeg ser at de samme mener det samme, og det er da i det minste konsekvent.

Dersom jeg har venner jeg innviterer etterpå som blir snurt forde de blir innvitert i andre runde. så gidder jeg ikke være venner, for en smålighet.

Personlig hadde jeg takket nei til en slik invitasjon. Hadde jeg ikke vært god nok til å bli invitert i første omgang kunne det vært det samme. Gjør dere dette bare for å fylle opp plassene rundt bordet? Utrolig frekt etter min mening. Dette med budsjett er ingen god unnskyldning. Kunne ikke tante xxx og onket yyy komme så kan vi invitere naboene i stedet. Nei det kunne ikke falt meg inn i halvsøvne en gang. Jeg lurer på hvor folkeskikken har tatt veien i dette landet? Det er greit dette er deres store dag, men jeg kan ikke forstå hvordan noen tenker.

Åhallo! folkeskikk? Man gjør det vel ikke for å fylle opp, heller forde man ønsker disse tilstede og nå ser at man kan det da man fikk plass (om denne plassen er en fysisk plass eller budgettplass spiller da ingen rolle)

Er jo forskjell på naboen og gode venner eller kanskje fettere og kusiner også da...

Hvis noen venner av meg som har stor familie hadde kommet og sagt at de desverre ikke hadde hatt mulighet til å invitere meg i første runde, men nå hadde plass og mulighet fordi besteforeldrene desverre ikke var i form til å komme,så hadde jeg sannsynligvis bare syntes det var hyggelig.

Hadde det vært en av mine fettere/kusiner, så hadde jeg forstått det hvis de i utgangspunktet ikke inviterte noen fettere/kusiner, men nå inviterte alle, fordi de plutselig hadde muligheten til det alikevel.

Hadde naboen invitert med for å "fylle opp" lokalet, og få flere gaver, så hadde jeg takket pent nei.

Men det er vel altid en mulighet uansett? Det å takke nei hvis man ikke ønsker å gå?

Vurderer å etterinvitere dersom det skjer noe uforutsett, men kommer da til å gjøre det så sent at det kun spørres personlig, og ikke er tid til eller ønskes gave fra de det evt. gjelder! (Og det selvfølgelig utvises full forståelse for at de har andre planer!)

Dette var vel litt reflektert om man ser det som en helhet, men kommentaren om å få flere gaver: Det er vel INGEN som går i pluss av å innvitere en gjest ekstra, de fleste gjester gir gaver til langt mindre verdi en kuværen kommer på.....

Det ble nevnt at man fikk ta valg, og så ta konsekvenser, ønsker man deogde så får man kutte kostnader andre steder, enig i dette i prinsippet, men det går ann å se ting i ett litt større bilde også, og forstå at det er flere faktorer som teller inn.

Jeg ville ALLDRI blitt fornærmet av å bli innvitert i bryllup. Og i allefall ikke en og en halv mnd før som det er her.

Makan til dusteri! å bli fornærmet forde noen andre sto før deg på gjestelista!!! :frustrert:

Skrevet

til trådstarter. jeg ville nok aldri bedt ekstra gjester, men føler vi har fått be alle de vi ville. Rundt 60, tror jeg... Vi har ikke så stor familie, så det blir mange venner. Grunnen til at jeg ikke ville gjort det, er egentlig meg selv, jeg hadde nok syntes det var litt flaut å be noen som i utgangspunktet ikke ble bedt. På den annen side har nok de fleste forståelse, og hadde det vært meg som ble bedt i runde nr 2 hadde jeg bare syntes det var koselig.. Så det er i grunn litt vanskelig spørsmål, og kommer veldig an på situasjon og hva slags forhold man har til dem man ber i runde nr 2! De fleste er jo litt runde i kantene i våre dager!

Skrevet

Vi får vel bare konkludere med at vi har veldig forskjellige meninger når det gjelder "skikk og bruk" i forbindelse med bryllup.

Jeg vil bare oppfordre alle til å gjøre det de selv synes er best for dem, og ikke gjøre ting fordi alle andre gjør det. Jeg var litt usikker i starten av min egen planlegging, for jeg hadde jo tross alt aldri planlagt et bryllup før - men hver gang jeg spurte noen om hva jeg burde gjøre, var beskjeden jeg fikk: "Det er deres bryllup, dere bestemmer hvem og hva og når og hvor og hvordan."

Det er nok ikke like lett for alle å frigjøre seg fra alt, for jeg vet at det er ofte mange som skal legge seg borti planene - mødre, svigermødre ikke minst, søsken.. Men jeg tror det aller viktigste er at man selv kan stå for det man gjør, at man slapper av og har det gøy, og at man ikke tror at alt går etter planen - noe skjærer seg alltid, for man kan ikke kontrollere alt.

Jeg er veldig heldig og har sluppet unna greit - vi har ingen som blander seg, og det er jeg veldig takknemlig for. Dermed er det heller ingen som bryr seg om at vi hopper over en del tradisjonelle greier som vi føler blir litt kunstige for oss. Resultatet blir at bryllupet blir veldig preget av oss, veldig avslappet tror jeg, og en kjempefin anledning til å feire med så mange som mulig.

Det er veldig lett å gjøre som alle andre "fordi det er sånn man gjør det", men de bryllupene man husker i ettertid, er jo ofte de som var litt annerledes, mer personlig kanskje.

Lykke til med planleggingen alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...