Gå til innhold

Invitere ekstra gjester

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har nå fått ca. 95% svar fra gjester som vi har invitert. Nå viser det seg at det er en del gjester som ikke kan komme av diverse årsaker. Vi hadde så mange vi måtte invitere at vi måtte neste utelate noen, selv om vi hadde veldig lyst til å invitere dem. Nå som vi ser at vi får en god del ekstra plasser, har vi kjempe lyst å invitere dem vi måtte utelate i første omgang. Vil det være frekt å sende dem invitasjon nå? Vil jo ikke gi dem inntrykket av at de er 2. rangs gjester. Det hadde mer med plass og økonomi å gjøre. Sannsynligheter er stor for at disse andre allerede har planer for den helgen, men tenkte at i tilfelle noen av dem fremdeles er ledige, hadde det vært koselig å delt vår store dag med dem. Hva synes dere folken?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke... når skal du gifte deg da? Er det lenge til?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ærlig talt ikke... når skal du gifte deg da? Er det lenge til?

Vi gifter oss den 22. juli :)

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Hvis dette er folk dere kjenner godt, og dere forklarer situasjonen akkurat som den er, synes jeg dere kan invitere! Jeg tror de vil bli glade for å bli spurt, jeg! Hvis noen blir sure for dette, så må de jo være sure i utgangspunktet fordi de ikke har fått invitasjon enda. Da er det jo ikke mye å tape :)

Skrevet

Ville overlevert invitasjonen personlig til så mange som mulig, og forklart grunnen til at dere desverre ikke hadde mulighet i første omgang, men er veldig glad for å ha plass og råd til å invitere dem alikevel!

Blir de fornærmet, så blir de fornærmet, men mange synes sikkert bare det er hyggelig å bli inviteret.

Gjest gjest1
Skrevet

Vær ærlige ja - sikker noen som gjerne kommer :)

Skrevet
Vi har nå fått ca. 95% svar fra gjester som vi har invitert. Nå viser det seg at det er en del gjester som ikke kan komme av diverse årsaker. Vi hadde så mange vi måtte invitere at vi måtte neste utelate noen, selv om vi hadde veldig lyst til å invitere dem. Nå som vi ser at vi får en god del ekstra plasser, har vi kjempe lyst å invitere dem vi måtte utelate i første omgang. Vil det være frekt å sende dem invitasjon nå? Vil jo ikke gi dem inntrykket av at de er 2. rangs gjester. Det hadde mer med plass og økonomi å gjøre. Sannsynligheter er stor for at disse andre allerede har planer for den helgen, men tenkte at i tilfelle noen av dem fremdeles er ledige, hadde det vært koselig å delt vår store dag med dem. Hva synes dere folken?

Gjør akkurat som du vil, inviter dem - dette med gjester og rang er bare tull. Hvis noen blir FORNÆRMET over å bli invitert, er det verst for dem.

Skrevet

Vi kommer til å gjøre det samme! Vi gifter oss 15. juli! Synes ikke det er dumt i det hele tatt!

Skrevet

Vi har tenkt samme tanken.. Tror vi kommer til å sende ut flere invitasjoner i en runde nummer to hvis vi ser at det blir en del ledigeplasser...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syntes det er en uting å invitere 2. rangs gjester - bare fordi de du hadde bedt ikke ville/kunne komme..

Ville syntes det var veldig rart selv. Enten fordi jeg var så nær brudeparet at jeg burde vært invitert - eller fordi jeg ikke er så nær at det er merkelig å bli invitert.. (har heldigvis ikke opplevd noe av dette)!

Skrevet
Jeg syntes det er en uting å invitere 2. rangs gjester - bare fordi de du hadde bedt ikke ville/kunne komme..

Ville syntes det var veldig rart selv. Enten fordi jeg var så nær brudeparet at jeg burde vært invitert  - eller fordi jeg ikke er så nær at det er merkelig å bli invitert.. (har heldigvis ikke opplevd noe av dette)!

Jeg synes det er helt tragisk at man kaller det annenrangs gjester. De fleste av oss har et (trangt) budsjett og må sette grensa et eller annet sted. Om noen ikke kan komme, er det da virkelig helt naturlig å invitere andre man har lyst til å ha med - dette er IKKE rangering av venner!! Det er en realitet.

Hadde det vært opp til meg, skulle jeg ha invitert minst tjue stykker til til middag - men har ikke råd. Hvis noen av de som er invitert faller fra, er det da en selvfølge at jeg fyller på med folk jeg vil ha der!

Nei jenter, det er på tide at "skikk-og-bruk"-boka for bryllup moderniseres. Det er så mange middelalderske holdninger og lover og regler som har fått regjere altfor lenge. Vi er i 2006 nå og det er på tide at vi frigjør oss litt. Ikke heng dere opp i hva som er "normalt" og ikke - det er brudeparet som bestemmer over sitt eget bryllup.

Skrevet
Jeg synes det er helt tragisk at man kaller det annenrangs gjester. De fleste av oss har et (trangt) budsjett og må sette grensa et eller annet sted. Om noen ikke kan komme, er det da virkelig helt naturlig å invitere andre man har lyst til å ha med - dette er IKKE rangering av venner!! Det er en realitet.

Er helt enig. Det tror jeg egentlig de fleste skjønner også, hvis man først forklarer situasjonen.

Jeg hadde blitt glad uansett om jeg var i 1. 2. eller 3. rekke. Det betyr vel bare at de egentlig hadde veldig lyst å invitere meg i utgangspunktet, men hadde begrenset med ressurser. Ikke noe problem for meg!

Gjest Neffi
Skrevet

Jeg forstår godt at dere tenker slik! Men de som som selv ikke har invitert til bryllup har muligens ikke samme forståelse for ordningen.

Dere kan ikke regne med at alle synes det er OK å bli invitert i runde to.

Skrevet
Jeg forstår godt at dere tenker slik! Men de som som selv ikke har invitert til bryllup har muligens ikke samme forståelse for ordningen.

Dere kan ikke regne med at alle synes det er OK å bli invitert i runde to.

Greit nok, men det er derfor jeg foreslår å snakke med de det evt gjelder. Jeg synes ikke det er frekt hvertfall, uavhengig om jeg ville blitt glad for det eller ikke. Og om noen skulle bli støtt av det hadde jeg ikke giddi hatt dårlig samvittighet for det heller. Dumt for dem, for man ønsker jo faktisk bare være hyggelig. Synd at sånt blir tatt ille opp hos enkelte. men det vil vel ikke akkurat ødelegge vennskapet heller tror jeg =) Det er forhåpentligvis noen som ville bitt glade også, og følgelig takket ja, og feiret dagen med glede.

Skrevet

Jeg har selv vært "2.-rangs gjest" (eller mulig det var 3. eller 4.). Det var en god venn som jeg ikke hadde sett på mange år, som jeg nylig hadde gjenoptatt kontakten med. Jeg forventet ikke en invitasjon og ble veldig glad da jeg fikk den. Jeg fikk vite at jeg fikk den fordi andre hadde meldt avbud. Dette gjorde jo ikke invitasjonen mindre værdt! Det er kanskje mer rart med familie eller veldig gode venner, men jeg tror de fleste skjønner og aksepterer at dette er den beste løsningen.

Skrevet
Greit nok, men det er derfor jeg foreslår å snakke med de det evt gjelder. Jeg synes ikke det er frekt hvertfall, uavhengig om jeg ville blitt glad for det eller ikke. Og om noen skulle bli støtt av det hadde jeg ikke giddi hatt dårlig samvittighet for det heller. Dumt for dem, for man ønsker jo faktisk bare være hyggelig. Synd at sånt blir tatt ille opp hos enkelte. men det vil vel ikke akkurat ødelegge vennskapet heller tror jeg =) Det er forhåpentligvis noen som ville bitt glade også, og følgelig takket ja, og feiret dagen med glede.

Enig - det er jo ikke frekt å invitere noen i bryllupet sitt!! Blir de fornærmet, er det jammen deres eget problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Personlig hadde jeg takket nei til en slik invitasjon. Hadde jeg ikke vært god nok til å bli invitert i første omgang kunne det vært det samme. Gjør dere dette bare for å fylle opp plassene rundt bordet? Utrolig frekt etter min mening. Dette med budsjett er ingen god unnskyldning. Kunne ikke tante xxx og onket yyy komme så kan vi invitere naboene i stedet. Nei det kunne ikke falt meg inn i halvsøvne en gang. Jeg lurer på hvor folkeskikken har tatt veien i dette landet? Det er greit dette er deres store dag, men jeg kan ikke forstå hvordan noen tenker.

Gjest Gjesta
Skrevet
Personlig hadde jeg takket nei til en slik invitasjon. Hadde jeg ikke vært god nok til å bli invitert i første omgang kunne det vært det samme. Gjør dere dette bare for å fylle opp plassene rundt bordet? Utrolig frekt etter min mening. Dette med budsjett er ingen god unnskyldning. Kunne ikke tante xxx og onket yyy komme så kan vi invitere naboene i stedet. Nei det kunne ikke falt meg inn i halvsøvne en gang. Jeg lurer på hvor folkeskikken har tatt veien i dette landet? Det er greit dette er deres store dag, men jeg kan ikke forstå hvordan noen tenker.

helt enig.

Skrevet

Er jo forskjell på naboen og gode venner eller kanskje fettere og kusiner også da...

Hvis noen venner av meg som har stor familie hadde kommet og sagt at de desverre ikke hadde hatt mulighet til å invitere meg i første runde, men nå hadde plass og mulighet fordi besteforeldrene desverre ikke var i form til å komme,så hadde jeg sannsynligvis bare syntes det var hyggelig.

Hadde det vært en av mine fettere/kusiner, så hadde jeg forstått det hvis de i utgangspunktet ikke inviterte noen fettere/kusiner, men nå inviterte alle, fordi de plutselig hadde muligheten til det alikevel.

Hadde naboen invitert med for å "fylle opp" lokalet, og få flere gaver, så hadde jeg takket pent nei.

Men det er vel altid en mulighet uansett? Det å takke nei hvis man ikke ønsker å gå?

Vurderer å etterinvitere dersom det skjer noe uforutsett, men kommer da til å gjøre det så sent at det kun spørres personlig, og ikke er tid til eller ønskes gave fra de det evt. gjelder! (Og det selvfølgelig utvises full forståelse for at de har andre planer!)

Skrevet
Gjør dere dette bare for å fylle opp plassene rundt bordet? Utrolig frekt etter min mening. Dette med budsjett er ingen god unnskyldning. Kunne ikke tante xxx og onket yyy komme så kan vi invitere naboene i stedet. Nei det kunne ikke falt meg inn i halvsøvne en gang. Jeg lurer på hvor folkeskikken har tatt veien i dette landet?

Huff dette er jeg skikkelig uenig i. Både jeg og min samboer har veldig store familier. Det er vel ikke så mange som "fyller på" med bekjente bare, men gode venner. Med kun nærmeste familie ville vi bli over 100 om alle skal inviteres. Det har ikke vi råd til, derfor må mange kuttes ut.. Jeg føler også at det er flere venner som kunne inviteres, men med et tak på 70 stk, begrenser det seg til forlovere + et par til. Det er altså flere relativt nære venner som må vike plass for familie. Dersom noen i familien skulle takke nei, er det ikke tvil om at jeg ønsker at noen flere av vennene også skal kunne komme, og kommer følgelig til å spørre dem.. Har jeg mistet folkeskikken da? Sørgelig at noen synes det... Det er nesten så jeg synes det er frekt å synes det er frekt..Alvorlig talt, hvor hårsår kan man tillate seg å være egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...