Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor lang tid det bør gå fra man spiser et måltid til man kan/bør trene? Gjelder det forskjellige regler for kondisjonstrening og styrketrening? Har nemlig lest så utrolig mye forskjellig - noen sier man bør trene innen to timer etter at man har spist, mens andre sier man bør vente minst to timer etter at man har spist... Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du bør vente en time etter du har spist med å trene.

Ellers får du lett hold, og det er heller ikke godt å trene med en mage full av ufordøyd mat.

Så bør du også spise litt, en banan eller noe hvertfall, innen en time etter trening.

Skrevet

Jeg har lest at toppidrettsutøvere anbefales å spise et måltid som er lett fordøyelig, to timer før trening.

Ikke at vi vanlig folk på gaten trenger å sammenlikne oss med dem, men tipsene toppaltetene får, er vel av de bedre tenker jeg.. :)

Selv må jeg vente minst to timer før jeg kan jogge eller liknende, fordi jeg får så voldsomt fort sting/hold/knip i siden...! (kjært barn har mange navn!) ;)

Skrevet

Det tar ca. 2 timer for kroppen å ta opp maten. Trener du 1 time etter at du har spist, risikerer du å forbrenne karbohydrater i stedet for fett (hvis det er fettforbrenning du er ute etter).

Dersom du skal trene styrketrening, anbefales det å spise ca. 1 time før.

Skrevet
Jeg lurer på hvor lang tid det bør gå fra man spiser et måltid til man kan/bør trene? Gjelder det forskjellige regler for kondisjonstrening og styrketrening? Har nemlig lest så utrolig mye forskjellig - noen sier man bør trene innen to timer etter at man har spist, mens andre sier man bør vente minst to timer etter at man har spist... Hva er riktig?

Det kommer an på hva du spiser og hva slags trening du skal gjennomføre og hva slags mål du har med treningen.

F.eks er det mange fitness-folk og kroppsbyggere som trener aerobt/ kardio om morgenen, før de har spist. De mener dette gir en optimal fettforbrenning.

Ellers gjelder generelt sett følgende: Før trening, spesielt styrketrening, bør du fylle på med langsomme karbohydrater, f.eks havregryn. Det bør skje 1-2 timer før trening. Umiddelbart etter styrketrening bør du kombinere lettfordøyelig myseprotein (f.eks) og raskere karbohydrater, f.eks bananer.

Poenget med dette er: Du bør unngå å trene i ketose/ uten glykogenlagre som er litt fylte, fordi at da klarer du ikke yte særlig bra under treningen. Du vil dessuten kunne føle deg temmelig daff.

Etter treningen bidrar kombinasjonen av raske karbohydrater og protein til å dempe kortisol (som er katabolsk/ nedbrytende) og øke veksthormonfrigivelse. Dette bidrar til å bygge fettfri kroppsmasse som igjen bidrar til at du blir sterkere og får høyere forbrenning.

Kule And

Skrevet

Dette er sikkert individuelt, men for meg er det slik:

Styrketrening: Best med et vanlig måltid slik at jeg er ferdig å spise to timer før treninga. En frukt el.l. rett før. Har jeg ikke spist ordentlig før styrketreninga blir jeg fort klar og svimmel og yter dårlig.

Langdistanse, 3-4 timer lange sykkelturer for eksempel: 2-3 pakker nudler rett før jeg starter.

Korte kondisøkter: Best om jeg har spist et stort måltid 3-4 timer før treninga begynner. Spiser jeg nærmere trening blir det som om det er en stor klump i magen som hindrer alt.

Dette med spising har *mye* å si på ytelsen på treninga for meg, og jeg legger opp måltidene etter når jeg vil trene og omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...