Klips Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 (endret) ... sorry, vanskelig å formulere en god tittel i farten. Altså, kan vi skrive kontrakt med en barnehage fra 1.8, men vente til fx. midten av september med å faktisk gjøre bruk av den? (Betaler for den uansett, altså.) Permisjonen går nemlig ut først i september, og mannen er redd for å miste permisjonspengene i pappapermisjonen dersom de finner ut at vi har barnehageplass, men det skjer vel ikke? Endret 1. juni 2006 av Klips
Belit Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Du kan helt klart skrive kontrakt og betale for en barnehageplass men vente med å gjøre bruk av den. Det avtales med barnehagen. Imidlertid kan jeg ikke tenke meg at det er lov å ta ut permisjonspenger for tid som ikke benyttes til å ha omsorg for barnet. Jeg ville spurt trygdekontoret hvis jeg var deg. Trygdesvindel er ustilig og kan få riktig ubehagelige rettslige konsekvenser hvis det oppdages.
Klips Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2006 Kanskje tryggest å gjøre det, da. Takk for svar
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Du kan fint ha barnehageplass og permisjon samtidig.
Gjest HB Skrevet 1. juni 2006 #6 Skrevet 1. juni 2006 Jenta vår begynte i barnehage før fars permisjon var helt ferdig og han fikk penger fra trygdekontoret. Det var da ingen som sa noe på det. Rikitgnok var det snakk om 1,5 uke, men prinsippet må da være det samme. Mannen er jo lovpålagt å ta denne permisjonen, så da kan ingen nekte ham penger heller uansett hva han gjør med tiden sin. Så idiotisk kan det ikke være, selv ikke i Norge. Hilsen Lille meg
14062003 Skrevet 1. juni 2006 #7 Skrevet 1. juni 2006 Mannen er ikke lovpålagt å ha denne permisjonen. Pengene bare forsvinner om han velger å ikke ha den. Folketrygdloven sier: Det er et vilkår for rett til fødselspenger at vedkommende ikke er i arbeid. Det er et vilkår for rett til fødselspenger etter fødselen at vedkommende har omsorgen for barnet. Vi har plass fra august, permisjonen går ut august. Vi vil ta innkjøringen i august og kanskje benytte barnehagen noen timer nå og da. Men far vil definitivt ha hovedomsorgen for barnet, selv om vi har barnehageplass.
Klips Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Du kan fint ha barnehageplass og permisjon samtidig. ← Sikker? Ser ut som flere her svarer det samme. Har prøvd å ringe trygdekontoret, men det var lunsjpause Men jeg ser over at det ikke er et vilkår at man ikke har skrevet barnehagekontrakt. Og mannen skal ikke jobbe, han skal være hjemme med babyen (ettåringen vil det jo være på den tiden). Endret 1. juni 2006 av Klips
Furstina Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 Även om det kanske inte hjälper så svarar jag hur det är här, i Sverige. Här får man ha platsen i barnehagen och ha permission hel eller deltid. Dock är det så att för att få ersättningen så ska du ha omsorgen om barnet. Det går alltså inte att ha ersättning samtidigt som barnet är i barnehagen, men det går att ha platsen. Till exempel kan du ha en heltidsplats men bara låta barnet gå 2-3 dagar i veckan, eller halva dagar och ha permission den andra tiden. På svaren ovan verkar det som det är liknande i Norge.
Klips Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 1. juni 2006 Er dere så sikre at jeg slipper å høre ventemusikken til Oslo Kommune i morgen også? Og ikke risikere å bli strafferetslig forfulgt pga. trygdesvindel?
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2006 #12 Skrevet 1. juni 2006 Er dere så sikre at jeg slipper å høre ventemusikken til Oslo Kommune i morgen også? Og ikke risikere å bli strafferetslig forfulgt pga. trygdesvindel? ← Ja. Sunnis og jeg jobber begge i barnehage.
Gjest allium Skrevet 1. juni 2006 #13 Skrevet 1. juni 2006 Er dere så sikre at jeg slipper å høre ventemusikken til Oslo Kommune i morgen også? Og ikke risikere å bli strafferetslig forfulgt pga. trygdesvindel? ← Jeg aner ikke. Men hva med å ringe en annen kommune imorgen? Jeg ringte det lokale trygdekontoret idag, ingen ventemusikk på sentralbordet, og ingen ventemusikk hos saksbehandler. Svar på spørsmålet mitt i løpet av ett minutt. Du skal jo bare vite hvordan reglene er, og de er like i alle kommuner.
Belit Skrevet 1. juni 2006 #14 Skrevet 1. juni 2006 Kan du ikke bruke epost? Det er det - utrolig nok? - mulig å gjøre i min kommune (rett utenfor Oslo). Da slipper du telefonkø og ventemusikk, pluss at de kommuneansatte kan svare når de tilfeldigvis stikker innom pulten sin...
Klips Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2006 ... vi lever i den elektroniske tidsalder, ja. rent glemt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå