Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 Min svoger og hans tilkomende brud skal finne noen til å ta ansvar for kjøkkenet i sitt bryllup - noe som ikke er så enkelt siden de har valgt å gifte seg i fellesferien av alle tidspunkt i et år.. De har fått litt "pes" fra diverse hold på grunn av dette - familie og venner som har måttet omprioritere sin ferie og søke pass til barn osv - ikke lett å få kabalen til å gå opp og det har vært mange tårer og mye frustrasjon for den kommende bruden.. Nå toppet det seg litt da brudeparet "forventet" at familie (som også er gjester) skal ta ansvar for å ta bort dekketøy og bestikk etter middagen og få det gjennom kjøkkensystemet før det skal dekkes til kaffi osv osv.. Jeg ble mildest sagt litt satt ut - for jeg hadde ikke sett for meg å stå ved oppvaskbenken på et storkjøkken i min fineste stas å vaske - eller stresse å rydde ut og inn dekketøy, ei heller hadde jeg sett for meg å sette opp og endre bordoppsettet med stoler og navnelapper osv til kaffigjester og brudefølge.. Er jeg sær, er det "for mye forlangt" at gjester som er i familie skal stille opp slik? Eller er det meg som overreagerer og bruden som her har et poeng? Det kan jo være jeg er litt spesiel - men jeg mener et bryllup skal være en spesiell dag hvor rammen rundt det er like viktig som selve sermonien i kirken osv.. Som nær familie har vi blitt spurt om barnepass til deres barn som vi ikke kjenner da de bor på en annen kant av landet, noe jeg fant vanskelig men sa ja til for da var visst alternativet å ha barnet med på bryllupsnatten - og det var ikke det brudeparet hadde sett for seg... Vi har hjulpet til på alle måter vi har kunnet, vi skal stille med bil for å hente og bringe familie fra brudens side både før og etter vielsen og selskapet, ja til og med for at de skal rekke flyet tidlig morgenen etterpå skal vi kjøre flere biler til og fra for at brudeparet ønsker en frokost uten avbrytelser - vel og bra det, men kunne de ha ordnet dette på en annen måte? Hva får vi ut av dette bryllupet da bortsett fra en masse stress og ansvar - hvorfor be oss som gjester hvis de ser på oss som hjelp?? Og brudens mor som er forventet å lage middagen kommer med fly dagen i forveien - skal hun stå natten å koke eller selve dagen? Jeg får litt "maveknip" av planleggingen her.. Og det er mulig det er bare meg - men hva sier dere?? Setter stor pris på fornuftige svar for å løse opp i en tilspisset familiesituasjon her..
Gjest Gjest_Julibrud_* Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 Oi, dette var en kinkig situasjon! Lettvinte løsninger! Det med barnepasset kan jeg forstå. Hvis alternativet er å ha barnet med hjem på bryllupsnatta, så må de jo spørre noen... Og det ble deg. Merkelig at det ikke går an å finne noen barnepassere som ikke er invitert, men det må det vel være en grunn til... At bryllupsgjestene, som i tillegg er familie, skal ha kjøkkentjeneste synes jeg er helt uhørt! Har de tenkt å betale dere? Hvis de har det, må det da være mulig å leie inn noen andre? Og de burde jo ha SPURT! Man kan ikke FORVENTE slikt! Kan dere ikke tilby dere å finne andre i nærmiljøet som kan ordne med rydding o.l.? For min egen del synes jeg det til og med er kjempevanskelig å finne noen til å pakke opp gaver, fordi dette vil ta bort tid fra selve festen, og jeg vurderer å la serveringspersonalet gjøre dette også... Dette er en familiefest hvor alle skal kunne slappe av og nyte kvelden! Spesielt familien! Men dette må vel ha endel med økonomi og gjøre. Siden moren til bruden skal lage mat osv. Men dette ble jeg provosert av! Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å finne noen jenter du kjenner som kan tenke seg å ta oppgaven for en billig penge, og foreslå dette for bruden. Dette MÅ jo være like frustrerende for bruden!?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Og jeg som har følt meg slem når jeg har bedt noen av gjestene ta med seg en kake... Det høres ut som om brudeparet har tenkt litt for lite gjennom ting. Det kan på ingen måte forventes at gjestene skal bruke tid på kjøkkenet på dagen. Forandring av bord kan jeg skjønne at de syns er greit å be gjestene om. Syns forslaget over her var bra: Finn noen i nærmiljøet som gjør det. Mange jenter på 18 - 20 år som gjerne gjør slikt forholdsvis rimelig. Når det gjelder bil-kjøring må det nesten være greit å be dere litt om hjelp, men dere skal da ikke leke drosje hele dagen heller. Hva med å leie inn et par biler i et døgn? Det trenger ikke å koste alt for mye, om man finner en rimelig liten bil. Jeg tror ikke noen, og iallfall ikke brudeparet, tjener på at det føles som jobb å komme på fest. Vi har selv prøvd å gjøre det slik at gjestene bare kan komme og nyte festen, uten å tenke på praktiske ting underveis.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Brudeparet bor et stykke unna, og siden hans familie er mye større enn hennes ble det til at de valgte ha bryllupet sitt hos hans familie - som villig stiller med både kost og losji men det var ikke noen god løsning så hennes familie skal bo i store flotte hytter på feriesenteret like ved - for så vidt helt greit men dyrere enn forventet kanskje - så penger ER et tema. Vi har som familie tilbudt oss å leie inn "kjøkkentjenesten" som en gave og sjekket priser som lå på 150kr/t - men det ønsket ikke brudeparet ta imot. Siden de bor et stykke unna er det heller vanskelig å finne barnepass til en beby - så siden jeg selv har barn som skal hjem og i seng og hele familien er i bryllup sa jeg villig ja til å ta med deres prins også - det er jo bare kos det.. Men å ha en beby hele natten og så skulle opp igjen å kjøre brudefølge neste dag i tillegg til å ha kjøkkenet på festen ble litt for mye for meg altså - og jeg syns ikke det ble bedre av at ansvaret for kjøkken osv da ble flyttet over på andre gjester heller.. Glad noen er enig i det altså.. Jeg vil nødig fremstå som en "surmaget kjerring" liksom.. De jeg kjenner i nærmiljøet som jeg stoler på kan ta en slik oppgave er på ferie eller har jobb allerede.. Så når jeg fant noen som "driver med" slikt og var ledig tenkte jeg "FLOTT" mens de tenkte "dyrt"... Og det med gavene har ingen tenkt på så takk til gjesten som kom med innspillet...
Raringen Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Nei, det her høres ikke bra ut. Det ville aldri falt meg inn å be min nærmeste familie (ikke fjernere familie eller venner heller, for den saks skyld) om å være ansvarlig for dette. Jeg synes det er vanskelig nok å be folk om å bake kake til bryllupet, og har derfor ikke tenkt å gjøre det. Også rart egentlig å ikke klare å skaffe barnepasser som ikke er invitert i bryllupet. Synes det er utrolig frekt å be nærmeste familie om noe slikt, og det ville jeg sagt fra om. Så vanskelig kan det ærlig talt ikke være å få tak i noen eksterne som kan ta seg av dette. Jeg ville ALDRI godtatt å stå på kjøkken og vaske opp i penklærne. Vi har en god filosofi til vårt bryllup, som vi begge er enige om. Hvis folk tilbyr seg, takker vi mer enn gjerne ja, men vi spør eller ber ikke om tjenester som krever noe særlig.
Gjest Svimle Skrevet 1. juni 2006 #6 Skrevet 1. juni 2006 Oi, dette var da litt av et opplegg! Jeg kunne aldri ha gjort dette mot mine gjester, enten det være seg bryllup, bursdag eller vanlig søndagsmiddag. Man er vel en GJEST? Jeg har utrolig dårlig samvittighet for at moren min skal sette ertesuppe på kok på morgenen før vielsen (nattmat), selv om vi lager alt ferdig dagen i forveien og alt som behøves er å helle vann og ingredienser i gryten og sette på putring.. Men hun ønsker å gjøre dette, så jeg prøver å svelge den dårlige samvittigheten min. Hadde familien min skulle stått med oppvask og rydding, fordi jeg ikke hadde hatt råd til å leie inn noen jenter/damer, så tror jeg rett og slett at jeg hadde droppet festen. Det blir jo ikke noen feiring av slikt.. Ellers så hadde bruden selv stått med oppvasken Familien trår til med kakebaking i dagene i forveien, men på bryllupsdagen ønsker jeg at de skal kose seg like mye som meg, og slippe unna kjøkkentjeneste i finstasen!
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2006 #7 Skrevet 1. juni 2006 Jeg ville ikke satt pris på å være ryddehjelp i et bryllup jeg var invitert i som gjest.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. juni 2006 #8 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Fullstendig uhørt. Enten er man invitert som gjest, eller så har man blitt spurt om å stå på kjøkkenet (og da får man som regel betaling eller en liten gave som takk for hjelpen). Men man blir ikke invitert som gjest for så å bli forvist til kjøkkenet. Vi har som familie tilbudt oss å leie inn "kjøkkentjenesten" som en gave og sjekket priser som lå på 150kr/t - men det ønsket ikke brudeparet ta imot. ← De ønsket ikke å ta i mot?? Fordi de ønsket gratis kjøkkenhjelp + gaver da eller? Jeg ville gitt dem denne gaven uansett - de trenger jo ikke å vite noe om at de ikke får noe ekstra, og dere kan jo bare si at dere "tar dere av" kjøkkenet uten å spesifisere at dere leier inn noen. Det er ikke de som bestemmer hvilken gave de skal få - det er opp til giveren å avgjøre. Å reagere på dette er ikke surmaget. Som en liten tilleggsbemerkning kan det sies at personlig ville jeg sagt neitakk til invitasjonen dersom det viste seg at jeg måtte stå på kjøkkenet. Endret 1. juni 2006 av *Snart medlem*
Susan Sto Helit Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 Hørtes ut som de forventet litt mye av dere! Jeg ser meg selv nødt til å be noen av gjestene om litt hjelp i løpet av dagen. (Spesielt foreldrene våre.) Har derfor ikke hjerte til å be noen bake noe særlig kaker, og forsøker å spre oppgavene jeg ber folk om å gjøre på så mange personer som mulig. Foreldre får gjerne oppgaven med å være "vertskap" når vi selv ikke er tilstede. De må også ha ansvaret for lokalet før vi kommer, siste sjekk av oppdekking, og stenging og tømming av lokalet etter at vi har forlatt stedet. De må også hjelpe til med endel dagen før, men de bor på stedet, og er forberedt på oppgavene. Frakting av gjester mellom overnattingssted og vielse, og videre til selskapslokalet, det satser jeg på at folk løser selv. (foreldre ordner med sine foreldre, og venner og annen familie klarer enten å gå, eller har egen bil.) Gaveåpning er en ting jeg tenkte å spørre mine tanter og onkler om. (De har da ingen andre oppgaver, og jeg tenkte de ville ha det litt hyggelig med å gjøre denne oppgaven.) Hadde nok anskaffet en barnevakt som ikke var invitert, dersom det var nødvendig. (Alternativt funnet noen, som TS, som hadde egne barn, og orket å ta seg av ett til. Dette måtte vært eneste oppgaven til denne personen, selvsagt!) Rydding av bord håper jeg vi klarer å overtale noen av gjestene til å hjelpe til med. (Da mener jeg flytte bordene unna, så det blir danseplass.) Vi har bestillt både serveringshjelp og mat, for dette er oppgaver vi ikke ønaker at noen av gjestene skal ha! Noen oppgaver må vi desverre spre på gjestene, men ønsker at det blir så lite som mulig! Vi vil jo at de skal komme for å kose seg, ikke for å være hjelpere!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. juni 2006 #10 Skrevet 1. juni 2006 så greit å høre flere reagere enn meg - var en stund redd for å bli sett på som "den sure svigerinnen"
Gjest -eline- Skrevet 1. juni 2006 #11 Skrevet 1. juni 2006 så greit å høre flere reagere enn meg - var en stund redd for å bli sett på som "den sure svigerinnen" ← Jeg hadde ikke godtatt å være "gjest" og oppvaskhjelp i et og samme bryllup... det får da være måte på, har man ikke råd til å betale folk til slikt så får man heller spare til man har råd.
orakel Skrevet 1. juni 2006 #12 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Been there - done that. Jeg er ikke venner med brudeparet i dag. (Dette er noen år siden og brudeparet var ikke familie). I god tid før bryllupet sa vi at de måtte ordne med noen til å være på kjøkkenet. Da de ikke ville det (koster peng vettu), tilbød vi oss også å få ordnet med ihvertfall 1 person til å være på kjøkkenet. Men neida, det gikk så greit så, var ikke behov for noen ekstra Jeg var med å rigge selskapslokalet, duket og dekket samt laget masse mat. Jeg ryddet og vasket opp under selskapet og var igjen til slutt for å ordne. Pga dette ble festantrekket mitt ødelagt. Fikk fettflekker på selv om jeg brukte forkle. Fikk ikke en gang et TAKK! for min innsats og de gadd heller ikke tilby seg å betale for rens av antrekket. Sånne folk gidder jeg bare ikke omgås. Sett foten ned. Dette bryllupet kommer bare til å skape problemer i familien. Tror faktisk jeg hadde sagt nei takk til innbydelsen og reist vekk i stedet. Endret 1. juni 2006 av orakel
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2006 #13 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Jeg har vært i bryllup hvor vi nærmeste "tok i et tak". Ikke noe problem, men jeg kommer vel fra en familie som er vandt til å hjelpe hverandre og ikke har verdens beste økonomi. MEN alle var heltt klar over det på forhånd og vi avtalte hvem som ville gjøre hva. Men brudeparet hadde ordnet en del mer selv enn ditt. Dessuten hadde de to av mine venninner som "hjelpere". Det hjelp VELDIG. Er surt å måtte ta oppvasken i finstasen hvertfall, det burde vel noen andre gjøre. Endret 1. juni 2006 av Binna
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 1. juni 2006 #14 Skrevet 1. juni 2006 Hei! Dette går ikke ann. Please si at du tuller. Er jo helt latterlig. Små tjenester er helt greit, men dere skal jo nesten være dems tjenere stort sett under hele brullupet. Må bare spørre. Har de veldig dårlig råd? Virker som alle skal hjelpe til så de to får en fin bryllup. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #15 Skrevet 1. juni 2006 vel det kommer jo litt ann på hva slags selskap man ser for seg. Dersom man skal ha stivt selskap i smoking kan man ikke forvente kjøkkenhjelp av gjestene. Men om det er noe mer avslappet så ser jeg ikke noe galt i å spørre noen av gjestene om å ta i ett tak selv på kjøkkenet. (Men akkurat oppvasken er det greit å slippe, selv om jeg gjerne står i oppvasken med kusinene mine i familieselskap, så krever det en litt spesiell familie) Ting jeg synes det er helt uproblematisk å be om hjelp til ( må bes på en slik måte at det der mulig å slippe om man ikke vil),om selskapet er stivt eller ikke, det er selvfølgelig viktig at en ikke setter den samme til mer enn en ting. -fotografere -sjenke kaffe -lett fremsetting av kaffekopper ol (ikke kaker, de kan søle) -pakke opp gavene -flytte noen bord -pynte kirken -sette utover friske blomster og annet som ikke kan gjøres dagen før -frakte/hente en og annen ting med bil ikke greit: -bære rundt på brukte tallerkner og glass -sette ut/ta inn mat/kaker -passe andres barn med mindre det er brudeparets og det er den eneste løsningen Situasjonen som beskrevet av trådstarter virker uholdbar.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 2. juni 2006 #16 Skrevet 2. juni 2006 Beklager - dette er ikke tyøs.. bare så det er på det rene.. Og vi i familien vil gjerne hjelpe vi, men vi mener grensen går et sted liksom.. Det forundrer meg også at brudens familie ikke reagerer? syns de det er helt greit å bli satt til slikt "forefallende" arbeid? Dette er et bryllup med flotte antrekk - bunader og festkjoler og dresser... Brudekjolen kostet en formue og er spesialbestilt fra Spania... De har ikke fotograf - det skal en av gjestene som er profesjonell ta seg av - for så vidt greit. De har ikke blomstrer / pynt og spånn ut over brudebukett for resten skal en venn som er blomsterdekoratør ta seg av sammen med en annen som er dekoratør.. De har ingne som skal koke eller sånn og type mat som skal spises er ikke satt opp ut fra andre enn brudens preferanser med itialiensk mat.. , det meste skal brudens mor besørge til middagen og så skal alle gjestene bringe kake eller sånn til kaffi og nattmat... Det er ingen som skal opne gaver for det syns bruden var så koselig å gjøre i plenum så alle fikk se og beundre.. Barnepass skal som sagt jeg ta meg av - for så vidt helt greit, bortsett fra kanskje under middagen.. men men, det går så bra så - har jo småtroll selv som skal ses etter.. Sjåfør har de ikke og hvordan bruden kommer til kirken etter frisør har ingen tenkt på - og frisøren er moren til en kjenning som har biinntekt fra en slags salong på et rom for å spe på litt... Det skal drikket ett eller to glass vin til maten og et glass cognac til kaffien, en punsj med alkohol og en uten skal ønske gjestene velkomne fra kirken.. Det skal ikke være dans eller musikk for brudeparet forlater gjesten klokken elleve. og siden vielsen er klokken tre, middagen klokken fem og kaffien klokken åtte er det ikke tid til slikt..... Jeg ser det er mange ting jeg ikke ville gjort osv ja.. Men alikevel er det jeg reagerer mest på at det ikke skal være noen som skal få ta del i planleggingen slik at vi kan hjelpe med de ting vi ønsker - derimot skal alt "Tres nedover våre hoder" og da blir jeg litt "kaktus" og det er vel en heller dårlig start på et langvarlig familieforhold tror jeg..... Trenger virkelig råd til en konstruktiv løsning her...
prinsessa Skrevet 2. juni 2006 #17 Skrevet 2. juni 2006 Beklager - dette er ikke tyøs.. bare så det er på det rene.. Og vi i familien vil gjerne hjelpe vi, men vi mener grensen går et sted liksom.. Det forundrer meg også at brudens familie ikke reagerer? syns de det er helt greit å bli satt til slikt "forefallende" arbeid? Dette er et bryllup med flotte antrekk - bunader og festkjoler og dresser... Brudekjolen kostet en formue og er spesialbestilt fra Spania...De har ikke fotograf - det skal en av gjestene som er profesjonell ta seg av - for så vidt greit. De har ikke blomstrer / pynt og spånn ut over brudebukett for resten skal en venn som er blomsterdekoratør ta seg av sammen med en annen som er dekoratør.. De har ingne som skal koke eller sånn og type mat som skal spises er ikke satt opp ut fra andre enn brudens preferanser med itialiensk mat.. , det meste skal brudens mor besørge til middagen og så skal alle gjestene bringe kake eller sånn til kaffi og nattmat... Det er ingen som skal opne gaver for det syns bruden var så koselig å gjøre i plenum så alle fikk se og beundre.. Barnepass skal som sagt jeg ta meg av - for så vidt helt greit, bortsett fra kanskje under middagen.. men men, det går så bra så - har jo småtroll selv som skal ses etter.. Sjåfør har de ikke og hvordan bruden kommer til kirken etter frisør har ingen tenkt på - og frisøren er moren til en kjenning som har biinntekt fra en slags salong på et rom for å spe på litt... Det skal drikket ett eller to glass vin til maten og et glass cognac til kaffien, en punsj med alkohol og en uten skal ønske gjestene velkomne fra kirken.. Det skal ikke være dans eller musikk for brudeparet forlater gjesten klokken elleve. og siden vielsen er klokken tre, middagen klokken fem og kaffien klokken åtte er det ikke tid til slikt..... Jeg ser det er mange ting jeg ikke ville gjort osv ja.. Men alikevel er det jeg reagerer mest på at det ikke skal være noen som skal få ta del i planleggingen slik at vi kan hjelpe med de ting vi ønsker - derimot skal alt "Tres nedover våre hoder" og da blir jeg litt "kaktus" og det er vel en heller dårlig start på et langvarlig familieforhold tror jeg..... Trenger virkelig råd til en konstruktiv løsning her... ← Kjenner at jeg nesten koker her Alt skal spares på bare ikke kjolen til bruden. Men ærlig talt, noen må vel fortelle svoger og svigerinne at det er slik man arrangerer og ber inn til fest. Svigermoren bør ta seg en sikkelig prat med sønnen sin. Jeg tror jeg aldri har hørt om slik mangel på takt og tone og så lite peiling på hvordan man skal behandle gjester. Når jeg er gjest i bryllup, baker jeg gjerne en kake, pakke opp gaver og kan sikkert rydde litt unna - men å være kjøkkenhjelp - NEI TAKK!!
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #18 Skrevet 2. juni 2006 Jeg tror at jeg som nærmeste familiemedlem hadde tatt kontakt med noen som kunne servere og gjøre kjøkkentjeneste, rydde og dekke kakebord, koke kaffe osv., betalt disse for jobben (evt. spleiselag med noen flere), og heller brukt litt mindre penger på bryllupsgave til paret. Så kunne det jeg skrive noe i kortet om at hjelpen på dagen også var "presang" fra oss. På samme måte har jeg gitt en weekend med barnepass til et par jeg kjente, og en aften med valgfri middag med drikke på den restauranten jeg selv jobber. Dette var bryllupsgaver som ble satt pris på.
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 2. juni 2006 #19 Skrevet 2. juni 2006 Hei! Hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg bare gjort det som de krevde av meg. De er voksne mennesker som burde ha skjønt at dette blir for dumt. Når de DESSVERRE ikke kjønner det selv, så kommer de bare på å bli sure hvis du skal blande deg. Beklager, men det er BARE MIN MENING. Lykke til!
yvoesp Skrevet 2. juni 2006 #20 Skrevet 2. juni 2006 Dette med at gjestene rydder i bryllup har jeg aldri hørt om før ivertfall.. I et vanlig selskap hjemme hos noen, blir det naturlig å rydde litt/ hjelpe litt til, men i bryllup tror jeg ikke noen tenker i de baner. Det ender med kaos her spør du meg.. Vi ordnet det slik: en venninne av min mor var kjøkkensjef (men maten ble levert da) og vi hadde 6 studenter fra kokke/servitørlinjen på vidg. som servitører. En kamerat var bartender. De ryddet etter middagen og ordnet til kaffebordene alle sammen, men resten av kvelden hadde vi kun 3 av servitørene igjen. De rydder "det grøfste" etter festen, og vi + noen av våre nærmeste ryddet bort resten dagen derpå. Vi skulle jo ikke på bryllupsreise i utg.pkt. så dermed var det en grei løsning for oss. Det viste seg derimot at vi fikk tur til Portugal av min manns søsken, så avgårde reiste vi to dager etter bryllupet. Kos det! For disse medhjelperne betalte vi totalt 8000 kr, og syntes det var vel verdt det. Ungene våre overnattet hos foreldrene mine. De ble passet av to venninner av min søster som ungene kjenner og er trygg på. Ang. økonomi: Istedet for "rene penger" i gave hos foreldrene våre, betalte de for maten, drikke til maten, lokalet og kjøkkensjefen. Et tips kan dermed være å gå sammen flere personer & gi gave i form av hjelp til bryllupet f.eks. servitører/ ryddehjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå