Aquarius Skrevet 10. desember 2002 #1 Skrevet 10. desember 2002 Skal en lærer fortelle en hvitløgn og f. eks si at eleven gjør det flott, men kunne forandret på noen små ting, for å motivere eleven. Eller skal læreren være krass å si det rett ut: Dette duger ikke, dette må du gjøre bedre! For å slik”skremme” eleven til å gjøre sitt absolutt beste? Hvordan lærer elevene? Jeg er selv elev, og tror metode 1 hadde fungert best på meg.
trifolii Skrevet 10. desember 2002 #2 Skrevet 10. desember 2002 Det fins jo en mellomting her da. Men den snille varianten tror jeg hadde funka best på meg også. Går jo an å prøve det først, og se hva som skjer. Skjer det ikke`no, så bør vel læreren ta for seg eleven, og snakke med ham eller henne. Men skal det påpekes at noe er galt, så forlanger i alle fall jeg, at det skal følge med litt forslag på hvordan ting kan gjøres bedre. Hvis ikke opplever jeg kritikken som bare håpløs.
Tilde Skrevet 10. desember 2002 #3 Skrevet 10. desember 2002 Kommer helt an på eleven..og læreren...forholdet dem imellom...dags form...og arbeidet.... Ga det deg et klart svar?! Neida,det høres svada ut,men noen må du lirke og lure, andre må du gi et realt spark bak...
Gjest Starya Skrevet 10. desember 2002 #4 Skrevet 10. desember 2002 En lærer skal gå varsomt frem, og bruke den form for kritikk som best vil gagne eleven. Noen tåler bedre den brutale sannhet enn andre. Man må også "velge sine kamper". Dersom en elev sliter med rettskrivning/formulering til en grad der han har vanskelig for å gjøre seg forstått, skal læreren da terpe på kommaregler, stor forbokstav og verbbøyning? Hva er elevens forutsetninger? Jeg synes ikke læreren skal lyve til eleven, men det er viktig at det som er BRA ved et produkt fremheves. Det kan motivere til å gjøre det enda bedre neste gang. Selvsagt må feil påpekes, men ikke alle feil trengs å trekkes frem, dersom det er svært mange. Det kan føre til at eleven føler seg så mislykket at han/hun like gjerne gir faen, det går i dass likavel.. I første omgang bør de feilene som eleven har forutsetning for å kunne gjøre noe med der og da tas opp. Kunnskap bygger på kunnskap, det ene trinnet må på plass i stigen før man kan hoppe til det neste. Nå tenker jeg mest på elever i grunnskolen, kanskje du tenker på høyere nivå? Det faglige innholdet i en stil e.l? Også her mener jeg at lærer må tilpasse kritikken til det eleven tåler. Ærlighet med moderasjon. Og ros der det er fortjent selv om andre ting trekker ned.
Tusenfryd Skrevet 10. desember 2002 #5 Skrevet 10. desember 2002 Lærer - elev Sjef - ansatt Instruktør - elev Foreleser - student Veileder - elev/student Foreldre - barn Samme hva - så er det det positive som motiverer oss mennesker. Ta opp det som er bra først, og så snakk om det som kan bli bedre - ikke nødvendigvis dårlig. man må ta høyde fra hva slags mennesker, hva slags forhold disse har seg i mellom etc. Men dette tror jeg er en gjengs metode å motiver, kritisere og få noen til å forberde seg på. Den funker i hvert fall på meg!
Linemor Skrevet 10. desember 2002 #6 Skrevet 10. desember 2002 Jeg synes det kommer ann på hva det gjelder. det må jo gå ann og gi konstruktiv kritikk uten og drepe all selvtillit. Men noen ganger så må man ta i litt også, men og prøve på en fornuftig måte først er kanskje ikke så dumt. Som regel går det ann og finne noe som er positivt. men og stå og kjefte på noen eller gå inn for og være drittsekk det tror jeg ikke hjelper, men jeg tror ikke for mye pusing er bra heller. verden har ikke bare myke hjørner og det er jo greit om folk er ærlige men rettferdige.
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2002 #7 Skrevet 11. desember 2002 Kjefting kan vel umulig være bra uansett. Det er, som flere her sier, viktig å fremheve det som er bra. Man må allikevel kunne tåle å høre at det man har gjort ikke er bra nok. Det at man har gjort sitt beste er ikke alltid nok. Det er også viktig å gi elever et realistisk syn på fremtiden.
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #8 Skrevet 11. desember 2002 Kunsten å motivere (les: behandle) mennesker har læreren lært ubder og etter utdanningen... det heter pedagogikk Deter et utall vinklinger ut ifra situasjon og elevens ståsted...
aline Skrevet 11. desember 2002 #9 Skrevet 11. desember 2002 kjefting fører ikke noe med seg nei, der er jeg enig. Men jeg ville ikke blitt noe bedre av at en lærer var uærlig å sa at "det er bra"/"du er flink", for så å komme med feil. Mine erfaringer i hva som funker for meg, er å påpeke at "om du heller gjør slik, så blir det mer riktig." Eller lære eleven andre/nye måter å tenke på, fremfor å si dette er bra men.... Men det som også er viktig, er jo da å si fra når eleven faktisk får til dette litt bedre, "nå ble det jo rett så bra" med ett smil, f.eks. Også å rose eleven på områder h*n faktisk gjør det bra på, men ikke nødvendigvis samtidig, for man ønsker vel at både positiv kritikk og negativ kritikk skal være ærlig, og da gir man den når den passer, ikke for å dysse ned den ene!
Gjest care Skrevet 11. desember 2002 #10 Skrevet 11. desember 2002 Kunsten å motivere (les: behandle) mennesker har læreren lært ubder og etter utdanningen... det heter pedagogikk Deter et utall vinklinger ut ifra situasjon og elevens ståsted... Det er riktig det, men i tillegg lærer man psykologi - hvordan man best er med på å fremme en kognitiv utvikling. Dvs. man motiverer i forhold til hvor langt den aktuelle elevene er kommet i den kognitive utviklingen. Men når det gjelder pedagogikk, er det som regel menneskesynet ditt som bestemmer hvordan didaktikk, læreren fører i klasserommet. Hvis læreren ser på elvene som et objekt - dvs. han ser på seg selv, som en som skal skape læring. Deretter oppfører han seg. Befaler, roper, gir ordrer osv. HVis lærern ser på eleven som et subjekt, så er eleven sidestilt læreren, her er det eleven som skal lære. Da behandler lærerer eleven som en ansatt. Dvs, motivering, diskusjon, rådgivining osv. Din lærer har feil didaktikk, mener jeg. Forskning tyder på at press og aggresivitet, befaling osv, skaper dårlige forhold for læring. Mildt press(motivering), og en forklarende tone skaper et mye mer positivt læremiljø. Læreren skal også være ærlig overfor elevene sine. Ærlighet som basis for tillit er nødvendig for at læring skal skje. Jeg håper at det ikke er alt for mange av denne sorten rundt omkring i skolen.
Gjest Duchess Skrevet 11. desember 2002 #11 Skrevet 11. desember 2002 En lærer skal være ærlig, men det er mange måter å si ting på, og kjefting hjelper ikke på noe, det gjør bare ting værre. Det er viktig å rose når man gjør noe bra, men også å fortelle hvilke ting man bør jobbe mer med.
Babyface Skrevet 11. desember 2002 #12 Skrevet 11. desember 2002 Det har vel noe med hvor gammel studenten/eleven er å gjøre også. På høyskole bør lærere/forelesere/veiledere kunne si ting rett ut, uten nødvendigvis å være krass. På barneskolen synes jeg elevene bør oppmuntres mest mulig på det som er positivt, men på en eller annen måte bør det som er negativt eller direkte feil påpekes. Uansett synes jeg ikke lærere bør være krasse, men heller milde og motiverende.
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #13 Skrevet 11. desember 2002 Didaktikken er forøvrig ikke bare opp til hver enkelt lærer... Læreplanene, og skolen setter rammer for hvilken vinkling de ønsker.. INGEN av disse ønsker kjefting, som er KUN negativt... Læreplanene av i dag legger opp til at læreren skal skape og legge til rette for prosesser hos eleven. Tiden der læeren holdt foredrag og innprentet læring i passive elever er omme..Men man skaper ikke læring med kjefting...
Gjest care Skrevet 11. desember 2002 #14 Skrevet 11. desember 2002 Didaktikken er forøvrig ikke bare opp til hver enkelt lærer... Læreplanene, og skolen setter rammer for hvilken vinkling de ønsker.. Vel, forskning i dag viser at hvordan didaktikk som praktiseres ikke alltid samsvare med læreplanen. Uansett, hvordan den er forklart i læreplanen. Menneskesynet er dominerende og overstyrer den teoretiske didaktikken. Alle som har vært i et klasserom, har opplevd ulik metode av ulike lærer. Og slik er det bare. Er du en lærer som tror at menneske styres av ytre kontroll, så praktiserer han deretter. I motsetning til en lærer som tror på indre kontroll. Hans menneskesyn, er at eleven har like mye rettigheter som læreren. Dermed tror han at læring skjer innenfra. Og underviser deretter.
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #15 Skrevet 11. desember 2002 Det har du rett i Care! Deter desverre mange dårlige lærere der ute, og mange eldre som ikke klarer å følge utviklingen... Men lærerhøyskolene fungerer heldigvis nå bedre, og de som ikke egner seg får klar beskjed, og ikke muligheter til å fullføre...
Labella Skrevet 11. desember 2002 #16 Skrevet 11. desember 2002 En god lærer skal selvfølgelig være ærlig. Læreren bør kjenne elevene så godt at h*n kan gi riktig tilbakemelding til den enkelte elev. En sterk elev kan godt få høre at "dette er ikke godt nok - du kan bedre" hvis h*n ikke har gjort sitt beste, men som oftest vil det være noe som eleven kan få positiv tilbakemelding på. En faglig svak elev kan ha jobbet mye med en oppgave selv om resultatet er "dårlig" - i et slikt tilfelle må læreren rose eleven for arbeidsinnsatsen og oppmuntre til videre arbeid. Alle elever er forskjellige, og alle skal få tilbakemeldinger som oppmuntrer til videre utvikling. Læreren har ansvar for å skape et læringsmiljø som gir alle elevene utviklingsmuligheter på sitt eget nivå.
Gjest Starya Skrevet 11. desember 2002 #17 Skrevet 11. desember 2002 Men lærerhøyskolene fungerer heldigvis nå bedre, og de som ikke egner seg får klar beskjed, og ikke muligheter til å fullføre... Nåja.. Det er nok ikke alle steder de er like flinke til å luke ugress i hagen, men men...
Anie Skrevet 11. desember 2002 #18 Skrevet 11. desember 2002 Men lærerhøyskolene fungerer heldigvis nå bedre, og de som ikke egner seg får klar beskjed, og ikke muligheter til å fullføre... Der tar du nok feil Lasse. Jeg kan komme med mange beviser på at lærerhøyskolen ikke er blitt bedre nå. Nå snakker jeg riktignok bare av erfaring fra to høyskoler, men to er to for mye... På begge skolene har jeg opplevd at enkelte elever ikke hadde noe på en skole eller barnehage å gjøre, men høyskolene de gikk på ga de flere og flere sjangser - og ikke før det sister året deres fikk de beskjed at de ikke egnet verken som lærer eller førskolelærer. Altså hadde de gått henholdsvis 3 og 4 år før de fikk beskjed om at deres valg av yrke ikke egnet dem......... Ellers tror jeg veldig mye på det tusenfryd sier i sitt innlegg. Ros først og gi "ris" etterpå. Det er mye lettere å takle negative ting om man først får en dose med positive ting. Og som Care skrev (tror det var ho), lærerens pedagogiske grunnsyn vil i stor grad avgjøre hva slags metoder h*n bruker for å lære bort. Hva som er det mest riktigste vil nok avhenge av situasjonen, kontakten og tryggheten mellom lærer og elev.
Anie Skrevet 11. desember 2002 #19 Skrevet 11. desember 2002 He he Starya kom meg i forsøpet gett... Så det er flere som ikke synes høyskolen duger ja....
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #20 Skrevet 11. desember 2002 Anie: Jeg snakke med utg punkt i erfaring fra høyskolen i agder, og da de tre siste årene. Dette skal være retn linjer også for de andre høyskolene. Mye ansvar hviler her på praksissted også.... Og med dårlige eller svake ansvarlige der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå