Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt blank på dette området. Men jeg og samboeren min har falt for en leilighet nå så jeg lurer litt..

Vi er begge studenter. Vi jobber kun om sommeren for det meste. Resten av året har vi altså ingen inntekt noen av oss bortsett fra studielånet.

Vi har vel ikke stor sjanse til å få noe lån?..? Hvilke muligheter har vi? (om det er noen..)

Jeg er hyper-positiv mens samboeren min er hyper-negativ.. derfor har vi ganske så ulike syn på dette området når vi diskuterer! :lol:

Dere vil helt sikkert fortelle meg at han sikkert har rett i at dette er håpløst, men kan jeg ikke få høre fra dere som er/har vært i noenlunde samme situasjon.

Noen som vet litt mer enn meg om dette området?, så er jeg takknemlig for litt forklaring! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å få litt peiling til senere og sånt..

liksom kjekt å vite litt om dette når man begynner å bli såpass gammel :lol:

Gjest gjest1
Skrevet

Er det leilighet i borettslag dere har sett på? I så fall er det kanskje lettere, jeg vet flere boligprosjekt med lave innskudd som er myntet på studenter.

Men generelt tror jeg man blir frarådet å låne uten jobb.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er veldig dumt å sette seg i såpass med gjeld og betale med penger lånt et annet sted, for å si det enkelt. Om dere finner en borettslagsleilighet med lavt innskudd og en bank som er villig til å låne dere penger, så har dere fortsatt ganske voldsomme utgifter til husleie osv. I tillegg skal dere leve ved siden av ;)

Mitt STERKE råd er: Vent til dere har fast jobb begge to, og ordnings på økonomien. Da vet dere at dere har penger hver mnd, hvor mye dere har og kan planlegge ut fra det.

Skrevet

Vi tok opp huslån da jeg fortsatt var student, mens han jobba. Jeg jobba både ved siden av studiene(men ikke mye da) og på sommeren, og saksbehandleren vår satte opp mitt studielån/-stipend som inntekt da tilbakebetalingsevnen vår ble sjekka, så hvis den ene er student så kan det gå. Jeg vet ikke hvordan det er hvis begge er studenter, men jeg er nå litt betenkt da... Hvor sikre er dere på å få jobb etter endt utdanning? Er begge ferdig samtidig, eller vil dere f.eks. ha litt sikkerhet i at den ene fortsatt får inn noe penger mens den andre søker hvis du forstår?

Uansett må jeg si at jeg har bekymra meg mye og ofte på grunn av studentstatusen min og at jeg har vært usikker på hvor lang tid det ville ta meg å få jobb etter endt utdannelse. Er dere sikker på at dere vil ha den byrden? Hvor enkelt er det å få jobb etter utdannelsen? Det vil garantert banken se på.

Skrevet

Altså om vi skulle låne noe som helst måtte vi jo funnet oss jobb for å fremdeles kunne leve normalt! Men nå er det sånn at vi skal arbeide i sommer, så ny jobb blir det uansett ikke på en liten stund (før høsten).. og vi må ut av leiligheten vi har nå i løpet av sommeren.

Vi blir ikke ferdig med studiene akkurat samtidig nei.. og tror ingen av oss vil ha store problemer med å finne jobb..

Men uansett vet det nok er umulig for øyeblikket.. men da må vi finne noe å leie, og da blir det ikke kjøpt noe før etter studiene.. gidder ikke å flytte mange ganger i året liksom!!

bare det som er litt kjipt for har veldig lyst til å kjøpe. vi betaler såpass mye for å leie nå at det hadde ikke blitt såå store forskjeller pr mnd om vi hadde kjøpt den vi har i tankene.

:)

Skrevet

Et sted må dere jo bo, husleie må dere betale. Om dere betaler til banken eller til en huseier blir det samme for dere nå. Dere må se på hvor mye dere har råd til å betale fast i måndene, og hvoir mye dere kan få i lån med samme beløp. Snakk med en bank!!!! De tilbyr ofte gunstige førstehjemslån, også til studenter.

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Hei!

For to mnd siden hadde vi samtale med banken vår om lån. Jeg skal studere til høsten (3 år) og han er ferdig utdannet megler om ca en mnd. Vi fikk lån bare med tanke på at han hadde jobb etter endt utdanning. (måtte vise fram arbeidskontrakt). Hvis begge bare skulle studere hadde vi ikke fått lån. Selv om dere jobber litt her og der er det dessverre ikke fast inntekt hver mnd, og stipend og lån regnes ikke som inntekt.

Dere kan jo ringe litt rundt å høre, kanskje noen er mer student vennlige.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...