Debra Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 hei. får man helligdags tillegg. altså 200% på HELE pinseaften, eller bare ttr et klokkeslett? vet man får 1 og 2 pinsedag. men siden man ikke får det påskeaften, lurer jeg på om man får det pinseaften.
Ugla Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 Helligdagstillegget er IKKE 200%! Det er 133,3%. Pinsaften (som julaften, nyttårsaften) er det fra kl 12, på dagen.
Gjest gjesta Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Dette vil variere etter hvor du jobber og hvilken sektor!
jento Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 eg jobber turnus i helse og sosial sektoren, og vi får ikkje tillegg på pinseafta med mindre du jobbar overtid etter 12.00. Det vil seie at du først må gå dei vanlege timane dine, og dersom du kjem over dei og kl. er over 12, så får vi 133 %...litt vanskeleg forklart men...
Riverton Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Det varierer avhengig av hvor du jobber.Lønn er noe fagforeningene og arbeidsgivere blir enige om og derfor kan det være store forskjeller. Kan opplyse om at statsansatte får 22 kr timen ekstra for å jobbe lørdag/søndag og offentlige helligdager. Dersom de timene du jobber i helg og helligdager er overtid får du 200% overtidsbetaling pluss helgetillegg på 22 kr timen. Dette gjelder hele lørdag og søndag og offentlige helligdager. Et eksempel. Du har en lønn på 100 kr timen Dersom du har deltidsstilling og jobber noen ekstra timer en lørdag får du kun 122 kr for de timene. vanlig time lønn pluss helge tillegg. Jobber du fulltid og jobber noen timer ekstra en lørdag får du overtidsbetaling 200 kr pluss helge tilegg på 22 kr totalt 222 kr timen. De som har en fulltidsjobb som inkluderer noen lørdager får kun vanlig lønn for å jobbe i helgen pluss 22 kr timen i helgetillegg, Dette kun for å ilustrere hvor mye forskjellige regler som finnes. Du ser også hva andre har svart for andre sektorer. Det er en ny hovedtariffavtale i staten fra 1 mai. Jeg har hørt påstander om at den har økt satsen for helgetillegg. Jeg vet også at det var forslag om å gi helgetillegget fra fredag kl 20:00 til mandag morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå