Gå til innhold

Tulipaner i hagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva gjør man med tulipanene når de er døde for sesongen?

Skal de klippes på noe vis?

Skrevet

Du kan klippe bort toppen, der hvor frøene sitter, men resten skal bare visne ned slik at næringen kommer tilbake til løken.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, bladene skal stå og visne og bli styggere og styggere.

:sur:

Jeg har begynt å flette bladene og stikke dem ned i jorda så de danner en sirkel - da ser de ut som pynt, selv når de driver og visner. :ler:

Gjest Hagalill
Skrevet

Du skal iaffal ikke klippe dem ned hvis du at de skal blomstre neste sesong.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lest noe om å knipe av blomsterstilken, men vet ikke hvordan man gjør det.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg har lest noe om å knipe av blomsterstilken, men vet ikke hvordan man gjør det.

Som min tidligere sjef så pedagogisk ville ha sagt det: Hvordan tror DU man kniper av en stilk, da?

Gjest Gjest
Skrevet
Som min tidligere sjef så pedagogisk ville ha sagt det: Hvordan tror DU man kniper av en stilk, da?

Med neglene? Kan da nevne at jeg biter negler, så de er ikke lange nok.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tok mine i stad, de er veldig lette å knekke. Bare knekk dem av. Eller klipp hvis du føler deg litt svak.

Skrevet

Bjørnsdatter, kan man knipe dem av langt ned?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ta hele stilken, men la bladene stå.

Skrevet

Så fint, da blir det med ett litt finere i beddet mitt! :)

Skrevet

Jeg har også noen få tulipaner spredt rundt i hagen, og tenkte å flytte dem til ett annet sted.

Når kan/bør jeg gjøre det da? Til høsten?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg har også noen få tulipaner spredt rundt i hagen, og tenkte å flytte dem til ett annet sted.

Ja :)

Gjest Gjest
Skrevet
Tok mine i stad, de er veldig lette å knekke. Bare knekk dem av. Eller klipp hvis du føler deg litt svak.

Aha! Så man kan klippe og brekke? Hvorfor sier de da knipe? Da er det jo ikke noe vanskelig.

Annonse
Skrevet

Gjelder samme regel for påskeliljer?

Skrevet

Tulipaner (og andre løker) bør få visne på rot, slik at næringen går tilbake til løken for bedre blomstring neste år. MEN det ser jo uhyre stygt ut i bedet med masse visne blader! Så jeg har plantet alle mine løker i en slags plastform med åpen bunn (Plantasjen). Så nå når de avblomstret bare løftet jeg opp hele formen og satt dem på et usynlig sted, slik at de kan visne ned uten å være til sjenanse.

I gropen der løkene lå setter jeg sommerblomster. Når disse r ferdige til høsten, klipper jeg ned de visne tulipanene og setter formen med løker nedi den samme gropen igjen. Sååååå enkelt!!!!

Skrevet

Du kan egentlig flytte dem når som helst, men hvis du gjør det nå bør du la det bli med litt jord rundt røttene.

Skrevet
Du kan egentlig flytte dem når som helst, men hvis du gjør det nå bør du la det bli med litt jord rundt røttene.

Det var lurt. Det skal jeg huske, for jeg tror jeg blir nødt til å flytte dem før høsten.

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...