Gå til innhold

Laktosefri iskrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så uheldig å være veldig intolerant mot laktose (hvilket vil si alle melkeprodukter), og skulle gjerne hatt en oppskrift på laktosefri is. Jeg finner ferdige pakker i noen velassorterte butikker, men de koster mye og er ikke tilgjengelig i mitt nærområde. Jeg har bøker med isoppskrifter, og der finner jeg noen sorbeter og granitaer, men ikke iskrem uten melk eller fløte.

Vi har en iskremmaskin, og den gjør det rimelig enkelt å lage fløteis, men mine forsøk på å blande inn soya- eller riserstatninger har ikke vært vellykkede.

-k-

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har du forsøkt med myk tofu, kokosfølte, og banan? Jeg har ikke testet det selv, men jeg vil tro det kan fungere brukbart.

Gjest Emera
Skrevet

Mange oppskrifter på hjemmelaget melkefri is inneholder Erlet (fra Odense)

For eksempel denne:

Hjemmelaget iskrem

4 dl Odense erlet

100 g sukker

2 ss vaniljesukker

50 g melis

- Odense Erlet og sukker piskes stiv.

- Tilsett melis og vaniljesukker. Hvis du vil ha isen søtere, tilsett mer melis.

- Fryses

Smakstilsetninger: Bær, syltetøy, melkefri sjokolade, kakaopulver.

Tåler du laktoseredusert melk?

I Sverige får du tak i laktoseredusert fløte, hvis du bor sånn til at du har mulighet til å reise over for å handle.

Skrevet

I Sverige får du faktisk laktosefri fløte, som kan brukes akkurat på samme måte som vanlig fløte. Selv jeg som tåler alt smaker ingen forskjell på dette produktet og "the real McCoy". Sånn fløte kan du bruke til å lage laktosefri is etter en hvilken som helst isoppskrift.

Jeg kan personlig ikke anbefale soyafløte som erstatning for vanlig fløte til feks iskrem. Det smaker IKKE det samme, og kommersiell tofuis eller sorbeter er et mye bedre alternativ.

Jeg har prøvd med kokosmelk noen ganger, som regel blandet med frukt. Det blir okay, men litt grålig av farge og ikke samme smak og konsistens som fløteis. Ganske godt altså, men da som en helt egen greie og ikke som en fullgod erstatning for melkeprodukter.

Når det gjelder laktoseredusert melk, som finnes i norske butikker, så er det forskjellig hvordan laktoseintolerante reagerer på dette. Er du laktosefølsom bør det gå bra, men er du intolerant så er problemet ditt at du ikke kan spalte melkesukkeret og fordøye det. Da vil du sannsynligvis reagere på selv en liten mengde. Heldigvis er reaksjonen ikke farlig, bare ubehagelig, så du kan prøve deg fram :)

Skrevet

Takk for alle gode svar. Emera: Jeg skal prøve oppskriften din. Har faktisk en kartong med Erlet stående som jeg har kjøpt, men ikke helt visst hva jeg skulle gjøre med.

Jeg har skjønt at situasjonen er en helt annen i Sverige. Der fins det visst alt mulig for folk med laktoseproblemer, mens her er det stort sett begrenset til Tines laktosereduserte melk.

Og ja, jeg er altså fullstendig laktoseintolerant. Ble testa på sykehuset i Trondheim - de måler visst noen gasser som lages når laktose omdannes til andre ting i magen - og slo alle rekorder i vanvittig reaksjon på laktosen. Jeg bruker av og til litt laktoseredusert melk, først og fremst på havregryn, og det går OK i små mengder (kjenner det, men uten å få skikkelig vondt).

Som sagt: Takk te dokk.

Skrevet

Hva med sorbet?! Det er jo den beste isen av alle!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...