Gjest Duchess Skrevet 10. desember 2002 #1 Skrevet 10. desember 2002 Jeg går på en medisin som har en rød trekant....jeg er klar over at det betyr at det kan nedsette reaksjonsevnen ved bilkjøring. Vil dette si at jeg ikke får lov til å ta førerkort siden jeg går på denne medisinen ?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 10. desember 2002 #2 Skrevet 10. desember 2002 Det høres hvertfall litt rart ut om det ikke ville få noen følger for kjøreopplæringen at du bruker en slik medisin, men snakk med din lokale Trafikkstasjon (tidl. Biltilsynet)- der har de full oversikt over hvilke regler som gjelder. Milla
spying Skrevet 10. desember 2002 #3 Skrevet 10. desember 2002 Jeg går på en medisin som har en rød trekant....jeg er klar over at det betyr at det kan nedsette reaksjonsevnen ved bilkjøring. Vil dette si at jeg ikke får lov til å ta førerkort siden jeg går på denne medisinen ? Det kommer ann på hva legen din sier,men i utgangspunktet er all bruk av kjøretøyer forbudt ved inntak av trekantmerkede medikamenter. spør legen din., MvH Spying
Gjest LoisLane Skrevet 10. desember 2002 #4 Skrevet 10. desember 2002 Når det står en rød trekant på medisinesken, har du ikke lov til å kjøre bil. Så enkelt er det.
Gjest Lea Skrevet 10. desember 2002 #5 Skrevet 10. desember 2002 Så vidt jeg vet er det mulig å få en lege-erklæring som gir deg lov til å kjøre til tross for disse medisinene. Mener at dette blir trykket på førerkortet ditt, slik at det kan bekreftes ved uhell, kontroll osv. De fleste medisiner virker forskjellig på ulike mennesker. Uansett må du ta kontakt med en lege og spørre om du kan ta førerkort/kjøre når du bruker medisinen. Tror ikke at noen andre kan svare på dette.. Men som sagt, det er mulig!
Gjest Zalomine Skrevet 10. desember 2002 #6 Skrevet 10. desember 2002 Når det står en rød trekant på medisinesken, har du ikke lov til å kjøre bil. Så enkelt er det. Men har man ikke lov til å ha førerkort heller? Om man spiser slike av og til.. så kan man kjøre andre ganger... og om mans spiser svært LITE av dem, go ikke reagerer, kan legen si at man kan kjøre likevel? Det er mer i denne retning spørsmålet går. altså, kan man nektes å ta lappen fordi man har resept på (og spiser da forsåvidt) trekantmerket medisin? Jeg vet egentlig ikke, så jeg lar andre svare
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #7 Skrevet 10. desember 2002 Det er ikke ulovligt å kjøre bil eller ta førerkort hvis du bruker medisiner som er merket med trekant - du bestemmer selv om du er i stand til å kjøre. I veitrafikkloven står det dog at fører skal være opplagt; dette må innebære at du ikke kan være påvirket i en slik grad at det går ut over sikkerheten. Dette får bare betydning i de tilfeller hvor du har brukt trekantmerket medisin. Hvis du bare bruker den av og til får det ingen betydning for din rett til å ta førerkort, og heller ikke din rett til å kjøre bil når du ikke bruker medisinen. Vær forsiktig og ikke utsett deg selv og avndre for unødig fare!
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2002 #8 Skrevet 10. desember 2002 Du bestemmer ikke selv om du har lov å kjøre. Du har lov å kjøre dersom du føler deg skikket til det, OG dersom du har samtykke fra legen din. Altså: det er legen som avgjør - ikke trafikkstasjonen.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #9 Skrevet 10. desember 2002 Fra lommelegen: --------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Varseltrekant" Medisiner som er spesielt trafikkfarlige, er merket med rød varseltrekant på pakningen. Også andre medikamenter kan være trafikkfarlige, men de er ikke merket med varseltrekant. I produktomtalen står det likevel at de kan være potensielt trafikkfarlige. Medisiner som er merket med varseltrekant, bør generelt ikke brukes hvis du skal kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Hvis du har brukt medikamentet i lang tid, og ikke blir sløv eller søvnig, kan du likevel kjøre bil. Etter veitrafikkloven er det sjåførens ansvar å vite at hun er i stand til å kjøre. Ved mistanke om ruspåvirket kjøring kan politiet begjære blodprøve for analyse av trafikkfarlige medisiner. -------------------------------------------------------------------------------------------- Det skal ikke være nødvendig med legeerklæring, men det er jo greit å spørre legen allikevel.
Gjest care Skrevet 11. desember 2002 #10 Skrevet 11. desember 2002 Det er riktig at man kan kjøre hvis man har tatt medisiner med rød trekant. Men saken er visst om du klombinerer disse medisinene med andre medisiner, da blir det værre. Men dette har sikkert legen din snakket med deg om.
Gjest Duchess Skrevet 11. desember 2002 #11 Skrevet 11. desember 2002 Legen min har ikke informert meg om noe i forhold til biljøring og disse medisinene. Og det er en medisin som må tas daglig, over flere år. Det har da gått greit de gangene jeg har kjørt, bortsett fra en liten ekkel opplevelse jeg hadde som kan ha vært en følge av medisinene.
Gjest care Skrevet 11. desember 2002 #12 Skrevet 11. desember 2002 Legen min har ikke informert meg om noe i forhold til biljøring og disse medisinene. Og det er en medisin som må tas daglig, over flere år. Det har da gått greit de gangene jeg har kjørt, bortsett fra en liten ekkel opplevelse jeg hadde som kan ha vært en følge av medisinene. HVis du kombinerer denne medisninen med annen medisin, må du snakke med legen. Hvilken ekkel oppleveles er det du snakker om? Hvis du har mistanke om at denne var konsekvens av din medisinbruk, ville jeg ikke hatt samvittighet til å fortsette å kjøre.
Gjest Duchess Skrevet 11. desember 2002 #13 Skrevet 11. desember 2002 Kombinerer den ikke med noen annen nå nei, men jeg har gjort det, noe legen min var fullstendig klar over, men han sa aldri noe da heller. Opplevelsen var ekkel fordi jeg ikke klarte å konsentrere meg, følte meg dopa og hadde problemer med å holde øynene oppe. Jeg har kun opplevd det en gang, men jeg har mistanke om at det har med medisinen å gjøre, ja. Jeg har ikke kjørt siden...
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2002 #14 Skrevet 11. desember 2002 Det betyr vel at du ikke skal kjøre når du har tatt disse tablettene. Tipper man får en smekk hvis man blir innblandet i trafikkuhell/ulykker og har tatt slike medisiner. Jeg har selv migrenemedisin med rød trekant.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2002 #15 Skrevet 11. desember 2002 Kanskje dette hjelper noe: http://www.medisinhandboken.no/chapter/kap6.htm
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2002 #16 Skrevet 11. desember 2002 Eller dette: http://www.lommelegen.no/Svar/s08/svar37.htm
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2002 #17 Skrevet 13. desember 2002 Jeg jobber med førerkort på en trafikkstasjon. Når du søker om å få ta førerkort må du p.g.a. din medisinbruk også levere inn en legeattest. (Standard skjema som legen har). Hvis da legen skriver at alt er OK, så er jo alt OK. Det kan jo også forekomme at legen begrenser førerkortet til et visst antall år i starten. Det er DU som sjåfør som har ansvar for å være "klar i hodet" når du er ute på veien. Husk at å være trett er minst like farlig som noe annet, og DET er det jo ikke noen rød trekant på.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå