Gå til innhold

Dere som har laget invitasjoner e.l. på word...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle få laget invitasjonene i dag, men det var vanskeligere enn jeg trodde!

Jeg har ikke lyst til å bruke et helt A-4 ark, syns det blir for stort. Har på en måte lyst til å bruke halve arket (da blir det vel A-5 ark?), og brette det i to slik at det blir 4 sider. Skjønner dere hva jeg mener?

Men da er problemet... Hvordan gjør jeg dette på word? Hvordan får jeg skrevet på alle 4 sidene? Må jeg lage de to midterste sidene på samme ark, og forsiden og baksiden på samme ark, og deretter printe ut på begge sidene- og så kopiere tosidig alle invitasjonene? Det går vel an sikkert... Men da; Hvordan får jeg den lille formaten på A-5 størrelse? Hadde vært kjekt å få plass til to invitasjoner på samme arket da...

Noen tips, dere kreative damer?

(Jeg vet at dette er en billigversjon av invitasjoner og at mange mener det kanskje ikke er "fint nok". Men siden vi betaler alt selv og ikke er rike, syns vi ikke invitasjonene er det viktigste, og at det blir akkurat bra nok for oss. Bare så det er sagt. ;) ).

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Til din lille kommentar på slutten: Er vel dette som er den vanligste måten og lage invitasjoner på? Eller så er det vel mange som skriver for hånd, dette tar jo litt lenger tid da. For å få A5 verson må du ha A5ark i skriveren, og trykke på utskriftsinnstilliger og velge A5. Lykke til :)

Skrevet

hmmm.. er litt usikker om jeg skjønte hva du mente, men jeg skal forsøke..

Det letteste er nok å bruke et program som heter microsoft publisher, men jeg antar at du kun har word tilgjengelig, så da skal jeg forsøke å forklare hvordan jeg ville gjort det :) det er riktig som Gjest_Kristine_* sier, at du kan velge A5 i printeralternativene, men hvis du vil ha 2 invitasjoner på et ark les nedenfor.

Hvis du ikke har en veldig avansert printer, må du nok kopiere for å få på begge sider, evt snu arkene og printe ut baksiden. Det siste blir ofte det peneste, men er dyrere fordi printer-blekk er dyrere.. Hvis det ikke er snakk omm 100-vis av invitasjoner, spiller det ikke så stor rolle...

Du skal ha 4 sider:

forside

midtside1

midtside2

bakside

Lag et word-dokument i med sidene i denne rekkefølgen:

bakside - forside - midtside1- midtside2

I Trykk "file", deretter "print".

Her skal det kunne gå an å velge(kommer litt an på hvordan printer du har)

a. hvilke sider du vil printe

b. hvor mange sider du vil printe per ark.

II a. Velg side 1 og 2 (skriv 1, 2)

b. velg 4 sider per ark

III Trykk "OK".

Nå skal du få ut en side med 2x bakside+forside

Det kan hende at skriften blir liten fordi den vil skalere dokumentet til å passe. Da gjør du bare margene mindre og skriften større. (gå til "file" og "page setup" og "margins" velg f.eks 0,5 cm istenfor 2,5 som er standard.)

Ta ut arkene, snu de, og sett tilbake i printer..pass på å få de riktig vei. Prøv deg fram..

Gjenta stegene, men i steg II velger du

a. side 3 og 4

b. 4 sider per ark

Print ut og kutt arkene i 2.

Funket for meg hvertfall.. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for hjelp!

Men det er en ting som ikke fungerer...

Når jeg gjør dette:

II a. Velg side 1 og 2 (skriv 1, 2)

b. velg 4 sider per ark

III Trykk "OK".

Da får jeg ut bare en bakside og forside, ikke to. Hva skyldes det tro?

Gjest Gjest_bare bea_*
Skrevet

ooops.. jeg glemte noe viktig. Du må lage alle sidene to ganger (copy-paste) Den skriver ikk e ut fler fordi den har skrevet ut de to sidene du ba om..

Dvs at du trenger 8 sider totalt:

bakside

forside

bakside

forside

midtside1

midtside2

midtside1

midtside2

Trinn II blir da

a. Velg side 1- 4

b. velg 4 sider per ark

Sorry at jeg surret litt, men nå bør det funke. :)

Skrevet

Super hjelp! Takk skal du ha!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...