Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er gravid og fikk samtidig vite at jeg har muskelknuter på livmoren. Legen informerte dessverre lite, så fram til neste kontroll spør jeg dere kloke hoder her på KG. Noen som har erfaring med dette og hvordan det kan påvirke graviditeten?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Etter et kjapt søk på Google fikk jeg opp mange "historier" om muskelknuter og graviditet. Se her !

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også gravid med muskelknute i livmoren. Ifølge legen min utgjør den ingen fare for graviditeten, men de vil holde et øye med den for på sjekke om den vokser. Dersom den gjlr det kan det ha betydning for fødselen, dvs at jeg eventuelt må ta keisersnitt. Tror det kommer veldig an på hvor muskelknuten sitter og hvor stor den er/om den vokser. Det er imidlertid ingen lystig lesning når man hører om alle som mister, har problemer med å bli gravide etc. pga muskelknuter.

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her. Takk, både til Xavia og gjest. Slik jeg oppfatter det er det mye frem og tilbake - det KAN gå problemfritt, men du KAN også risikere å miste barnet etter hvert som gravditeten skrider frem.

Hvorfor vurderer legene et evt keisersnitt? (Blødninger og rifter i livmoren eller...?)

Jeg håper legen min vil være like påpasselig som din, og så krysser jeg fingrene for at jeg kommer meg til uke 33-34. Iflg legen min er uke 34 en stor milepæl for barnet, og en prematur fødsel vil sansynligvis innebære mindre risiko.

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags knuter du har, om de sitter i kluster eller er enkeltvis, hvor i livmoren etc. En jeg kjenner kan ikke være gravid for i det øyeblikket det skjer, vokser knutene i sånn fart at de stjeler all energi fra et foster og kveler det.

Jeg har fått et barn med masse og store knuter, det gikk helt fint.

Leger og spesialister er beste instans å søke svar på dette spørsmålet hos. De vet hvordan akkurat dine knuter er og tar vare på og følger opp gjennom svangerskapet.

Skrevet

Jeg hadde muskelknute i livmoren under min graviditet. Den lå langt oppe og var 2x2 cm. Jeg ble informert om at det var ikke noe problem så lenge den ikke lå nær fødselsåpningen og ikke vokste. Jeg ble følgt opp med ekstra ultralyd i uke 32, den hadde ikke vokst og de så ingen problemer med at den var der.

ps. det ble prematurfødsel uke 35 med keisersnitt her, men knuten var ikke årsaken sa de. Muskelknuten ble fjernet under keisersnittet når de likevel "var der".

Gjest Gjest
Skrevet

Muskelknuter (myomer) i livmoren er svært vanlig: faktisk har så mange som 30% av kvinner dette: de fleste vet ikke om det da det ofte ikke gir symptomer. Det er sjelden at muskelknuter skaper vanskeligheter i et svangerskap, men det kan jo skje: risikoen øker med antall og med størrelse og med hvor responsiv knuten(e) er på østrogen som øker i mengde i svangerskapet,og kan få knuten(e) til å vokse. Derfor passer man litt ekstra på under svangerskapet, men husk: for de aller fleste går det kjempegreit! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...