Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har brukt SPSS før? Sitter og skal finne sammenheng mellom to variable, men husker ikke hvordan jeg tolker chi square. Er det noen som kan hjelpe meg? regresjon er også et issue her...

Endret av Nemmera
Skrevet

Har sett denne siden, men den var ikke til hjelp. Takk uansett:). Er ikke i statistikk vi har dette, er i metode faktisk ;)

Skrevet

Hva er den konkrete problemstillingen?

Skrevet
Hva er den konkrete problemstillingen?

det er to reklamer,, sett av to grupper, jeg se hvordan det påvirker at man liker/ikke liker produktet, vil kjøpe produktet og om man mener produktet er godt/dårlig. Jeg har laget krysstabeller og skal teste om det faktisk er det at man har sett den ene eller den andre filmen som gjør at man liker/ikke liker osv....

Jeg skal også bruke regresjon men der er ogsp mitt lille hodet litt blankt. Alt dette skal skje i SPSS

Skrevet

Jeg er relativt godt kjent med SPSS.

Har hatt både statistikk, økonometri og multivariat statistikk... men er litt ute av trening akkurat nå. Prøver likevel å svare:

Lurer du på hvordan du tester med kji-kvadrat?

Skal du bruke kji-kvadrat i whites test for heteroskedastisitet?

Da er fremgangsmåten som under:

Hvis n*R(kvadrart) er større enn kritisk kji-kvadrat verdi som du finner i tabellen med kji-kvadrat fordelingen, kan du forkaste null-hypotesen og konkludere med at det er hetroskedastisitet. Hvis n*R(kvadrat) er mindre enn kritisk kji-kvadrat verdi, så kan man ikke forkaste null-hypotesen om homoskedastisitet.

Kji-kvadrat brukes også i Lagrange multiplier test, men den er jeg mindre fortrolig med.

Vanligvis når jeg kjører en regressjon ser jeg hovedsakelig på R(kvadrert), på t-statistics og Sig. (husker ikke helt hva den kalles nå. skal være mindre enn 0.005 på 5% signifikans nivå mener jeg å huske). Kovarians og korrelasjon er også viktig å se på.

Skrevet

Leste over siste innlegget ditt og er litt forvirret...

Hva skal du egentlig teste?

Om det å se den ene eller den andre reklamefilmen påvirker om man liker produktet eller om man vil kjøpe det?

Eller om det å se den ene eller den andre reklamefilmen gjør at man synes produktet er bra eller dårlig?

Var liksom så mange ulike sammenhenger her..

Skal du teste alle? Har du satt opp en hoved hypotese? Hva er den avhengige variabelen??

Er dette en ren statstikk oppgave eller er det i forbindelse med en annen oppgave?

Om du kan gi litt mer detaljer, så kan jeg helt sikkert hjelpe deg med regressjonen(e). Hvis du vil :)

Skrevet

jeg har funnet ut av det selv. Har forkastet alle nullhypotesene. Det er altså sammenheng mellom om hvilken reklamefilm og om de liker/ikke liker, og om de vil kjøpe/ikke kjøpe og om de syns det er et godt/dårlig produkt (hver for seg)

Jeg skulle teste alle 3 sammenhengene og så skal jeg til slutt si hvilken av reklamen jeg vil anbefale, og det er her jeg nå står fast. siden alle viser sammenheng, hvordan skal jeg vite hvem av filmene som gir best utslag? skal jeg rett og slett gå tilbake til krysstabellen og se hvordan utfallet er der?

Skrevet

brukte krysstabellen jeg, det virket mest fornuftig ;)

Skrevet

Så bra at du fant ut av det.

Lykke til med oppgaven.

Skrevet

Takk:) Nå er den levert.... :)

Skrevet

Noen som vet om det finnes et forum for statistikk et eller annet sted? Helst på norsk. Skal løse case og ha eksamen i statistikk snart og lurer nok på en del underveis (caset er det fritt frem å jobbe med hvem som helst på). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...