Gå til innhold

Jon Johansen-saka: En norsk rettsskandale

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

januar 2000 kom politiet hjem til 16 år gamle Jon Lech Johansen i Vestfold. Han blei tatt med til et 7 timers tøft forhør. Datamaskina hans, mobiltelefonen og laderen(!) blei beslaglagt.

Tatt ifra Klassekampen 9/12/02

Økokrims DataBoss, Inger Marie Sunde, sa på fjernsynet at han ville bli anklaga for forbrytelser med ei strafferamme på 3 års fengsel. Sammenlikn med alvorlige voldsforbryter, voldtekt osv, og du skjønner at her er en Fæl Forbryter. Sunde sammenlikna Johansen med en som hadde laga og solgt falske kort som ulovlig avkoda betal-fjernsynskanaler. Altså med en bevisst kriminell, som i hemmelighet hadde organisert ulovlig produksjon og salg for å tjene penger. Dette var usant, fordi:

• Jon Johansen hadde, åpent og offentlig, lagt ut en snutt programvare på Internett.

• Han tjente ikke et øre på det.

• Jon mente det var lovlig. Det samme mente blant anna Norges ledende ekspert på DataJuss, professor i Rettsinformatikk Jon Bing.

• Legger vi til at «forbrytelsen» var gjort flere måneder før politirazziaen – programsnutten blei lagt ut på Nettet i høsten 1999! – ser vi en hysterisk politiaksjon utafor all fornuftig kontroll. Den minner mer om Keystone Corps i stumfilmens USA enn det offisielle glansbildet av et sindig norsk politi i år 2000.

Programvara Jon var med på å lage, gjorde at han kunne spille DVD-plater han lovlig hadde kjøpt, på en PC som brukte programmet Linux. DVD-platene var koda så de bare skulle kunne spilles på en datamaskin som inneholdt Microsofts/Bill Gates program Windows. Hva slags spiller du har i heimen din har til nå vært ei privatsak. Men copyright-industrien i USA – blant anna Hollywood, som eier rettighetene til mengder av gammal film – vil ha nye lover, som tvinger oss til å bare bruke spillere som de kontrollerer.

Lovforslaga deres skader oss både som forbrukere og som mennesker med krav på fri informasjon, i ei tid da kommers og politisk propaganda tar overhånd. De sikrer åsså monopolet til programvare som Microsoft, og gjør at kooperativ og ikke-kommers programvare som Linux får trøbbel med å konkurrere.

Johansen-saka blei framstilt som om den gjalt tjukopiering. Det er løgn. Jon hadde ikke tjukopiert noe. Og tjukopiering av DVD-plater var stor bissniss lenge før gruppa han var med i, laga sin lille programsnutt. Men den amerikanske Copyright-Kapitalen rulla ut sine store juridiske kanoner mot Jon høsten 1999 som et ledd i lobbyinga for endringa av lovverket om spillere og kopiering.

Dessverre slukte økokrims DataBoss I. M. Sunde deres versjon av saka rått. Hun blei en høyttaler for USA-kapitalens propaganda i Norge. Først voldsomme anklager mot unge Jon. Så fortsatte hun med å kalle en hel generasjon av dataungdommer mulige farlige ungdomsforbrytere, og alle internett-brukere potensielle kriminelle som politiet må holde under strengt oppsyn.

Og dessverre fikk hun støtte av en udugelig justisminister. Jagland-regjeringas Hanne Harlem kom med grove forhåndsdommer mot Jon Johansen i taler og intervjuer, til og med uten at hun visste hva tiltalen var. Hun fikk åsså laga et dokument fra departementet, der Linux-brukere blei hengt ut som kriminelle. Datakyndige byråkrater blei ganske røde i fjeset, og denne formuleringa blei stille begrava.

Både Sunde og Harlem avviste diskusjon om våre rettigheter som databrukere, blant anna når det gjelder personvern, anonymitet osv. De forsvarte storselskapenes og politiets interesser, ikke den enkelte samfunnsborgerens.

Alt dette gjør rettssaka som starter mandag klokka 9.00 til ei politisk sak. Den handler åsså om «allmenningsrett til informasjon» og ytringsfrihet som trues av USAnsk kapitals offensiv for å sikre sin profitt. Og om vanlige folks rettssikkerhet mot politi og statsmakt som lar seg dytte av mektige lobbyer til å nytolke lovene.

Jon Johansen blei utsatt for overgrep i januar 2000. Jon og hans far, datanerd, tidligere postbud og ex-DNA-medlem Per, har blitt utsatt for grove offentlige angrep fra Økokrim og justisministeren etterpå. Hvis retten avviser anklagene, står makta med rompa bar. I dagene som kommer får vi se.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia Jon!!

Dersom denne artikkelen i Klassekampen er riktig så håper jeg Jon og faren hans vinner!

Skrevet

Har så vidt fulgt med på denne farsen.

*HEIA JON*

Skrevet
 Programvara Jon var med på å lage, gjorde at han kunne spille DVD-plater han lovlig hadde kjøpt, på en PC som brukte programmet Linux.

Spør du meg er det mest hårreisende i saken at guttehvalpen har fått all æra for å ha gjort noe som han ikke har hatt en finger med i. Han har lagt ut koden på nett, og han har laget det grafiske grensesnittet. Thats it!!! Men idioten er så glad for å få æra for å ha gjort noe genialt (for det er det virkelig), at det argumentet om at det ikke var han som knekkte DVD-koden faktisk ikke brukes. Pføyf!! Har ikke mye til overs for juksemakere som tar æra for det andre har gjort nei...

Skrevet

Håper han får skikkelig pang på pungen!! Hater Jon Johnsen over alt.. en skam å kalle han DVD-Jon.. Nesten så at jeg ikke vil ha DVD.. Må Jon få dom og svi skikkelig... muahhaha

legger ved noen sitater fra jon:

Enkelte udødelige(?) sitater:

- De gjør en stor feil hvis de dømmer meg. Det gjør meg bare til en martyr.

DVD-helten Jon Johansen

-Jeg prøver å slåss mot kapitalkreftene.

Opprøreren Jon Johansen

Om en uke er det Valentinerdagen. Vanker det noen romantiske e-poster til eller fra deg?

- He, he...Nei, det vet jeg ikke.

Storsjarmøren Jon Johansen

Du har sagt at du ikke har tid til kjæreste?

-Jeg har for så vidt ikke tid til det.I hvert fall ikke nå. Det er noe jeg bortprioriterer.

Don Juan Johansen

- Man kan spørre seg om hvor mange av de forholdene man har som ung, som egentlig varer. Det der sparer jeg til etter at jeg er ferdig med utdannelsen.

Livsfilosofen Jon Johansen

- Jeg synes det på en måte er kjedelig å være ung, egentlig.

Voksne Jon Johansen (16, snart 17)

- Jeg har faktisk noen venner utenom datakretser.

Sosiale Jon Johansen

- Det var spennende, men litt flaut da de filmet på skolen.

Verdensvante Jon Johansen

- Hver dag står jeg opp og går på skolen, men jeg føler ikke at jeg får noe konkret ut av det - bortsett fra kunnskap.

Innsiktsfulle Jon Johansen

- De fleste norske ungdomsfestene er ikke annet enn fyll. Sånt går ikke jeg på.

Partyløven Jon Johansen

Alt du sier nå høres ganske nerdete ut...

- Åssen da, mener du?

Selvinnsikts-Jon Johansen

-Jeg har aldri hørt noen beskrive meg som en nerd. Men det er for så vidt muligens det jeg er.

Nerde-Jon Johansen

Gjest sexysadie
Skrevet

Fortapt i verdensrommet?

Ville staten stilt med en aktor som ikke visste hva smolt eller merd var i en sak om fiskefusk?

Tatt ifra Klassekampen 11/12/02

Etter lønsj, andre dag i Jon Johansen-saka, kom noe som vi i teatret ville kalt ei komisk utløsning. Etter at Økokrims Inger Marie Sunde hadde brukt kanskje sju stort sett gørrkjedelige timer på å forhøre Jon rundt ørten ørsmå detaljer i samtaler på chatte-linjer høsten 1999, sa forsvareren at han kunne ikke stille oppklarende spørsmål, ettersom aktor ikke hadde sagt hva Johansen var tiltalt for.

Det måtte aktor beklage og si seg enig i! Og så kom det fram at han er tiltalt for to ting. Følg nøye med nå:

• Han har vært med på å lage og legge ut på programmet DeCSS internett.

• Han har kopiert DVD-filmer han lovlig eide, i sin egen heim, til sin egen pc.

Ei oppklarende runde kom til at det dreide seg om kanskje fem prosent av to DVD-er, som han dekrypta og kopierte for å se om DeCSS virka. Sida har han aldri brukt det. Aktor var visst enig i denne framstillinga.

Hva beviste hun?

Så hva brukte Sunde alle sine timer på, da? Så vidt jeg kan se, har hun bevist dette:

• Mesteparten av DeCSS blei laga av andre enn Johansen.

• Andre laga tilsvarende programvare før, samtidig og etter.

• Dette kunne skje fordi krypteringa som skulle «beskytte» filmene mot å bli kopiert, minna mest om «huset av strå» som den Første Lille Grisen bygde. Det som holdt helt til ulven kom og blåste litt!

• DeCSS er nå forelda, fordi det er laga andre, langt mer effektive programmer som i praksis brukes legalt for å oppnå det samme.

• For piratkopiering av DVD-er til salg er DeCSS både upraktisk og unødvendig.

Legg på at avisene tirsdag fortalte at DVD-filmen «Two Towers» selges på gata i Beijing for en dollar stykket – før den har kommi i butikkene i Vesten! – og det er bevist at denne skurken som «filmindustrien skalv for», «DVD-Jon», har ikke kosta dem et rødt øre.

Sunde fikk også dokumentert at:

• Johansen tok avstand fra piratkopiering og salg.

• Han var skeptisk til folk som var anonyme, sjøl sto han fram offentlig og signerte det han laga.

• Han kjente åndsverklova og mente at å ta personlige kopier var lovlig ut fra den.

Tøffa seg

Til gjengjeld har Sunde brukt mye krefter på å vise Johansens forbryterske sinnelag. Hun fikk fram at han hadde mange programmer hjemme som han ikke lovlig hadde kjøpt, «piratprogrammer». Men han er ikke tiltalt for det! (Dessuten påstår (den noe berykta) program-lobbygruppa BSA at de aller fleste norske firmaer har mengder av «piratvare», så skulle det tas ut tiltale for sånt, måtte vi bygge et større tinghus.)

Hun har også vist at 15-åringen tøffa seg når han chatta. Men det er heller ikke forbudt å være fjortis i kjeften. (Og det skal journalister og jurister være glad for!)

Jeg syns litt synd på Sunde, fordi hun har tydelige problemer med å forstå Johansen. Hun spør om hva en teknisk replikk betyr, Jon svarer teknisk, og plutselig kan du se at Sunde føler seg fortapt i det ytre rom. Hun har reagert med litt sure miner og aggressive spørsmål til Jon om det samme om igjen og om igjen. Til slutt blei Jon litt hissig, på sitt knusktørre vis. Tirsdag blei hun irettesatt av dommeren for å polemisere for mye i spørsmåla sine.

Men dette reiser et prinsipielt spørsmål: Hvis saka var om fiskefusk. Kan vi tenke oss at staten ville stille med en aktor som dreiv hjælpelaust på havet uten land i sikte, og ikke visste hva smolt eller merd var? Dette blir litt karikert, for Sunde har jobba hardt for å forstå de tekniske sidene ned saka. Men er det bra at Økokrims ledende datajurist åpenbart har trøbbel med å forstå hva tiltalte sier, når han bruker vanlig fagspråk i databransjen?

Skrevet

Ja, HEIIIIA JOOON !!!!!

Denne saken er så latterlig at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine......

Håper dette går i hans favør - ærlig talt. Håper norsk rettsvesen får ham frikjent.

Skrevet

Det er helt uforståelig at de bruker så mye tid på denne unggutten. Jeg synes de bør ta for seg de som tjener grove panger på dette. Det er jo denne piratkopieringen (forholdsvis i Asia) som er den store utingen. De selger virkelig Two Towers, og det før kinopremieren! (utenom premieren i Paris igår da)

Min favoritt var "beviset" på at han var en kriminell hacker, at han hadde Linux... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...