Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 10. desember 2002 #1 Del Skrevet 10. desember 2002 Flere enn meg som bruker disse fantastisk gode knivene? Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 10. desember 2002 #2 Del Skrevet 10. desember 2002 Jepp, de brukes her også. Kommer ikke til å bytte! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 10. desember 2002 #3 Del Skrevet 10. desember 2002 Å ja. Her er det Masahiro :-) Har mange andre gode kniver også (Global, Victorinox og Sabatier). De byttes ut med Masahiro etterhvert som de blir gamle og sløve nok til at jeg kan kaste dem uten å skjems..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #4 Del Skrevet 10. desember 2002 Jepp, vi fikk to stykker i bryllupsgave og de har vært flittig i bruk siden. Bruker ingen andre kniver lenger, med unntak av brødkniven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 10. desember 2002 #5 Del Skrevet 10. desember 2002 Gode kniver er alfa & omega på kjøkkenet. Hjelper ikke med fint biffkjøtt hvis det blir fliset opp pga. en dårlig kniv. Masahiro er visst blitt ganske vanlig blant oss hjemme-kokker. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 10. desember 2002 #6 Del Skrevet 10. desember 2002 Velkommen etter får jeg vel si. Det er en stund siden jeg kom med min hyllest til Masahiro. Da spurte jeg hvilke kjøkkenkniver folk her inne brukte. http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ighlight=kniver Det er godt å se at det er flere her inne som har forstått viktigheten av godt kjøkkenutstyr. Det letter arbeidet noe enormt. Etter å ha jobbet sammen med særdeles dyktige kokker i noen år, samt prøvd meg frem selv, så vet jeg hva som duger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 10. desember 2002 #7 Del Skrevet 10. desember 2002 Er knivmerket virkelig så viktig? Jeg mener, så lenge jeg finner en kniv som har den rette fasongen til det jeg skal ha den til, og passer på å slike den ofte nok, spiller navnet virkelig noen rolle? Jeg har masse kjøkkenutsyr altså, for god redskap er viktig. Men merket på kniven...?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 10. desember 2002 #8 Del Skrevet 10. desember 2002 Dette med kniver har vel etterhvert utviklet seg til en moteting. Det sitter nok endel rundt om med spinndyre kniver som de ikke har peiling på hvordang de skal vedlikeholdes. Det er jo å kaste penger ut vinduet. På den annen siden så er det utrolig mange som "ikke vet bedre", og bruker billige, sløve, dårlige kniver som er helt feilt konstruert. En knivblokk med 8 kniver til 200 kr er noe dritt, det er ikke noe en tenker på å kjøpe en gang. Får du tak i en kniv i skikkelig stål, som er godt balansert og har riktig egg, så betyr ikke merket så mye. Men min erfaring her i Norge er at du får det du betaler for. Det finnes utrolig mye dårlige billige ting på markedet. Og så kommer det også an på hva slags type stål du skal ha. Med det utvalget som er i Norge, så får du aldri en skikkelig kniv til en billig penge. Det billigste du får til en helt kurrant pris er Victorinox med treskaft. Masahiro, Global og Mac er alle kniver som skal slipes på porselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 11. desember 2002 #9 Del Skrevet 11. desember 2002 Trifolii: Navnet på kniven er jo i seg selv ikke så viktig. Men kvaliteten er er VELDIG viktig. Det er stor forskjell på kvaliteten til de ulike knivmerkene, og Masahiro er klart et av de aller beste merkene! Selv er jeg utdannet kokk (jobber ikke som det lenger nå), og vet hvor viktig kvaliteten er. Ettersom jeg er "profesjonell" merker jeg også godt forskjell. Dersom man er vant til å bruke dårlige kniver fra supern, så synes man kanskje at kniver fra IKEA er veldig bra (og de er sikkert bedre enn de fra supern også). Men hvis du har prøvd kniver av virkelig god kvalitet så merker du forskjell. Det er også en god investering fordi gode kniver er lettere å holde skarpe. Levetiden på kvalitetskniver er veldig lang dersom du behandler dem riktig!! (Orakel sier noe om dette i sitt innlegg også). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 11. desember 2002 #10 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg har kjøpt inn noen Globe kniver og er fornøyd med de, er det stor forskjell mellom dette merket og det andre dere nevner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #11 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg synes etthvert at denne Kvinneguiden kan kalles "Snobbeguiden." Herremin, hvor mange av oss har bruk for sylskarpe merke-kniver til "gudvethvadekoster" ? Selv er jeg veldig nøye med kostholdet hjemme, lager så og si all mat fra bunnen av - sjelden man finner ferdigmat og halvfabrikata på mitt bord. Men jeg klarer meg allikevel kjempegodt med kniv fra Ikea eller hvor nå jeg enn kjøpte den. Den er kjempegod til å dele kylling-filet og svine-filet med, og det er den typen kjøtt jeg bruker til daglig. For grønnsaker bruker jeg en liten spesialkniv (Victorinox) - ser at denne blir betegnet som billig-kniv i et innlegg - men jeg syntes den var kjempedyr, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 11. desember 2002 #12 Del Skrevet 11. desember 2002 Er det Global du mener? Global er av svært god kvalitet. Husk bare på å bruke porselensstav når du skal slipe dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #13 Del Skrevet 11. desember 2002 Husk bare på å bruke porselensstav når du skal slipe dem. Det heter porselensbryne. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2002 #14 Del Skrevet 11. desember 2002 Masahiro, Global og Mac er alle kniver som skal slipes på porselen. Hvorfor det egentlig? Hva er forskjellen på porselen og stål (utenom materialet da). Jeg var nemlig og skulle kjøpe bryne til mine nye Masahirokniver i sommer og det var ingen som sa noe om det, selv om jeg sa hva slags kniver det var til. Jeg kjøpte et i stål som jeg synes fungerer veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 11. desember 2002 #15 Del Skrevet 11. desember 2002 Selvsagt heter det porselensbryne! Men jeg har faktisk oppdaget at noen "legfolk" der ute (både brukere og i butikker) skjønner lettere hva man mener om man sier porselensstav (ikke skjønner jeg hvorfor, men det er nå min erfaring). Og jeg vil jo gjerne bidra til å gjøre det forståelig for folk vettu´ ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 11. desember 2002 #16 Del Skrevet 11. desember 2002 Jepp Lula jeg mente Global. når jeg gikk i butikken og spurte om hva jeg skulle bruke til å slipe kvivene hadde damen ingne peiling. Brukkte derfor en elektrisk knivspiler. Dette var kanskje helt feil? ¨Skal gå og kjøpe denne saken dere foreslo, men må jeg i jernvare, eller i en kjøkkenbutikk. Til du som foreslo å omdøpe til snobbeguiden, så kan jeg til en viss grad være enig med deg. Det er veldig mye snakk om ditten og datten av merker. Selv er jeg til en viss grad opptatt av merker (på noen ting) Men "brifer ikke med tingene" Og det synes jeg enkelte her inne gjør. Som noen sa en gang "kommer du fra en rik familie så har du ingen behov for å flagre med merkene dine, det er liksom en helt naturlig del av deg, og meket trenger ikke vises frem." I seg selv bør tingen være så bra at man ikke trenger å ytterlig legge vekt på at det er et visst merke. Men her inne hvor vi ikke ser noen er det kanskje viktig for noen å fortell om merket på buksen eller frakken. NEttopp for at vi andre skal bli gjort oppmerksom på "statusen" vellykketheten til denne personen. (og nå snakker jeg genrelt, ikke om noen spes) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #17 Del Skrevet 11. desember 2002 Og jeg vil jo gjerne bidra til å gjøre det forståelig for folk vettu´ ;-) Den er jeg med på, vi kjemper alle en evig kamp mot uvitenheten. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 11. desember 2002 #18 Del Skrevet 11. desember 2002 De fleste kjøkkenbutikker med litt bra utvalg burde ha riktig bryne. Prøv gjerne på Jernia (siden jeg ikke vet hvor du bor og Jernia finnes overalt). Elektrisk bryne synes ikke jeg er så bra, men det er sikkert ikke krise at du brukte det :-) Grattis med nye, gode kniver. Lag masse god mat og samle venner og familie til god mat og hyggelig samvær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #19 Del Skrevet 11. desember 2002 Porselensbrynene fra MAC er veldig gode, de fåes på bla. Traktøren i Bogstadveien og kjøkkenavd. på Christiania Glasmagasin og koster ca. 200 kroner. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 11. desember 2002 #20 Del Skrevet 11. desember 2002 Vi har en kjempegod kniv vi fikk i bryllupsgave. Den ligge riktignok i skuffen i esken sin og brukes bare til spesielle greier. Vi spiser veldig lite kjøtt, og joda, jeg tenker på en klump med 8 kniver - for det er bedre ennd et vi har og holder i massevis. Vi skjærer brød, løk og agurk med samme kniven - som egentlig er en brødkniv som en av oss dro med inn i ekteskapet. + noen andre som funker til vårt bruk. Tomatskiver skjærer jeg med biffkniver, jeg har etter lang research på dette feltet oppdaget det beste for det bruket. *løper og ser hva den fine kniven har for merke* Jaggu - det var en Masahiro. Jaja, jeg er opptatt av at den virker, og designmerker er som dere skjønner, bortkastet på meg - vet ikke hva jeg har en gang. Som sagt - av og til er den gull - til hverdags trenger vi den ikke, og bruker den dermed lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå