Gå til innhold

Noen med tips til jobbintervjuet?


Langstrømpe

Anbefalte innlegg

Hei!

Er nyutdannet, og har blitt innkalt til intervju denne uken. Har alldri vært i "skikkelig" jobbintervju før, og synes det er litt skummelt!

Er det noen som har tips til hva jeg bør tenke på før jeg går dit?

Gjennomførte en online personlighetstest tidligere i dag. Er det noen andre her som har gjort det før? Synes det var kjempevanskelig å svare fornuftig!

Gruer meg litt...

Hilsen meg

PS! Ønsk meg gjerne lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det med ro.

Men hvis du vil forberede deg: Tenk over hvorfor du passer til denne jobben og sett deg gjerne litt inn i hva de driver med der (undersøk litt).

Muligens får du beskjed om å si noe positivt og negativt om deg selv også (positive og negative sider).

Humor er viktig... hvis det passer seg. Ikke sleng ut vitser, men vær gjerne litt uhøytidlig innimellom (MERK: Når det passer). Du kan også si at du er litt nervøs og at du ikke har vært i intervju tidligere.

Se intervjuerne rett i øynene og ta dem fast i hånden når du presenterer deg.

OG LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se intervjuerne rett i øynene og ta dem fast i hånden når du presenterer deg.

hehe.. ja! det hørte jeg en gang.. og etter det så har gjør jeg alltid det.. føles som det hjelper... men du verden så mange slappe håndtrykk det er ute i arbeidslivet.. spesielt i kommunen... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Husk å ha tenkt gjennom HVEM du er, HVORFOR du søker jobben, og HVA du kan tilføre bedriften.

Prøv også å være så konkret som mulig, og underbygg dine påstander med eksempler som "beviser" at du ER nettopp slik du sier. F.eks.:

"En av mine sterke sider er at jeg er flink til å holde hodet kaldt i stressende situasjoner. Dette kom spesielt til syne den gang jeg bla, bla, bla..."

eller

"Jeg har alltid vært flink til å gi ros og konstruktiv kritikk. I prosjektgrupper på skolen er det ofte meg som tar initiativ til å gi hverandre tilbakemelding, og jeg syns også dette er en veldig viktig del av det å kunne samarbeide"

Du må være forberedt på oppfølgingsspørsmål på det du sier. Hvis du f.eks. sier at du er serviceinnstilt, vil en flink intervjuer spørre deg om hva du mener med serviceinnstilt, hva du legger i god service osv..

En annen ting som jeg også tror er viktig, er å virke oppriktig engasjert i jobben, dvs at du gir uttrykk for at dette er en jobb du virkelig har lyst på. Ikke virk desperat ("denne jobben MÅ jeg bare ha, ass!"), men vis (oppriktig) interesse for jobben, bedriften og bransjen.

Sist men ikke minst: Øv deg!! Det finnes mange nettsider med tips om typiske spørsmål man får på jobbintervju. Print ut en sånn liste, og gjennomgå den med deg selv (eller få en venn til å leke intervju med deg ;-) ). Slik vil du stille mer forberedt.

Lykke til!

Sia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Husk også å være velstelt, diskret make-up, nypussede tenner, ørlite parfyme og pene klær, dropp dingeldangelet denne dagen hvis du liker slikt. Har du en pen kåpe så bruk den. Folk kan si hva de vil men uteendet ditt teller faktisk på ett jobbintervju.

Husk å se folk i øynene, ikke skam deg over å snakke om dine ferdigheter, sitt rett i ryggen og snakk tydelig og korrekt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer på flere ting her jeg...

-Kle deg pent, men ikke for pyntet (kommer litt an på jobben).

-Smil mye, det smitter og gir et godt inntrykk (Det er viktig å bli husket).

-Vær presis, ikke kom for tidlig eller for sent.

-Hvis du ikke har levert inn alle papirer allerede ta gjerne med deg eksempler på hva du har prestert (f.eks en fotograf kan ta med bilder h*n har tatt tidligere).

-Hvis du ikke vet hva du skal svare på et spørsmål: Det er bedre å si at du er usikker på hva du skal svare enn at du blir sittende lenge å gruble. Og begrunn hvorfor du er usikker.

Og ikke gå rundt og vær nervøs. Ikke øv for mye heller. Det beste er å gi et inntrykk av hvem du er, ikke hvem du ønsker å være. Du må kunne stå for det du sier. Vær ærlig!!!

Tar igjen frem dette med humor. Jeg har selv vært med på mange ansettelser og har alltid sittet med et godt inntrykk av de som har brukt humor under intervjuet. Ikke krampeaktig og i enhver situasjon, men gjerne når man presenterer seg eller mot slutten av intervjuet.

Ha selvironi! Men dersom du merker at de intervjuerene ikke tar vel imot humoren din.. ikke prøv deg på nytt!

Det er kanskje mulig å komme med flere råd hvis du oppgir hvilket yrke du har/skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomførte en online personlighetstest tidligere i dag. Er det noen andre her som har gjort det før? Synes det var kjempevanskelig å svare fornuftig!

Hei! hadde vært kjempefint om du kunne legge ut linken på personlighetstesten du tok. Er midt i jobbsøke prosess selv, så det hadde vært morro å prøve.

Du har fått mange gode råd, som jeg noterer meg selv. Var forresten på intervju i dag. Jeg følte det gikk bra. Så nå gjenstår det å se...

Ellers er det viktig å huske på at de som intervjuer deg faktisk er ett menneske, og de er intressert i DEG.

Lykke til med intervjuet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme deg, men etter å ha snakka med mange av mine nyutdanna venner (er snart det selv også), så har jeg forstått at det ikke er helt uvanlig å få faglige spørsmål på intervju. Ble litt overraska da jeg hørte dette første gangen, men det er altså mange som har fortalt dette.

Ellers er utseende viktig ja. Ikke for sminka og stivt kledd og ikke "sjuskete". Vet du noe om arbeidsplassen? Hvordan er de kledd der til daglig?

Da jeg var på intervju til den jobben jeg har nå i tillegg til studiene, ble jeg spurt om jeg kunne komme med en positiv ting om meg sjøl og en negativ. Den positive gikk greit, men på den negative sto jeg bom fast! SÅ pinlig! Kunne jo selvfølgelig snakka om at jeg er rotete, ustrukturert, treg osv, men det du sier bør gjerne kunne vris over i noe positivt :roll: Så tenk litt på det. Dette er vist veldig vanlig å spørre om.

Jeg sto som sagt bom fast, men fikk jobben tross stor konkurranse. Så de er ikke så farlige som de kan virke ;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så blir du spurt om barn. har du barn - skal du ha barn - hvordan er familiesituasjonen din - hvor er du om tre år. De har ikke lov å spørre om du planlegger familie og barn. Og få gjør det, men de gjør det likevel på slue måter - skjønner? Det er dumt å ikke svare på, og kanskje også dumt å påpeke at de ikke har lov å spørre deg om akkurat det. Men - likevel - skal man ikke si fra da?

Du kan si noe som at "ja, hadde jeg sittet på din side av bordet hadde jeg nok villet vite dette, selv om det er et utidig spørsmål. Men jeg skal svare deg likevel,..." ...et eller annet sånn.

Eller jug! De tror deg neppe, men si at du ikke ønsker barn - fjernadopsjon er nok for deg, si du ikke liker barn - samme det - men altså har du mage til det - jug!

Hvis ikke dere andre har et annet tips om hvordan man skal takle akkurat dette da... er man jente og fruktbar, får man ikke de jobbene menn også vil ha. Dessverre - sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det som Tusenfryd tar opp er et problem. På intervjuet mitt spurte de ikke. Heldigvis!! For jeg aner ikke hva jeg skulle svart. "Ja jeg håper å være gravid om et års tid"? Det er gunstig for arbeidsgiver ja...

Kan det være en idè å la det se ut som at dette ligger en del år fram i tid?

De har foresten heller ikke lov til å stille spørsmål som går på seksuell legning og religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare svart: "Når den tid kommer, så er det klart at jeg ønsker meg familie!".

Også ville jeg ikke sagt noe mer om den saken. Helt ærlig, og uten å si verken det ene eller det andre. Få vil spørre noe mer. HVIS de spør mer, hadde jeg sagt noe ala "Ingen kan spå om framtiden, men nå konsentrerer jeg meg om å få en ny jobb, og familieforøkning er ikke i planene".

Jeg tror du overdramatiserer dette med at kvinner i "barnefare" blir forbigått, Tusenfryd. Sikkert ulike erfaringer her, men jeg har i hvert fall aldri opplevde dette, enda jeg var samboer og i "rette alderen" da jeg søkte jobber for et år siden. Kanskje er jeg også heldig med arbeidsplassen.. siden jeg begynte har faktisk samtlige nyansatte vært damer i alderen 25-35. Kvinneandelen har økt fra 30 % til over halvparten. Snart er vel de fleste ute i permisjon.. tipper arbeidsgiver angrer da!?

Sia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå vært gjennom intervjuet. 2 1/2 time var ganske lenge synes jeg!

Skulle få svar i løpet av denne uka, så nå sitter jeg ved siden av telefonen...

L@dy, den testen jeg utførte måtte man ha loginnavn for å gjennomføre, men jeg antar du vil finne andre slike personlighetstester hvis du søker på internett. Men du bør ikke forberede deg for mye på en slik test, de vil at du skal svare ærlig, og hvis du forsøker å jukse så blir det oppdaget. Lykke til med jobbsøking du også.

Og takk til dere andre som har kommet med innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...