Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp en tur-retur Trondheim-Sørlandet bak oss, med en 2-åring i baksetet. Hittil har hun hele tiden sittet med ryggen mot kjøreretningen slik det er anbefalt, men på denne turen fikk vi virkelig problemer. Hun er veldig nysgjerrig, og vil hele tiden snu seg og finne ut hva vi voksne driver med. Resultatet er at hun vrir seg ut av skulderselene. Etter dette har vi blitt veldig fristet til å få tak i nytt bilsete til henne, for å montere med kjøreretningen. Vet at det ikke er anbefalt å snu barnet før det er 3-4 år, men er det ikke bedre at det sitter forovervendt og beholder selene på enn at det sitter bakovervendt og turner rundt som en akrobat? Jeg trenger noen synspunkter fra dere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi slet med akkurat samme problemet, hun satt bestandig med selene under armen og med kroppen vridd frem mot oss.

Vi snudde setet forovervendt da hun fylte to, og nå sitter hun ihvertfall med selene sånn de skal.

Dessuten var hun mye mer utålmodig den siste tiden hun satt bakovervendt, hun gråt en del, og det gikk utover kosentrasjonen min.

Jeg hadde bestemt meg for å ha henne bakovervendt til ca 3 år, men endte altså opp med å snu før. Vi hadde et sete som kunne monteres begge veier.

Men jeg synes det er mye mer klønete å sette henne i bilen nå og feste selen, det blir så bakvent ift andre veien.

Endret av Cilla
Skrevet
men er det ikke bedre at det sitter forovervendt og beholder selene på enn at det sitter bakovervendt og turner rundt som en akrobat?

Indeed! :Nikke: Ingen tvil om hva som er sikrest når hun først ikke vil sitte i ro bakovervendt.
Skrevet

Bestilte nytt sete i går for montering "riktig vei". Håper bilturene blir litt mer avslappende framover nå...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi snudde våre mye tidligere enn anbefalt, men det var pga bilsyke. Dessuten blir det ikke plass til beina til barna hvis de skal sitte bakovervendt til de er 3-4 år.. Det er nok ikke så behagelig å sitte med knærne opp til brystet heller..

Man må nok bruke fornuften! Det er vi foreldre som oftest vet hva som er best for våre barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Et tips dersom du har lyst til å fortsette med bakovervendt: På Babyshop får du kjøpt en liten "plastdings" beregnet på å holde selene samlet foran brystet på barnet. Den har mothaker slik at det er vanskelig for små barnehender å åpne den (ihvertfall de første 100 gangene de prøver... ;) ). Vi brukte det med suksess fra 2-års alderen og greide dermed å forlenge perioden med sikker sitting bakovervendt til 3 år.

Vi ga opp da vi plutselig observerte 3-åringen halvt stående i setet etter en uforståelig Houdini-manøver... :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...