Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 Rett før jeg skulle reise på ferie lette jeg febrilsk etter kameraet mitt, og tilfeldigvis kom jeg over et lass med regninger som min samboer hadde gjemt bort. Det var inkassovarsel og regninger på ukjente kredittkort (ukjente for meg) på over 23000, noe som er mye for oss da vi begge er studenter. For to år siden fant jeg ut at han hadde spilt bort over 13000 på poker på nett, og ga han et ultimatum om slutt å spill eller mist meg. Han lovde dyrt og hellig... så nå sitter jeg her to år etter å føler meg litt lurt, da jeg nok en gang må innse at han har spilt bort tusenvis av kroner i mnd.. Samtidig har jeg vært veldig misfornøyd med resten av hans "hverdag" som kun består i å ligge på sofaen. Selv har jeg gått sivilingeniør og hatt 2 jobber på si. Jeg elsker å reise og har brukt mye penger på dette - inkl. spandert en del turer. Samboeren min er verdens snilleste gutt, men mangler initiativ, livsgnist og ansvarsfølelse... han jobber ikke, gjør ingenting i hjemmet (bortsett fra å handle og lage mat.. tror han liker å handle, for da kan han spille i samme sleng..), og har løyet på seg studier som det i ettertid har kommet frem han ikke har tatt allikevel. Nå har jeg tatt sakene mine og dratt, men han ringer å lover bot å bedring.. vi har det jo veldig fint sammen ellers.. noen som har noen tips?? skal jeg håpe på bedring? noen som har vært i lignende situasjon?vi har vært sammen i over 6 år..
brumma* Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Vel, han har jo tydeligvis lovet bot og bedring før, uten at det har hjulpet nevneverdig. Jeg hadde ikke tatt han tilbake før han hadde fått hjelp med problemet sitt! "Spillegale" har så vidt jeg vet en egen selvhjelpsgruppe, "Anonyme Gamblere" eller noe sånt, der man kan få hjelp og støtte. Det finnes også et behandlingstilbud for pengespillavhengige ved Blå Kors Senter i Oslo. Behandlingen gis i hovedsak i grupper. Nye behandlingsgrupper starter med ca en måneds mellomrom, og gruppene møtes én gang ukentlig i 6-7 uker. De som ønsker det kan deretter gå i en fortsettelsesgruppe som møtes ukentlig. Behandlingen er gratis. De skal visst kunne gi hjelp til spilleavhengige som bor utenfor Oslo også. Endret 30. mai 2006 av brumma*
Gjest Thalassa Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Jeg hadde en kjæreste for noen år siden som var spillegal. Han er det fremdeles og har ikke bedret seg.. vet ikke hva jeg skal si.. men jeg tror jeg skulle vært fryktelig glad i mennesket for å klare å holde ut spillingen og løgnene.
Cognizance Skrevet 31. mai 2006 #4 Skrevet 31. mai 2006 Det å forandre på livsstil og levevaner kan være *veldig* vanskelig og ta laang tid.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 Off, jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde orket i hvertfall... Men han burde kanskje få hjelp for denne avhengigheten?
Velvet Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Ikke ta han tilbake..han må i det minste bevise at han mener det med å skjerpe seg først. Nå må han vise at han er tilliten (?) verdig. Be han om å ta kontakt med Anonyme Gamblere eller andre hjelpeinstanser for spillegalskap. Vet du forresten om han har tatt opp lån for å finansiere spillinga si?
Gjest Bøllefrøet Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 Vet du forresten om han har tatt opp lån for å finansiere spillinga si? ← Han hadde hvertfall brukt noen kredittkort, så han har jo tydeligvis en del gjeld da..
Velvet Skrevet 31. mai 2006 #8 Skrevet 31. mai 2006 Han hadde hvertfall brukt noen kredittkort, så han har jo tydeligvis en del gjeld da.. ← Det har du rett i. Leste tydeligvis ikke så nøye som jeg trodde.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #9 Skrevet 18. juni 2006 Sitter og leter på nett om spillegalskap og kom over dine spørsmål. Jeg har selv ta min samboer for spillegalskap og det er store summer det dreier seg her. Med nybygd hus og fire barn sitter jeg i en vanskelig situasjon. Som du sier er det ikke enkelt å gi tilgivelse for slik. Han har drevet med løgner og bortforklaringer mange ganger til meg. Jeg har gitt han en sjanse og det blir på mine premisser. Han får ikke tilgang på bankkort og andre kredittkort. Penger skal han få av meg. Jeg har forlangt at han skal gi meg fullmakt på hans kontier. Som du skjønner skal jeg ha full kontroll på alt. Dette for å hjelpe han også. Han har kommet så langt nå at han har bedt om hjelp. det er vanskelig for meg å kunne stole på han i ettertid, blir misstenksom på alt. Pengene klarer vi og komme over, men det at han har missbrukt min tillit den svir mere. Dette er ikke enkelt. Be han ta kontakt med sin fastlege for det finnes hjelp og dem blir bra til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå