Gå til innhold

Avlegger av hjerteblomst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hjerteplante, bladene ligner på hjerter, og tenkte jeg skulle prøve å ta avlegger av den, for den er blitt så stor.

Noen som har tatt avlegger av en slik plante før? Skal jeg sette den rett i jorda, eller la den få røtter i vann?

Tror den er i familie med gummiplante, hvis det kan være til hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det hjerteranke du tenker på?

Kan du beskrive planta (gjerne bladene/greinene) bedre er det lettere å hjelpe deg.

Skrevet

Mulig det heter hjerteranke...

Bladene er stive og ser som sagt ut som hjerter, mens stilken er tynn og ikke fullt så stiv som bladene. Den er også grønn, neste samme farge som bladene.

Det er en plante som ikke skal ha så mye vann. Holder med litt hver fjortende dag. Det er ikke en plante som blomstrer.

Skrevet

Hvis det er en hjerteranke, eller Ceropegia er den hengende, og får ertestore knoller på de tynne stilkene.

Som du ser om du følger linken blomstrer imidlertid Ceropegia, så jeg er i tvil om at det er den planta du mener. (Ikke alle sorter har så klare bladtegninger som her.)

Uansett - Råd om formering av Ceropegia følger:

Ceropegia er lett å formere. Ideelt sett tar du med en eller flere knoller når du klipper stiklingene, men det er ikke nødvendig. Fjern ett eller to bladpar nederst, og sett stiklingen i fuktig jord. Enkelt og greit.

Om du har en nærmere beskrivelse av planta di, bladstørrelse, voksemåte e.l. kan det hjelpe til med artsbestemmelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...