Gå til innhold

Bilde av barn og andre i familien

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet
Synes det er utrolig rart at ikke noen som legger ut bilder av seg selv og andre ikke gidder å svare her...

Det behøver ikke bety annet enn at de ikke har vært i tråden din kanskje?

Alle hopper ikke inn i alt som er av tråder, og noen av dagbokskriverne skriver kun dagbøker og er aldri i forumet ellers.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har også funnet bilder av meg selv på nettet, og liker det ikke

Gjest Bodillen
Skrevet

Er det ikke sånn at man må ha tillatelse for å legge ut bilder av andre på nettet, da?

Jeg fant bilder av datteren min på hjemmesiden til en niese av meg, og jeg likte det slett ikke. Å legge ut bilder av seg selv er jo greit nok, selv om man bør tenke nøye igjennom hva man gjør.

Skrevet

Ville aldri lagt ut bilder av verken meg selv eller barna på internet. Er jo så mye gærne folk på internet..

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom å utlyse bursdagshilsener i avisa med bilde og å legge ut et bilde av barnet på internett.

Det kan virke som om det er det store ordet "internett" som har blitt farliggjort i media fordi det er et relativt nytt medium.

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom å utlyse bursdagshilsener i avisa med bilde og å legge ut et bilde av barnet på internett.

Det kan virke som om det er det store ordet "internett" som har blitt farliggjort i media fordi det er et relativt nytt medium.

Vel, en bursdagshilsen legger man jo gjerne ut i lokalavisa - bilder på internett kan ses over hele verden...

Gjest Gjest
Skrevet

Se posene under øyene hennes da. Helt tydlig at hun brøt sammen! Stakkars jente!

Gjest gjest1
Skrevet
Vel, en bursdagshilsen legger man jo gjerne ut i lokalavisa - bilder på internett kan ses over hele verden...

Man har bursdagshilsner i de større avisene også.

Og det er jo ikke bare her det er bilde av barn. Det hender det er intervjuer med barn med bilde også.

På hvilken konkret måte kan et bilde av et barn skade det? Og gjelder det kun når bildet ligger på internett eller bør man ikke ha bilder av barn i avisa heller?

Skrevet

Hva når avisene intervjuer barn, og legger ut artiklene på nettet i tillegg til papirutgaven?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

men det blir jo spredd på en helt annen måte på nettet. Lokalavisen I Asker og Bærum blir ikke lest i Kina

Jeg har også reagert på de som legger ut bilder av barna sine og mannen.

Det er ikke bare ungdom som kunne trenge et kurs i nettvett!

Gjest gjest1
Skrevet
men det blir jo spredd på en helt annen måte på nettet. Lokalavisen I Asker og Bærum blir ikke lest i Kina

Men hvorfor er det farlig at folk i utlandet kan se bildet av barnet?

Gjest gjest1
Skrevet

Om en gærning ser et bilde av deg eller barnet ditt på nett eller i avisen, spiller det liten rolle om den gærningen bor på Lillestrøm eller i Hong Kong.

Jeg tror nok at det er litt sånn som tidligere nevnt i tråden, at man farliggjør internett. Det finnes garantert gærninger som ikke bruker internett også, så skal man klare å holde seg skjult for disse, så bør man også sørge for at man ikke avbildes i aviser eller ukepressen heller.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg tror ( uten å ha fakta) at nettet er mer belastet med sånne ting.

Informationen er tilgjennlig for flere mennesker .

Deliligst .no er vel et godt eksempel

Gjest gjest1
Skrevet
Om en gærning ser et bilde av deg eller barnet ditt på nett eller i avisen, spiller det liten rolle om den gærningen bor på Lillestrøm eller i Hong Kong.

Nettopp. Om en gærning skulle se bilde av meg på internett ville jeg foretrekke at han bodde i Hong Kong framfor Lillestrøm. :ler:

Men ser altså ikke helt hva som er så farlig med å vise fram et bilde.

Men når det er snakk eldre barn så bør de kanskje ideelt sett samtykke i at bildet blir lagt ut.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Jeg tror ( uten å ha fakta) at nettet er mer belastet med sånne ting.

Informationen er tilgjennlig for flere mennesker .

Deliligst .no er vel et godt eksempel

Problemet med deiligst.no er at det i stor grad er snakk om bilder av lettkledde tenåringer. Og det kan derfor bli en belastning for dem.

Endret av Sukkerert
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tipper at saken med jenta på 13 handler om en i nærmiljøet hennes. Som har gjort det for ren hevn, nok at hun er pen og noen er misunnelig. Lite sansynlig at en hvemsomhelst fra Kina skal komme inn på en svensk nettside for ungdom og plukke akkurat HENNE til den videoen.

Gjest gjest1
Skrevet

I diffusjonsfasen går de fleste nye medier gjennom en periode hvor mange er mistenksomme og kritiske.

Da kinoen kom til Norge, ble det for eksempel påstått at å se på film var skadelig for øynene og de aller mest konservative mente at man til og med kunne bli blind av det. Det var også stor motstand mot å innføre fargeTV i Norge.

Det ser ut som om sider ved internett som man også finner i andre medier, blåses opp fordi det er snakk om et nytt medium. Hva med opptak på nyhetene fra en barneskole for eksempel. Er det også skummelt?

Gjest gjest1
Skrevet
Problemet med deiligst.no er at det i stor grad er snakk om bilder av lettkledde tenåringer. Og det kan derfor bli en belastning for dem.

Helt klart, men dette gjør de helt selv og alldeles frivillig. At det kan være dumt gjort kan vi vel alle være enige i, men tenåringer har en tabbekvote og fylle. Noe annet ville være rart.

Og det blir liksom en annen diskusjon da, for der kommer foreldrenes overvåking av ungene nettbruk inn.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Men det er jo der problemet med nettet ligger. Hvem som helst kan legge inn bilder av hvem som helt , naken eller lettkled. Det ville jo ikke skjed i en lokalavis

Gjest gjest1
Skrevet
Men det er jo der problemet med nettet ligger. Hvem som helst kan legge inn bilder av hvem som helt , naken eller lettkled. Det ville jo ikke skjed i en lokalavis

Vi er nok enige om at ingen bør legge ut lettkledde bilder av hverandre. Men nå er det ikke det innlegget til TS handler om. Sånn jeg forsto det fokuserer det på foreldre som legger ut bilder av barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...