Gå til innhold

Bilde av barn og andre i familien

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her så kom jeg på noe jeg har forundret meg over flere ganger. Det er mange som legger ut bilder av sine barn på internett, i de voksnes dagbøker og lignende. Ikke bare som små barn, men når de begynner å bli store og.

En ting er å legge ut babybilder og bilder som ikke er lett gjenkjennbare, men noe annet synes jeg det blir å legge ut bilder av store barn, gjerne fra skolealder og senere. Kanskje de ikke har noe ønske om å bli lagt ut på nett? Dette er jo ofte nettbrukere som ikke vil legge ut bilder av seg selv. Det blir litt dobbeltmoralsk slik jeg ser det.

Bilder er vanskelig å ta tilbake når det først er lagt ut. Man risikerer at noen kopierer og distribuerer bilder i alle mulige sammenhenger. Det kan bli liggende på nettsider i mange år fremover.

Tenker dere på det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For meg er dette ren barnemishandling. Kanskje ikke bevisst, men indirekte.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

jeg synes også dette er litt rart. jeg har kjent igjen folk utfra bilder som er lagt ut her, blant annet som gjester i brylluper osv.

Endret av Fruktfat
Gjest Sexy Cath
Skrevet

folk tenker ikke på det. det er ikke så vanskelig å tenke over, men fortsatt så tenker de ikke over det :murvegg:

bare det å ha en dagbok er ille i seg selv, men når dem klæsjer inn bilder i dagboka i tillegg. nei da har ikke jeg mer å si. jeg vil bare si at jeg blir sjokkert. :overrasket:

Skrevet

Jeg har reagert på det samme på flere ulike nettsteder og faktisk tatt det opp på de nettsidene det er snakk om og. Jeg syns man skal tenke over hvem man legger ut bilde av, enten det er besteforeldre eller barn eller kjæreste osv.

Bilder lagt ut på nett, til tross for at det er lagt ut på nettsted som man tror er "trygt", slik som KG, kan havne i gale hender. De kan bli brukt til ting man ikke ønsker at bilder skal bli brukt til; printet ut, lagret på maskiner rundt omkring, delt til flere på nettet, manipulert + verre ting jeg ikke trenger å si nå. De kan bli liggende ute på nettet i årevis rett og slett.

Det bør faktisk være opp til den enkelte om man vil ha bilder av seg selv ute på nettet, og derfor bør man også tenke over det i det man poster et bilde et sted, legger ut album osv. Dette gjelder også barn.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Det bør faktisk være opp til den enkelte om man vil ha bilder av seg selv ute på nettet

min bror fortalte faktisk at han hadde funnet bilder av meg på nettet, fra en fest jeg var på.

jeg visste ikke engang at det ble tatt bilder der, og det var en veldig rolig fest, men hva om jeg hadde gjort noen ville greier der da? som jeg ikke ville at samboeren min eller noen andre skulle se?

Skrevet
min bror fortalte faktisk at han hadde funnet bilder av meg på nettet, fra en fest jeg var på.

jeg visste ikke engang at det ble tatt bilder der, og det var en veldig rolig fest, men hva om jeg hadde gjort noen ville greier der da? som jeg ikke ville at samboeren min eller noen andre skulle se?

Nettopp. Og derfor sier jeg at alle bør tenke over det før de legger ut bilder fra alle slags mulige situasjoner, for det bør være opp til den enkelte om man skal ligge avbildet ute på nettet. Dessverre er det altfor få som tenker på dette.

Skrevet

Jeg har tenkt på akkurat det samme. Det er masse babybilder ute og går for tiden og det er jo koselig å få en titt, men de kan jo fort bli misbrukt

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også dette er en viktig problemstilling. En annen ting er jo at man ikke får lov (?) å bruke fullt navn her inne, eller referere til folk med fullt navn/bosted osv. Det er vel en grunn til denne regelen? Når folk da legger ut bilde av venner, familie (og særlig) barn er denne "anonymiteten" borte. Hva skriver de så om folk rundt seg senere? Morsomt å først gjenkjenne bilde av et barn ett år, for så å lese om problemene det eller søsteren har året etter... En annen ting er i forhold til f eks pedofile, selv om jeg tviler på at påkledde bilder av babyoverkropper er av det som blir mest misbrukt. Men pedofile finnes, og det er mange av dem som bruker nettet, jeg kjenner selv til en ekkel historie her jeg bor, som endte med fengsel for den involverte.

Nå kommenterer jeg mest i forhold til hvordan det er her på KG. Det blir jo gjort i mye større utstrekning andre steder, så KG sin praksis er ikke den verste.

Ellers hadde jeg ikke reagert så mye om noen la ut et bilde hvor jeg befant meg i bakgrunnen, samme om det var noen jeg kjente godt eller ei som gjorde det. Om de la ut bilde av "bare" meg uten mitt samtykke ville jeg blitt kraftig provosert, og da bryter de også loven om opphavsrett. Og kan små barn samtykke? Samtykker de familiemedlemmene dere skriver lett gjenkjennelig om?

Skrevet (endret)

På ett annet forum opplevde en Mamma at en ukjennt kvinne stod å pratet med sønnen hennes når de handlet i en butikk.

Den forvirrede sønnen tenkte kvinnemenneske var en venninde av mamma´n sin, siden dama snakket til han med navnet hans, spurte hvordan ferien dems der og der hadde vært med den og den. Opplysningene som dama hadde stemmte jo...

Mora var sjokka at denne ukjennte dama hadde henvendt seg til sønnen og ikke til mora selv, og frøs på ryggen å ba sønnen komme umidelbart.

Hun beskyttet sin fam etter det. Nok av raringer man umulig kan vite agendaen til, så vis forsiktighet :sjarmor:

Endret av M.P
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg sier som The Streets: "Right see the thing that's got it all fucked up now is camera-phones. How the hell am I supposed to be able to do a line in front of complete strangers when I know they've all got cameras?"

Gjest Gjest1
Skrevet

Synes det er utrolig rart at ikke noen som legger ut bilder av seg selv og andre ikke gidder å svare her...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke verre enn for de som jobber på tv eller i media. Hvorfor skulle noen henge seg opp i akkurat DITT bilde blandt alle som finnes på nettet? Særlig dersom det er et bilde som din bestemor gjerne kan ha på veggen?

Hvor stor er egentlig sjansen for at noen plukker ut akkurat DINE helt vanlige bilder for å misbruke dem eller for å komme og ta deg?

Gjest Gjest1
Skrevet (endret)
Det er ikke verre enn for de som jobber på tv eller i media. Hvorfor skulle noen henge seg opp i akkurat DITT bilde blandt alle som finnes på nettet? Særlig dersom det er et bilde som din bestemor gjerne kan ha på veggen?

Hvor stor er egentlig sjansen for at noen plukker ut akkurat DINE helt vanlige bilder for å misbruke dem eller for å komme og ta deg?

Det blir ikke det samme som tv og media, for der er ikke muligheten for videre distribusjon like god.

Hvor stor sjansen er er for meg helt uinteressant. Jeg har fått mail flere ganger med tydelig private bilder av blant annet eldre mennesker som er blitt manipulert og latterliggjort.

Hva om det plutselig viste seg at var din bestemor?

Endret av Violetta
Gjest Gjest
Skrevet
Det blir ikke det samme som tv og media, for der er ikke muligheten for videre distribusjon like god.

Hvor stor sjansen er er for meg helt uinteressant. Jeg har fått mail flere ganger med tydelig private bilder av blant annet eldre mennesker som er blitt manipulert og latterliggjort.

Hva om det plutselig viste seg at var din bestemor?

Helt greit. Ikke verre for meg enn for politikere (og deres familier) som får karikaturene sine smurt opp på førstesida flere ganger i året. Bestemor har dessuten humor... ;0) Om jeg oppdager at noen har brukt fjeset mitt til inntekt for nazisme eller andre ting, så anmelder jeg. Den "liksom anonymiteten" på nett går nemlig begge veier!

Gjest Gjest1
Skrevet
Helt greit. Ikke verre for meg enn for politikere (og deres familier) som får karikaturene sine smurt opp på førstesida flere ganger i året. Bestemor har dessuten humor... ;0) Om jeg oppdager at noen har brukt fjeset mitt til inntekt for nazisme eller andre ting, så anmelder jeg. Den "liksom anonymiteten" på nett går nemlig begge veier!

Og hvordan skal du klare å spore tilbake (og ikke minst stoppe) en mail som har gått rundt til forskjellige brukere i et år før du har sett den?

Gjest Gjest
Skrevet

En mail med hva da? Bilder av mine søte barn i bunad på 17 mai? Eller bilder av meg med naziuniform? Dersom noen jeg kjenner ser bildet kontakter de meg. Så får jeg ta det derfra og vurdere om jeg lider noen nød. Alle som ikke kjenner meg vil gjøre som folk flest når de ser sånne bilder; scanner over, tenker "dum kjerring" og glemmer hele greia. Om noen kobler bildet og går løs på meg på gata, ja så er det en politisak. Men sansynligheten for noe slikt er veldig liten. Jeg er tross alt, som de fleste andre; en ikkenoeinteressant person. Et ansikt i mengden, som betyr mest for mine ;)

Skrevet

Ops..bikkja føler seg kanskje litt brukt... :sjenert::ler:

Er enig med resten av dere. Om folk ikke tørr å legge ut bilder av seg selv, så bør ialle fall ikke legge ut bilder av noen andre heller...?

Gjest Gjest1
Skrevet
Et eksempel på hva som kan skje. Det kunne vært hvilket som helst bilde av hvem som helst som ligger ute på nettet.
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har lagt ut et par bilder av datteren min i dagboken for å vise et antrekk jeg sydde til henne, men den som klarer å kjenne igjen henne utfra de bildene, kjenner henne fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...