Gå til innhold

"Word ordboka"

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Tror dere det holder å kjøre word rettinga på et dokument for å klare å skrive bra nok på nynorsk? Da tenker jeg selvfølgelig på at man har vært borti nynorsk før lest/skrevet, slik at man har en viss peiling på forhånd...

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det burde du ikke. Jeg gjorde det en gang pga liten tid, men fikk en hel drøss med feil. F.eks så heter det "noko" på nynorsk, men word godtar "noe" (som er feil). Dette er bare ett av mange eksempler. Ville ikke gått for det nei.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Nei, det burde du ikke. Jeg gjorde det en gang pga liten tid, men fikk en hel drøss med feil. F.eks så heter det "noko" på nynorsk, men word godtar "noe" (som er feil). Dette er bare ett av mange eksempler. Ville ikke gått for det nei.

Men jeg har alltid skrevet noe på nynorsk, trodde det var lov?

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg har alltid skrevet noe på nynorsk, trodde det var lov?

Det er ikke noe som heter "noe" i nynorsk. Hvis du titter i ordboka, står det "noko". Noe står i klammeform, dvs. de er ikke jamstilte.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Den har jeg svidd meg på. Skrev "man", en rekke ganger. Den godtok det, fordi det jo står i nynorskordboka. Men å bruke "man" som "man rusler og går", blir nedsatt karakter og skammekrok.

Gjest Gjest
Skrevet
Den har jeg svidd meg på. Skrev "man", en rekke ganger. Den godtok det, fordi det jo står i nynorskordboka. Men å bruke "man" som "man rusler og går", blir nedsatt karakter og skammekrok.

Jepp, det heter "ein". Stol aldri på word. Den retter opp endel feil, men ikke på langt nær alt.

Man kan skrive "gikk" uten å få rød strek, men på nynorsk heter det "gjekk"

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel fordi det kan bety noe annet også. Det kan vel bety hesteman.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Word er desverre ikke smart nok til å forstå konteksten alle ganger.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Det er vel fordi det kan bety noe annet også.

Det var i grunn det jeg prøvde å si. Poenget mitt var bare at stavekontrollen bare sjekker om ordet står i ordlista.

Gjest Chrizzy
Skrevet

De ordene som står i klammeformer, kan de bare brukes av elever opp til videregående?

Gjest Rognebær
Skrevet
De ordene som står i klammeformer, kan de bare brukes av elever opp til videregående?

Klammeformer kan brukes av alle, men ikke i lærebøker.

Bruker du klammeformer, bør du imidlertid være konsekvent, ikke plukke en klammeform her og en klammeform der.

Og NEI, word-stavekontrollen er IKKE til hjelp for å skrive en god nynorsktekst.

Bruk heller denne ordboka: www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html - den er kjempebra, både for bokmål og nynorsk.

Gjest Rognebær
Skrevet

For øvrig vil stavekontrollen i Word ofte ikke godkjenne sammensatte ord, så når du skriver "wordordboka" vil den lage rød krøllstrek. Mange tenker da at "åja, kanskje det rett og slett skrives i to ord?" og skriver "word ordboka". Det er feil. På norsk skriver vi sammensatte ord som ett ord.

(Ikke meningen å herse og pirke pga overskriften, det var ment som et eksempel på at stavekontrollen i Word på ingen måte er til å stole på.)

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Joda :ler: Jeg skrev det i to ord for jeg trodde ikke det var det man kalte det. Men jeg er ganske dårlig i særskriving også...

Jeg er klar over at man må være konsekvent. Vi får se om noen uker hvordan det går, oppgaven er sendt inn :sjokkert:

Gud hjelpe meg!!!

Endret av Chrizzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...