Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen her som vet om Statens Innkrevingssentral kan ta utlegg i aksjer? Jeg eier 50% av et aksjeselskap. Kan de kreve min eierandel solgt? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det vil jeg tro at de kan, siden de kan kreve summen trukket fra på lønna di. (uten at jeg skal si det med sikkerhet)

Skrevet

Det kan de. Gjorde det med min samboer aksjer for noen år siden.

Skrevet

De kan ta utlegg i din aksjepost, men de selger den ikke.

De tar pant i din andel av fremtidige utbetalinger til aksjonærer.

Se tvangsfulbyrdingsloven for detaljer.

Gjest Gjest
Skrevet

Til Snuppelure: Er du sikker på at de ikke selger aksjeposten? Mener du at de kan ta pant i fremtidig utbytte? Er for så vidt greit det, var mest redd for at aksjene ble tvangssolgt og at jeg dermed går glipp av utbytte som kan brukes til å nedbetale gjelden.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke vanlig at de selger ting de tar utlegg i nei, de tar utlegg slik at du ikke skal selge tingene og få pengene.

Skrevet
Til Snuppelure: Er du sikker på at de ikke selger aksjeposten? Mener du at de kan ta pant i fremtidig utbytte? Er for så vidt greit det, var mest redd for at aksjene ble tvangssolgt og at jeg dermed går glipp av utbytte som kan brukes til å nedbetale gjelden.

Mulig jeg var litt kjapp.

Det kommer litt ann på hvor du har aksjer. Om selskapet er børsnotert eller ikke.

Men les på lovdata. det står masse der.

§ 7-20

Ved utlegg i aksjer som ikke er registrert i et verdipapirregister, underretter namsmannen snarest selskapet og forbyr selskapet å betale eller yte til saksøkte. Dersom det ikke lar seg gjøre å sende slik underretning, sender namsmannen omgående utskrift av namsboken til registrering i Løsøreregisteret

§ 10-4

Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2 tredje ledd og i finansielle instrumenter som er registrert i et verdipapirregister, skjer ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper. Som medhjelper oppnevnes et verdipapirforetak. Foretaket inngår bindende salgsavtale i eget navn, og gjennomfører salget etter de regler som gjelder og på den måte som er vanlig ved frivillig omsetning.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for fint svar, Snuppelure! Vi er to eiere, og jeg jobber i selskapet. Det er ikke børsnotert. Er registrert i aksjonærregisteret, men er det et slikt verdipapirregister?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...