Gå til innhold

Spesialundervisning i engelsk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg skal ha spesialundervisning for en gutt på 16 år som sliter med engelsk. Dette er i privat regi. Jeg trenger litt tips til hvordan jeg kan tilrettelegge undervisningen best mulig. Hva burde jeg legge vekt på? Hva skal jeg gjøre?

Jeg skal til han på fredag, og det er vår første time. Jeg har ikke sett lærebøkene hans ennå, men får de på fredag. Han har også egne lærebøker som er enklere enn de bøkene resten av klassen bruker.

Noen som har noen undervisningstips til en som er litt tom for ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det spørs vel egentlig litt på hva han trenger ekstra undervising i. Er det gloser, setningsoppbygging, bøying av verb? Uansett er interesseområdene hans et godt utgangspunkt for videre planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner ikke gutten noe særlig, har bare møtt han en gang for noen uker siden. Han var ikke så interessert i å skrive grammatisk riktig, bare han fikk et ordforråd som var bedre enn dagens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

siden du ikke er bundet til noen læreplan kan dere jo gjøre det dere vil;

-lese morsomme bøker og tegneserier

-se kule filmer

-høre hørespill

-løse kryssord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke gutten noe særlig, har bare møtt han en gang for noen uker siden. Han var ikke så interessert i å skrive grammatisk riktig, bare han fikk et ordforråd som var bedre enn dagens.

Det spørs jo hva han sliter med. Er han en dyslektiker? Man bør jo først vite på hvilket nivå han ligger for å kunne bygge opp på det han har. Hva med å få en samtale med lærer? Eller kanskje du kan få se noen av engelskprøvene hans for å se hva han kan og hva han ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med han, vi er alt for fokusert på gramatikk. Det viktige er å kunne gjøre seg forstått og forstå hva andre sier til deg når du er ute og reiser. Da trenger man ordforråd. (Joda, det er fint å snakke riktig, og vi bør lære det også, men det hjelper ikke hvor riktig man snakker om man ikke kan ordene.) Siden han sier at det er ordforråd han er på jakt etter, så bør samtale være viktig.

Nå som dvd har gjort sitt inntog, og vi kan fjerne teksten har vi helt andre muligheter for å tvinge oss til å høre på det de sier. Å lese bøker er også en fin måte å utvide ordforrådet på. Ofte kan man jo skjønne ord ut fra sammenhengen. (Også får man gramatikken "gratis" ved at man ser det riktig skrevet og hører det riktig snakket i filmer). Men gi han morsomme bøker! (Hvor mange av oss har vel ikke kjedet oss gjennom animalfarm, the great gatsby og of mice and men?)

Bruk gjerne også sangtekster fra artister han liker, det husker jeg som spesielt morsomt under språkopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...