Gå til innhold

Dugnadstid!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi leier en leilighet i en blokk (sameie). Har fått lapp i posten om at det straks er dugnad, og at det er møteplikt. Den som ikke møter må betale 500 kr til sameie.

Dessverre er jeg bortreist den dagen dugnaden er. (Ja, jeg skulle gjerne ha vært med bl a fordi jeg har en del ting jeg gjerne vil bli kvitt. - og fordi det er sosialt). De andre jeg bor sammen med er late, så jeg aner ikke om de i det hele tatt har interesse av noe sånt eller om de er hjemme den dagen (men man bør vel aldri si aldri, jeg har ikke snakket med de ennå...)

Men er det eier av leiligheten eller leier som eventuelt blir pliktig til å betale de 500 kr? :klø:

Har aldri hørt om at man faktisk må betale om man ikke møter opp. Men i og for seg er det jo smart, kanskje flere tar seg bryet med å gjøre noe.. Hm..

Endret av Svart Katt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er den som leier som skal betale. Det er relativt vanlig å kreve penger av de som ikke er med på dugnad. Her vi bor nå må ingen betale om de ikke møter, men det er så mange som bor her at det alltid er nok folk. Der vi bodde før kostet det 200 kroner, penger vi gladelig betalte for å slippe å være med.

Gjest BagLady
Skrevet

Tror ikke styret har noen hjemmel for å kreve inn pengene, men mange borettslag truer likevel med slike bøter. Det du kan gjøre, er å spørre om du kan få en oppgave du kan gjøre før eller etter dugnaden, når det passer for deg.

Det er iallefall mulig i borettslaget der jeg bor, som et tilbud til de som ikke kan delta på selve dugnaden :)

Skrevet

Her jeg bor nå har vi ikke dugnad, vi har vaktmester som tar de fleste dugnadsoppgavene + at det settes ut containerer noen dager vår og høst som vi kan kaste større ting i.

Der jeg bodde før betalte vi et par hundre kroner i året alle sammen og de som deltok mer enn halv dag på dugnaden var med på å dele dette beløpet. Du kan si det slik at vi som ikke gadd være med betalte naboene for å gjøre jobben.

Skrevet

Takk for raske og gode svar Arkana og BagLady! Jeg regnet vel egentlig med at det var oss leieres ansvar, men det er veldig greit å vite det med sikkerhet.

Og BagLady - god idé i grunn. Det går kanskje an. (For jeg hørte nemlig akkurat et stort sukk fra en jeg bor sammen med som nettopp kom hjem og så lappen.. Huff.)

Jeg har bodd i et stort borettslag før, så det er vel derfor jeg ikke har vært borti den møteplikt-eller-betal-ordningen før. Vi får se hva det blir til da. Kanskje jeg må kanselere planene mine for neste helg.

Skrevet

Borettslag og Sameie er to forskjellige ting - juridisk.

Et borettslag kan IKKE true med bøter i h.h.t. loven - men hva et sameie kan gjøre - og ikke gjøre - det står vel i vedtektene vil jeg tro.

Jeg tror i så fall at eier må betale - men kan kreve tilbake fra leier. (jeg TROR)

Men det jeg ikke skjønner er at det er så forferdelig å være med på dugnad :klø:

Her i vårt borettslag så er det gøy på dugnad - vi blir kjent med hverandre - nyinnflyttede blir inkludert i bofellesskapet. Folk bidrar etter evne. Gamle fru Hansen i 8B koker kaffe - ungene plukker søppel - de sterke mannfolka i rekke 4 fjerner 2 store trær som er til sjenanse - og vi andre, ja vi raker plenen, vi spyler søplebodene, vi bærer kvist, vi sørger for at skråningen med fjorårets nyplantede busker blir klippet og gjødslet. Og noen har en god historie å komme med underveis m.m. Det hele avsluttes med pølsefest, med brus og øl. Og jammen har Laila i nr 12 bakt ei kake til oss :hoppe:

Det er i alles interesse (bør hvertfall være) at vi har det pent og ordentlig rundt oss. Det har med trivsel å gjøre. ;)

Skrevet
Vi leier en leilighet i en blokk (samleie).

Bor dere i et samleie :klø: :sjarmor:

Skrevet
Bor dere i et samleie  :klø:  :sjarmor:

Skrivefeil fra min side. Sameie selvfølgelig.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder hvor hyggelig det egentlig er med dugnad. Har mange minner fra barndomsårene. Men dessverre er det ikke alle som synes det. Jeg kunne godt tenkt meg å bli bedre kjent med naboene mine. Jeg har bodd her i to år, og er kun på hils med et par av dem. (Håpløse Oslo.)

Jo, invitajonen til dugnaden var for øvrig veldig streng! "Oppgaver: (bl a) rydde juletre som noen la der etter jul!" Og det står ingenting om pølsefest :ler:

Skrevet (endret)

Bare sånn for trådoppfølgingens skyld: Det ordner seg. Den siste jeg bor sammen med har påtatt seg ansvaret for å gå på dugnaden. (Og i dag fikk vi lapp i postkassen om at det er avmåling av varmefordelere samme dag som dugnaden, bare tidligere på dagen, så hun må nok holde seg hjemme hele den dagen, stakkars :ler: )

Endret av Svart Katt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...