Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nopes
Skrevet

Satt å nettopp å så The 40 year-old virgin..og det slo meg det at ofte i denne typen amerikanske filmer så røykes det tjall..er det fordi det er såpass vanlig i Amerika? eller hva er grunnen liksom? for det er jo ikke noe okey egentlig tenker jeg..ser ikke noe humor eller noenting i det..noen flere som har lagt merke til dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ganske vanlig, ja, ifilmer i hvert fall. Jeg tror cannabis blir sett på som et rusmiddel mer på linje med alkohol enn hardere narkotika enn det mange gjør i Norge, derfor er det kanskje mer naturlig å ta med slike scener på samme måte som det er mange scener hvor man drikker alkohol i norske filmer?

(i USA er forøvrig filmene privat finansiert, jeg tror det skal holde hardt å få støtte fra Filmfondet med en cannabisforherligende film her i landet..)

Skrevet

Der jeg bodde i USA virka det som det var mer vanlig å røyke gress enn å drikke alkohol.. (synes det er litt skummelt jeg men sett på en annen side er jo hasj en plante, mens alkohol som vi drikker her i landet en gift...)

har også hørt fra venner som har bodd andre steder i usa enn jeg at det var like vanlig der de bodde, så ja, det er nok vanlig med tjall borti der..

Gjest gjest1
Skrevet

Ja det er ganske snedig - i alle slags filmer. Jeg tenker egentlig ikke over det, har et avslappet forhold til den slags, men jeg så Poltergeist, for eksempel, igjen for ikke så lenge siden, og til og med der røyker jo foreldrene en joint før de legger seg. Det hadde jeg ikke lagt merke til da jeg var liten og så filmen, da visste jeg vel ikke hva det var en gang.

Men andre ting er de strenge på i USA, kan ikke vise en naken rumpe engang... det er jo moralsk forkastelig, må vite. Underlige saker!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har inntrykk av at man ser faktisk oftere at karakterer på amerikanske filmer tar seg en spliff enn en vanlig sigarett.

Gjest Gjest
Skrevet
(synes det er litt skummelt jeg men sett på en annen side er jo hasj en plante, mens alkohol som vi drikker her i landet en gift...)

Bare en kommentar, men opium er også en plante. Planter kan inneholde mye rart, og cirkestoffet i cannabis er vel også en gift:-)

Men, ja, det er en annen praksis der borte. Jeg har ikke vært i USA, men han bodd i Canada. Der røyket folk cannabis på åpen gate, og på fest var det ikke sånn som mange steder i Norge hvor hasjrøykerne går og gjemmer seg på et eget rom, røykingen foregikk helt åpenlyst. Og dette var blant svært oppegående, godt voksne folk (fra 25 -70). Men for all del - det var slett ikke alle som tok seg en blås, men ingen reagerte på at andre gjorde det, på samme måte som man ikke reagerer på at noen står med en øl eller whisky i hånda.

Jeg har også inntrykk av at man enkelte steder ser mer ned på folk som tar seg en vanlig sigarett enn de som tar en tjall. På et vis kan jeg skjønne det - sigaretter er jo meningsløse ettersom de ikke gir noen rus, man blir avhengig/røyker mange om dagen og får helsa ødelagt. Hasj gir i det minste en rus, og det er ikke alle som røyker som gjør det ofte. Det er mer sammenliknbart med alkohol sånn sett.

Gjest Gjest
Skrevet

Cannabis er temmelig legitimt i US ja. Se for eksempel i filmen "Eyes Wide Shut", de er jo høyt utdannet osv men tar seg en joint. men slik begynner det jo å bli her og...oh why not? :ler:

Skrevet

Tror det kommer litt an på hvilket miljø du befinner deg i.. I noen miljøer er det ikke akseptabelt i det hele tatt, i andre miljøer er det like vanlig som alkohol. Men helt klart vanligere enn i Norge.

Skrevet
Bare en kommentar, men opium er også en plante. Planter kan inneholde mye rart, og cirkestoffet i cannabis er vel også en gift:-)

hehe, ja, selvfølgelig, men det er jo kanskje mer naturlig likevel,i og med at det vokser i planteriket, i motsetning til å fremstille alkohol da.. har aldri hørt om noen som har dødd av å røyka for mye hasj f.eks. (men mange får psykiske problemer, men det får man jo også av alkohol)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg har så absolutt ikke noe imot at dette foregår, men synes det bare er litt snedig...vel, dette holder kanskje på å bli en helt annen debatt ser jeg nå...hehe, jaja.

Skrevet

Og de der borte synes hasj er noe svineri, og forstår ikke hvorfor vi her røyker det i stedet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...