Gå til innhold

Etterheving?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke alltid jeg har tid eller husker å etterheve ting, men er det egentlig nødvendig?

Baker i hovedsak en form for fylte rundstykker, om det har noe å si :)

Videoannonse
Annonse
Gjest vimse
Skrevet

Det er sjelden jeg gidder etterheve... I så fall må det være hvis jeg mot formodning skulle finne på å bake brød...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Bakverket blir lettere og luftigere, og ikke minst større.

Gjest Gjest
Skrevet

Men noe direkte viktig er det ikke? Kom til å tenke på fordøyelsen ol. Har en samboer med litt underlig mage (pratemage) og lurer på om det kan være en sammenheng mellom mangel på etterheving og snakkesalig mage?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det blir jo tyngre, da, vet ikke om det har noe å si for fordøyelsen, om lufta i bakverket gjør at det stekes jevnere og dreper all gjærsoppen. Er de ikke døde (de dør ved en viss temperatur), så vil de jo gjære i magen. Alle som har spist bolledeig vet det ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Interessant. Jeg tror jeg får holde et øre med magen hans og se om det er en sammenhang mellom heving og bråket :ler:

Takk for svar :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Vet ikke hva en pratemage er, jeg.

Jeg dropper ofte mellomheving, tar heller etterheving. Det er jo da baksten blir luftig, stor og fin. Uten den får jeg bare noen kompakte klumper - vil tro at de ikke er særlig lettfordøyelige, nei...

Gjest Gjest
Skrevet

Pratemage = lager lyder som om den er sulten, selv om den er mett. En kombinasjon av irriterende og underholdende.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hever to ganger, ellers synes jeg ikke baksten blir like god.

Skrevet

Etterhevinga er viktigst, for den lufta du får inn i deigen ved første heving slås ut igjen når du baker ut.

Om du skal spare tid er det derfor best å bake ut med det samme du har satt deigen, og la baksten få en skikkelig etterheving, gjerne litt lenger enn når du hever to ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...