Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Håper noen kan svare meg på dette.

Jeg kjøpte leilighet i oktober og skrev kontrakt i november. (selveier)

På kontraktmøtet ble jeg presentert med et skriv fra styret i sameiet, et varsel om økt husleie pga oppgradering av det elektriske anlegget.

Megler presiserte at de ikke hadde mulighet til å informere meg om dette tidligere da de mottok brevet 4 dager i forveien.

Jeg har i etterkant blitt innformert om at hverken megler eller selger kontaktet styret i forkant av salget, selv om de ble bedt om det av sameiets revisor.

"Alle" i sameiet viste at denne utgiften kom, pga nesten brann i oppgangen tidligere på året. Da jeg spurte selger under visningen ang økninger i husleie, sa hun at det ikke var noe som var planlagt som hun var klar over, kun at oppgangene var nyoppusset (les.malt) , men at det var allerede nedbetalt

spørsmålet er:

Kan jeg kreve selger for noe av summen, det vil koste ca 50-60 000 pr leilighet

-Somlepus-

Videoannonse
Annonse
Gjest BagLady
Skrevet

spørsmålet er:

Kan jeg kreve selger for noe av summen, det vil koste ca 50-60 000 pr leilighet

-Somlepus-

Du kan jo prøve, men jeg tviler på at du får noe. Du hadde jo mulighet til å kontakte styret forut for kjøp selv også, selv om det burde vært selgers ansvar.

Gjest Gjest
Skrevet

Du er helt i grenseland her. For du har faktisk blitt informert om økning før du skrev under kontrakten. Om du mener å kunne bevise at selger bevist har tilbakeholdt infomasjon kan du prøve deg. Selgers informasjonsplikt går høyere enn kjøpers undersøkelsesplikt.

Men du må nok ha litt flaks og godt seilevær for å vinne frem.

Lykke til.

Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til jusbus om jeg var deg, de kan nok gi deg mer nøyaktig svar enn det vi kan.

Dersom dette er noe "alle" visste, så høres det jo litt mistenkelig ut at selger ikke visste det. Dersom h*n med vilje sa feil, så er det en skjult feil eller mangel. For at det skal bli vesentlig ulempe på kostnaden komme opp i en viss prosent. Da jeg undersøkte det så jeg fra 2-5% av kjøpesummen som "grense" for når man kunne kreve feilen rettet av selger. Det avhenger litt av kjøpesummen om du kommer opp i de prosentene.

Gjest over her sier at du visste om dette før du underskrev kontrakten, men hadde du ikke underskrevet hadde du nok fått helvete fra megler og selger. Budet ditt ble gitt utfra de opplysningene du hadde etter visning, kanskje hadde budet vært litt lavere dersom du visste dette?

Men som sagt, snakk med jusbus, de kan trolig svare deg helt nøyaktig.

Skrevet

Takk for gode råd.

Tror jeg skal kontakte jusbus først

-Somlepus.

Gjest jurist
Skrevet

du skulle tatt forbehold og holdt tilbake en passende del av kjøpesummen da du skrev kontrakten/ før du overtok leiligheten. hvis man får slike opplysninger og ikke gjør noe med det når man har muligheten, er det som hovedregel for sent senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...