Gå til innhold

Bananplante

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Heisan :) Jeg har kjøpt meg en bananplante, men jeg vet veldig lite om den. Vet du noe/har du en?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Er det ingen som har bananplante? Jeg lurer bare på hvor store de kan bli, skal de vannes mye bla. bla. Er lite om det på nettet (men jeg har funnet noe på engelsk), jeg lurer bare på personlige erfaringer med den planten :)

Skrevet

Jeg har denne planten, men den er forløpig ikke så stor da. Kanskje 30-40 cm høy. Det har stadig kommet noe blader på den, og den står i god sol hele dagen + får masse vann. Tror den liker seg ganske godt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Bananplanter kan være forholdsvis vriene å få til, særlig om vinteren. De trenger mye lys og vann, og forholdsvis høy temperatur og høy luftfuktighet. Om vinteren er det såpass tørr inneluft pga fyring og kald luft ute (som jo holder lite fuktighet i forhold til varm luft om sommeren), at plantene vanligvis får brune blader og rett og slett visner da.

Men nå er det jo sommer'n :) Så da har du sjansen til å få den til i hvert fall en god stund framover! Masse lys og godt med vann er oppskriften, men pass på at den ikke blir stående i vann - da får den ikke luft til røttene, og drukner.

Skrevet

Så slike planter på IKEA for noen måneder siden. Kommer det virkelig bananer på de?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Så slike planter på IKEA for noen måneder siden. Kommer det virkelig bananer på de?

NEI.

Eller, jo, kanskje, hvis du har en regnskog i stua di ;)

Skrevet
NEI.

Eller, jo, kanskje, hvis du har en regnskog i stua di ;)

Hehe... :sjenert: Damen på IKEA sa at det gjorde det da, men, men. Syntes det hørtes litt for godt ut til å være sant.

Skrevet

Jeg hadde en bananplante som jeg hadde "ansvaret" for da jeg var liten, husker den var høyere enn meg! Var ca. 120 cm den faktisk. Jeg vannet den ganske ofte og må ha masse lys. Vi valgte å kvitte oss med den, da den tilsynelatende var veldig populær blant bittesmå "banan"-fluer som vi kalte dem. Utrolig irriterende. Men nei, det kommer nok ikke bananer på den:) Men den er veldig fin.

• 10 år senere...
Gjest Coolaid
Skrevet

Januar 2017 - ca. 11 år senere. Bananplanter anyone? :fnise:

e4efb372af079a7d0047207f078c37fc.jpg

Skrevet

Oi! Den var flott! Hvor stor er den nå blitt? Hvor selges sånne?

Skrevet

Jeg har, ellers takk. Men din var mye større enn min.

Anonymkode: 108fd...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...