Nokså Skrevet 10. desember 2002 #1 Del Skrevet 10. desember 2002 Er det noen som har noen bra treningsråd mot celluitter Jeg både jogger jevnlig og trener vekter uten at jeg føler at det skjer noe særlig med celluittene :x Takknemelig for råd :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 10. desember 2002 #2 Del Skrevet 10. desember 2002 Kanskje jeg er helt på bærtur, men er ikke celluitter sånne ujevnheter i huden? Skal jogging hjelpe mot det? For å få en glattere, jevnere hud bruker jeg skrubb. I det siste har jeg begynt å bruke hjemmelaget såpe med loffa i (også en slags skrubb) og det syns jeg er mer behagelig. Men en ru håndklut kan sikkert gi samme resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jillwm Skrevet 10. desember 2002 #3 Del Skrevet 10. desember 2002 Cellu-Stpo fra Elancyl-serien til Pierre Fabre [kjøpes på apotek] hjalp meg veldig. Mista 3 cm på hvert lår. I løpet av 14 dager. Høres litt for fantastisk ut til å være sant, men det fungerte i alle fall på meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 10. desember 2002 #4 Del Skrevet 10. desember 2002 Celulitter kan faktisk forverres om man trener mye.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 10. desember 2002 #5 Del Skrevet 10. desember 2002 Hvorfor kan man få mer cell. av p trene mye da? Cellulitter kommer av at bindevev slipper gjennom fett. Den eneste anerkjente metoden å få mindre cellulitter (blandt skolemedisin) er å ha lite kroppsfett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2002 #6 Del Skrevet 10. desember 2002 Hvorfor kan man få mer cell. av p trene mye da? Cellulitter kommer av at bindevev slipper gjennom fett. Den eneste anerkjente metoden å få mindre cellulitter (blandt skolemedisin) er å ha lite kroppsfett... det er vel om man blir litt for slapp med treningen og har trent store muskler..da får man cellulitter...(omdannes til fett)' hensikten er jo å stramme opp?.trener du vekter ta flere rep og mindre vekter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zala Skrevet 10. desember 2002 #7 Del Skrevet 10. desember 2002 Cellulitter er fett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmaine Skrevet 10. desember 2002 #8 Del Skrevet 10. desember 2002 Du får fort et bevis for dette om du går opp i vekt. Eller om du ikke trener og evt går opp i vekt samtidig. Da får du også flere cellulitter. Så det er nok trening, trening og atter en gang trening som skal til for å redusere cellulittene. Men husk at de fleste kvinner har cellulitter og at det er helt normalt, for helt fettfrie blir vi ikke og skal vi heller ikke være. Det er vel også derfor kvinner har cellulitter mens menn ikke er så hardt angrepet fordi vi naturlig har mer fett på kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #9 Del Skrevet 11. desember 2002 det er vel om man blir litt for slapp med treningen og har trent store muskler..da får man cellulitter...(omdannes til fett)' hensikten er jo å stramme opp?.trener du vekter ta flere rep og mindre vekter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #10 Del Skrevet 11. desember 2002 Ikke for å være stygg, men det er forøvrig velig viktig at moderatorer ikke sprer disinfomasjon synes jeg, man har en "ekstra" autoritet som moderator... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 11. desember 2002 #11 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg vet hva jeg snakker om, har tre års idrettsutdannelse på høyskole. Hei Lasse Jeg har også en lengre akademisk utdannelse, men det hender at legfolk (og fagfolk!) er uenige i det jeg sier likevel. Du skal ikke ta det som angrep på det du kan og vet, men som en pågående diskusjon. Vær til stede og kom med din informasjon så kan folk selv bestemme hvem de skal tro på. For det er det det handler om til slutt ... det fins ingen objektiv sannhet, vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #12 Del Skrevet 11. desember 2002 Jo! Når det gjelder fysiologi er det definitivt fakta som gjelder! Muskler blir ikke til fett og cellulitter er fettvev som trenger gjennom bindevevet. Slik er det bare. Det er forskjell på fakta og andre ting som kan diskuteres, f eks politikk og hva som er sundt og ikke sundt... "Alle" vet noe om trening, men veldig få har studert det... Og det er grunner til at man studerer det...Derfor er det mye feilnfo som surrer rundt... Man studerer ikke fysiologi i tre år når man vet det fra før... Jeg sier ikke at folk ikke skal komem med råd, men det må være tuftet på fakta, og fakta man vet stemmer... Fysiologi og effekter av trening er ikke en ting som forandrer seg, det er gjennomstudert og kartlagte reaksjonsformer. Kroppen vår og hva den består av er også kartlagt. Da blir det feil etter min mening å åpne opp for å diskutere om man få flere musklefibre av å trene, eller om man har et visst ant fibre som blir større ved trening... (og det er fakta forøvrig...) Dersom man vil fremme noe man tror, så skriv at man tror det, ikke legg det fram som fakta. Mine to cent i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 11. desember 2002 #13 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei! VELDIG enig med Lasse! Blir litt frustrert når jeg ser at det finnes voksne mennesker som faktisk tror at muskler kan omdannes til fett! Når man legger ut slik info på nettet må man jo være ganske sikker i sin sak? Skremmende.. Har selv en del kunnskap om fysiologi. Når det gjelder kremer og lignende som hjelper mot cellulitter sier forskningen på området at "hjelpen" egentlig består i at når huden masseres med slike produkter fører de aktive ingrediensene til at vevet "hovner" litt opp, sammtidig som koffein , grønn te, og andre ingredienser i kremene drenerer ut væske. Væskeunderskuddet gjør deg bittelitegrann smalere samtidig som masseringen får bindevevet til å se glattere ut p.g.a. opphovningen. Disse "effektene" er bare midlertidige, vevet tar opp ny væske og hovenheten går tilbake. SIES det da, men det høres jo egentlig logisk ut? Det høres i hvertfall ikke logisk ut at fettcellene plutselig skal bli jevne og fine samtidig som bindvevet blir sterkere, og avfallsstoffene skilles ut, bare ved å massere seg med kremer eller andre ting? LITT hjelper det vel kanskje, men jeg tror nok trening (bedrer blodgjennomstrømningen til hud og underliggende vev)og høyt væskeinntak (renser ut slaggstoffene som gjerne lagres i cellulittvev) hjelper MINST like godt, og billigere er det også! Cellulittene blir gjerne tydeligere hvis man går ned i vekt, men trening i seg selv gjør dem faktisk mindre tydelige. Både fordi den økte blodsirkulasjonen gir friskt blod til vevet og renser kroppen, og fordi musklene utvikler seg. Mer muskler = fastere vev og dermed mindre synlige cellulitter. Men helt cellulittfri er det få som er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zala Skrevet 11. desember 2002 #14 Del Skrevet 11. desember 2002 Da blir det feil etter min mening å åpne opp for å diskutere om man få flere musklefibre av å trene, eller om man har et visst ant fibre som blir større ved trening... (og det er fakta forøvrig...) Det er selve muskelcellen som blir større ved trening, pga økt antall mitokondrier i cellen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 11. desember 2002 #15 Del Skrevet 11. desember 2002 ... og da blir fibrene tykkere som et resultat... Fibrene består av celler, og når cellene blir større blir fibrene det også. Tenkte vi ikke skulle gå inn i detaljene, men heller snakke om noe som alle forstår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 11. desember 2002 #16 Del Skrevet 11. desember 2002 Lasse: Du sier at ikke muskler omdannes til fett. Hvordan har det seg da at da jeg trena flere ganger i uka så fikk jeg ganske store muskler i lår og overarmer osv. Men da jeg slutta så ble jeg slapp og "fleskete" igjen etter kort tid?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 11. desember 2002 #17 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei igjen! Jeg leste nettopp en artikkel om cellulitter som baserer seg på en studie som har vært publisert i the Journal of Dermatological Surgery and Oncology (av to forskere ved navn Nurnberger og Muller). De hadde der kommet frem til at årsaken til at kvinner har cellulitter, og menn ikke, er at strukturen i underhudsfettet er totalt forskjellig hos de to kjønnene. Hos kvinner ser strukturen i underhudsfettet ut som sylindre som er plassert ved siden av hverandre, hos menn derimot ser den ut som et slags rutemønster. Disse forskjellene er hormonelt betinget (urettferdig?), og de skriver også at i de få tilfellene menn har cellulitter er de faktisk født med en hormonell "feil". Den samme rapporten forklarer også hvorfor cellulittkremer ikke har noen egentlig effekt tross innhold av forskjellige fettoppløsende stoffer: for at disse stoffene skal kunne virke må kremen trenge igjennom overhuden og lærhuden for å komme i kontakt med underhudsfettet. Der må stoffene være i kontakt med fettvevet en viss tid for å gi effekt. Dessverre klarer de fleste kremer ikke å komme lenger enn til overhuden, derfor virker de heller ikke (hvis man ikke regner de midlertidige effektene som jeg nevnte i mitt forrige innelgg som virkning da). Huden vår skal være en barriere som beskytter kroppen vår mot fremmede stoffer, virus og bakterier, og det klarer den bra så lenge den er hel og frisk. Siden vi har små blodkar helt ut i overhuden kan kremer/plaster vi smører/setter på huden avgi stoffer til blodbanen (f.eks. nikotinplaster og bedøvende salve), men det er jo noe annet. Det forskes kontinuerlig på disse tingene, så hvem vet, i fremtiden får vi kanskje tilgang til preparater som kan smøres på huden og trenge ned i dypere vev? Jeg tror kanskje det er meningen at kroppen vår skal ha den beskyttelsen den har jeg da. Det nevnes også at kvinner som trener har langt færre cellulitter enn kvinner som ikke trener. Rapporten er amerikansk, men gjelder sikkert like bra for oss nordiske kvinner. Konklusjon: ikke kast bort pengene på dyre kremer, tren i stedet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 11. desember 2002 #18 Del Skrevet 11. desember 2002 Til Kari: Når du sluttet å trene fikk musklene dine mindre stimulans enn de var vant til, og musklene "krympet" (som Lasse sa er antallet muskelfibre konstant, det er tykkelsen som endrer seg ved trening) tilbake til utgangspunktet, samtidig la du på deg fettvev. Det er vanlig å legge på seg fettvev når man slutter å trene fordi kroppen har vent seg til et høyere energiforbruk p.g.a. treningen, og ofte fortsetter man å innta samme mengde kalorier som man gjorde når man trente. Da kommer kiloene ganske fort.. Man kan forbrenne opptil 700 kalorier på en time med hard trening, trener du 4 timer i uka blir det 2 800 kalorier! Altså ikke langt unna kaloriinnholdet i 1/2 kilo fett..Det blir noen kilo etter hvert det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 16. desember 2002 #19 Del Skrevet 16. desember 2002 Riktig Petruska! Videre tilpasser kroppen seg den belastingen den er utsatt for. den reagerer på trening med å bygge seg opp til å tåle belastingen, og når man slutter har den ikke behov for å ha mye muskler mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnalina Skrevet 16. desember 2002 #20 Del Skrevet 16. desember 2002 jeg lærte riktignok ikke så mye om cellulitter i anatomien, men jeg mener absolutt å huske at ved aldersmuskelatrofi blir en del av muskelvevet omdannet til fett. (det triste er at dette begynner i tredveårene ifølge boka mi :o ) Om cellulitter ble det sagt (ikke i anatomien riktignok men i 'vekst og utvikling', direkte oversatt) at det kunne ha noe med hvor fort man la på seg i puberteten. Dvs at slik som jeg, som la på meg mye fort og fikk kjemprumpe, har cellulitter. Nå har jo ingenting av dette kunnskap som jeg faktisk får bruk for når jeg er ferdig utdannet riktignok, så det er ikke det jeg bruker mest lagringskapasitet på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå