Gå til innhold

Arkana eller andre som har prøvd dette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I en gammel tråd fant jeg disse oppskriftene. De høres fristende ut. Noen som har prøvd å bake dette?

[

Lette blåbærbrownies

1 dl valnøtter

1 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1½ dl hvetemel

¾ dl kakao

1 ts bakepulver

½ ts salt

2 dl eplemos

1,5 dl ferske eller frosne blåbær

Hakk valnøttene grovt og bland med de tørre ingrediensene. Rør inn eplemos og blåbær, og spe evt med litt vann til en jevn, men tykk røre. Hell i en liten smurt langpanne og stek ved 175 grader i 15 minutter.

Lett banankake

2 egg

2 modne bananer

½-1 kopp olje

3 kopper speltmel

1 ts natron

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

8 ss melk

Pisk eggedosis, mos bananer med en gaffel og ha i. Bland i alle de andre ingrediensene og hell i en smurt form. Stekes på 175 grader i ca 30 min.

Atkins Sjokoladekake

6 egg

8 ss smør

1 ts vaniljeekstrakt

2 ss vann

100 g usøtet sjokolade (cavalier eller 85%)

2 ss kakao

ca ¾ kopp søtningsstoff

1 toppet ts bakepulver

Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Avkjøl, og ha i 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vaniljeekstrakt. Rør godt.

Pisk eggene til stiv eggedosis. Pisk inn resten av søtstoffet. Vend eggedosisen inn i sjokoladen. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20-22 cm springform og stek stek midt i ovnen ved 160 grader i 40-45 minutter. Avkjøl helt i formen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har laget banankaken, men med hvetemel istedet for speltmel (den blir jo ikke fullt så sunn da), og den var saftig og god. Jeg hadde nok også foretrukket den litt søtere, men smaken er som baken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...