Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 Kjøpte for to og et halvt år siden en leilighet for 870.000. (Lånte 780 000, har ikke hatt noe avdragsfrihet, og betalt alt vi skal i tide) Det har vært en ganske stor verdiøkning i området, og det har nylig gått to slike leiligheter for henholdsvis 1.270 000 og 1.250.000. Har ikke sett at noen tilsvarende har gått for under en mill, og vil tro at vi kan selge for rundt 1.150.000 (forhåpentligvis mer!) Samboeren min tjener greit nok, rundt 350 000, mens jeg bare har fødselsstipend fra lånekassen. I dag har vi 4000 i lån og 4000 i husleie, noe vi klarer å betjene helt fint. Hva er realistisk å tro at vi kan få i lån? Med min far som kausjonist fikk vi 1.950.000 i en bank, men jeg vil helst at vi skal klare oss uten kausjonist. Vi lurer på om vi skal kjøpe "litt over evne", med avdragsfrihet de første årene (til jeg er i jobb). Dette har vi blitt rådet til flere steder, men jeg synes det virker så skummelt å gjøre det på den måten.. Samtidig har jeg venner og kjente (som har økonomisk utdannelse), som mener at dette er gunstig, fordi boligprisene historisk har steget, og at verdiøkningen på bolig mest sannsynlig er så stor at det lønner seg å gjøre det på denne måten. Men jeg er livredd for å ikke klare å betjene lånene, og å måtte selge med tap. Vi ønsker selveiende enebolig/rekkehus, og finner ingenting til under 2 mill. Trenger litt innspill.. er jeg helt på jordet som i det hele tatt vurderer et slikt lån (på nærmere 2 mill)?
Gjest Bøllefrøet Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Når dere selger leiligheten får dere jo litt egenkapital, og jeg tror ikke det burde bli noe stort problem for dere å få et lån på hvertfall 1,5 mill. Vi fikk nettopp mulighet til å ta opp lån på 1 mill (evt mer hvis vi ville), og vi tjener litt under det dere tjener, og har ikke kausjonist og ikke egenkapital (førstehjemslån altså).
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Samtidig har jeg venner og kjente (som har økonomisk utdannelse), som mener at dette er gunstig, fordi boligprisene historisk har steget, og at verdiøkningen på bolig mest sannsynlig er så stor at det lønner seg å gjøre det på denne måten.← Her er det en logisk brist. For man må skille mellom finansobjekter og realobjekter. Hvis boligprisene stiger mer eller mindre likt over hele byen, så vil dere jo ikke tjene noe mer penger på å kjøpe en annen leilighet. Når man allerede er inne i boligmarkedet er det ikke så mye penger å tape/tjene hvis ikke enkelte områder i byen stiger veldig i pris. Det er når man går inn/ut av boligmarkedet man kan tjene/tape mye i forhold til om prisene er høye eller lave. Dere må kalkulere med at det kan bli renteoppgang. Hvis ikke kan dere virkelig tape penger: hvis dere ikke tåler en renteoppgang vil dere bli tvunget til å selge når denne kommer. Det vil være på et tidspunkt når alle andre også er tvunget til å selge, og man får et fall i boligprisene. Hvis dere selger dere ut av boligmarkedet da, vil dere tape.
Hu i Svingen Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Med en såpass bra egenkapital (boligen dere har nå) synes jeg det høres ut som et lavrisikoprosjekt. Hvis dere bytter bolig for å tjene penger på det, så er det alltid en risiko. Dere kan ende opp med å ikke tjene på det. Likevel synes jeg ikke det høres mye ut å låne 2 mill med den inntekten du nevner, samt egenkapitalen (boligen dere selger).
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Vi får faktisk nærmere to mill i lån, med forbehold om avdragsfrihet til jeg er ferdig utdannet.. (ett år). Vi får ikke nøyaktig lånebeløp før vi har hatt en skikkelig verdivurdering på boligen. Men er det galskap å låne så mye????? Trådstarter
Krista83 Skrevet 2. juni 2006 #6 Skrevet 2. juni 2006 Vi fikk lån på 1600000 og billån på 130000, jeg er student og sambo begynner i jobb om en mnd. nå hadde vi ca 900000 i egenkapital... Tror det er forskjell på hvilke banker du bruker. for vi fikk ikke samme beløp i f.eks DnB.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 Vi fikk lån på 1600000 og billån på 130000, jeg er student og sambo begynner i jobb om en mnd. nå hadde vi ca 900000 i egenkapital... Tror det er forskjell på hvilke banker du bruker. for vi fikk ikke samme beløp i f.eks DnB. ← 900.000 i egenkapital??????
Lourdes Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 DnB har jeg også opplevd at er litt motvillige til å låne ut Hvilke banker er det best for unge høyt utdannede (men også med en del studielån) å få boliglån i? Jeg vil også inn på markedet!
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Hvilke banker er det best for unge høyt utdannede (men også med en del studielån) å få boliglån i? Jeg vil også inn på markedet! ← Jeg har ikke hatt problemer med å få lån i Fana Sparebank (Bergen), selv om jeg er student (ferdig allmennlærer med spes.ped om ett år, samboer i jobb). Fikk 1 mill til første bolig (to år siden), og fikk innvilget to år nå (vil da ha en del egenkapital fra salg av nåværende bolig). Det er med forbehold om avdragsfrihet til jeg kommer i jobb... Har i alle fall ikke vært vanskelig der... En venninne fikk lett et lån på 1,5 mill alene foirdi hun er tannlegestudent (ferdig om ett år)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå