Gjest Mireya Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 Hvis man skulle spise en eggerøre hver morgen til frokost- bestående av tre egg, vann og litt margarin- ville det være bare sunt? (Mener da at man spiser kun eggerøren, ikke brød ved siden av)
Arkana Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Før trodde man at egg økte kolesterolnivået i kroppen, men det stemmer ikke. Egg inneholder mange næringsstoffer og umettede fettsyrer og har langt færre kalorier enn mye annet vi spiser til frokost (f.eks. ost og salami). Egg er sunt.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Men det kan jo være lurt å variere litt. Ellers kommer det jo an på kostholdet ditt resten av dagen.
Gjest joje Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har hørt at risikoen øker for å få eggstokkreft hvis man spiser med enn 2 egg i uka. Jeg vet ikke helt hvor mye man bør tro på det da.
Fakse Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 Man bør få i seg både proteiner og (langsomme)karbohydrater til hvert måltid. Her får du bare i deg proteiner, og det er ikke bra. Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å spise kun egg? Ellers er jo eggerøre stekt, og det er heller ikke det sunneste. Om du vil spise egg mye og ofte er det bedre om du koker dem.
Leanne Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 Hvis du tilsetter paprika, purre, sopp, løk, mais eller annet godt i eggerøren og i tillegg spiser grovt brød til vil jeg tro det er sunt... men jeg har hørt at man ikke bør spise egg mer enn max 4-5 dager i uken da det er allergifremkallende....
Gjest 1111 Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 Hva med å ha eggerøren på en skive med grovt brød? Da får du i deg langsomme karbohydrater også.
Gjest *Jael* Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 Man bør få i seg både proteiner og (langsomme)karbohydrater til hvert måltid. Her får du bare i deg proteiner, og det er ikke bra. ← Det er jo relativt mye fett i egg. Man bør enten få i seg proteiner og karbohydrater eller proteiner og fett. I et treningsperspektiv ihvertfall, sunnhetsmessig er det vel kanskje ikke så nøye bare man får i seg det man trenger i løpet av dagen. Min mening er at det går helt fint å spise egg til frokost hver dag! (Bortsett fra at du kommer til å spy bare av lukta til slutt. )
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har hørt at risikoen øker for å få eggstokkreft hvis man spiser med enn 2 egg i uka. Jeg vet ikke helt hvor mye man bør tro på det da. ← Det gjelder iverfall for melk, men jeg kan ikke huske liknende forkning på egg?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 du kan utvikle intoleranse mot egg hvis du spiser det hver dag. det gjorde jeg. kunne ikke spise egg på 1/2 år, og måtte venne kroppen til det igjen sakte med en tynn skive(kokt egg) i slengen. 5 dager i uka går nok greit. egg er sunt!
Latee Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har lest et sted at man ikke må spise egg hver dag, hver 4 - 5 dag et mer enn nok! Egg er kjempesunt, men ikke for mye!
Fakse Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Det er jo relativt mye fett i egg. Man bør enten få i seg proteiner og karbohydrater eller proteiner og fett. I et treningsperspektiv ihvertfall, sunnhetsmessig er det vel kanskje ikke så nøye bare man får i seg det man trenger i løpet av dagen. Min mening er at det går helt fint å spise egg til frokost hver dag! (Bortsett fra at du kommer til å spy bare av lukta til slutt. ) ← Fett er proteiner.
Gjest *Jael* Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 Fett er proteiner. ← Hvordan da? Innen kosthold skiller man jo vanligvis mellom proteiner og fett. Hvorfor det? :nysgjerrig:
Fakse Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 Hvordan da? Innen kosthold skiller man jo vanligvis mellom proteiner og fett. Hvorfor det? :nysgjerrig: ← Fett er en type proteiner. Det finnes mange andre typer proteiner. Det sunneste er vanligvis å få i seg proteiner av andre typer, f.eks rent kjøtt, fisk osv.
Gjest *Jael* Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Fett er en type proteiner. Det finnes mange andre typer proteiner. Det sunneste er vanligvis å få i seg proteiner av andre typer, f.eks rent kjøtt, fisk osv. ← Haha, nå sitter jeg og ler høyt av meg selv - fatter ikke hvordan jeg har klart å ikke få med meg at fett er en proteintype. Jeg skjønner det egentlig ikke helt heller, siden alle de jeg snakker med om dette - og som jeg trodde hadde peiling - skiller mellom fett og proteiner. Jaja! Takk for opplysningen!
Gjest agjest Skrevet 31. mai 2006 #17 Skrevet 31. mai 2006 Fett er en type proteiner. Det finnes mange andre typer proteiner. Det sunneste er vanligvis å få i seg proteiner av andre typer, f.eks rent kjøtt, fisk osv. ← NEINEINEI, fett og proteiner er IKKE det samme, og fett er IKKE en type protein. Fett er bygd opp av fettsyrer, mens proteiner er bygd opp av aminosyrer. Proteiner er "byggesteiner" som kroppen trenger for f eks å bygge opp og vedlikeholde muskler, mens fett er en viktig energikilde samt gir oss viktige vitaminer (for å si det veldig forenklet). Det meste i kroppen, med unntak av bein og fett består av proteiner og de fleste funksjoner i kroppen styres av proteiner (nok en gangm noe forenkla)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå