Gjest Bibi Skrevet 2. august 2006 #21 Del Skrevet 2. august 2006 Noen som har lagt merke til at legene tror de er guder og sykepleierne tror de er helgener?? Jeg er litt for ofte sammen med begge yrkesgrupper, og jeg er nesten kommet over irritasjonsstadiet. Nå er det mest komisk. Guden tror hun er ufeilbarlig, hører ikke på noen andre, liker å dosere og blir vred hvis noen lefler med andre religioner (som akupunktur eller enda verre, kinesiologi!). Helgenen tror hun skal redde alle, hun er mild, men bestemt, hun lytter gjerne, men da av pedagogiske grunner, det er godt for pasienten å få luftet sin forvirring, men til syvende og sist vet den gode sykepleier hva som er best for den lille, villfarne pasienten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 2. august 2006 #22 Del Skrevet 2. august 2006 Kanskje de rett og slett sier hva de tenker, fordi de er dine venninner og regner med at det er greit å sette ord på tankene sine? Tenkt på det? Kanskje de ikke vet like mye som leger, men å reflektere over det man hører, og å vurdere det - det er faktisk slik man lærer ting. Ikke alltid ting blir gjort i verste mening, ofte er det faktisk ikke en gang noen spesiell mening med det vi sier, utover å kommunisere med hverandre. Og når de viser interesse for medisin, da viser de yrkesstolthet, interesse og jeg kan tenke meg de er flinke sykepleiere. Sykepleiere har også litt greie på medisin, der er en forskjell på hjelpepleier og sykepleier altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #23 Del Skrevet 3. august 2006 Det er da forskjell på å vise interesse for medisin, og å konsekvent vite det meste bedre enn en lege... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest splæsj Skrevet 3. august 2006 #24 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Tja, det har hendt at jeg har visst mer om allergi enn noe av fastlegene mine har gjort. Men det er ok. Leger er mennesker de og, de kan ikke vite alt om alt. (Legen jeg har nå er kjempeflink. ) Endret 3. august 2006 av Pax Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 4. august 2006 #25 Del Skrevet 4. august 2006 Og som en eller annen nevnte - de er gjerne sponset av en legemiddelleverandør for å anbefale/foreskrive ett medikament fremfor et annet. Nuvel,når det gjelder akkurat det,så er det ikke lov. Leger skal nå anbefale det billigste alternativet- hvis ikke det er en veldig god grunn for noe annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2006 #26 Del Skrevet 5. august 2006 Nuvel,når det gjelder akkurat det,så er det ikke lov. Leger skal nå anbefale det billigste alternativet- hvis ikke det er en veldig god grunn for noe annet! ← Skal, er én ting. Praksis er en annen ting. Men uansett - om de anbefaler det ene eller det andre merket, utifra pris eller andre interesser, så blir resultatet det samme, nemlig at det finnes alternativer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 5. august 2006 #27 Del Skrevet 5. august 2006 Helgenen tror hun skal redde alle, hun er mild, men bestemt, hun lytter gjerne, men da av pedagogiske grunner, det er godt for pasienten å få luftet sin forvirring, men til syvende og sist vet den gode sykepleier hva som er best for den lille, villfarne pasienten. ← Fantastisk med slike ja - enten de er sykepleiere eller vaskekoner med troen på sin egen fortreffelighet og innsikt. Det mest interessante med disse som har hele kontrollen på andre hele tiden - det er jo hvor fantastisk feil de somregel tar. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #28 Del Skrevet 8. august 2006 Faktisk er sykepleierne, hvertfall hvis de jobber i hjemmesykepleien, mye i kontakt m flere leger og kan derfor se hva som er mest vanlig bruk av medisiner. Legene er som regel på kontoret sitt, og er ikke alltid oppdatert på det nye som kommer. Dette sier mange leger selv. Hvorfor skal sykepleiere føle seg mindreverdige som noen her skriver? Man er ikke Gud og allviter selv om man er lege, alle ledd i helsevesenet utfyller hverandre. Jeg er sykepleier selv, og ser ikke ned på hjelpepleiere fordi jeg er"høyere i rang". Tvertimot, mange hjelpepleiere som har jobbet i flere år er jo mye flinkere på foreksempel sårskift og bandasjevalg enn meg som har jobbet noen få år. Det handler om erfaring, ikke teori. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #29 Del Skrevet 8. august 2006 Ups, ja, mange kvinner er sykepleiere, måtte vel bli en del såre føtter av et slikt innspill.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 9. august 2006 #30 Del Skrevet 9. august 2006 Ups, ja, mange kvinner er sykepleiere, måtte vel bli en del såre føtter av et slikt innspill.... ← Men kjære vene. La oss da si at alle gjester er så irriterende fordi de velger å logge inn uten nick for å skjule hvem de egentlig er. Plagsomme folk det derre. ALLE sammen. Og det er kun fordi de er gjester, ikke noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #31 Del Skrevet 9. august 2006 sykepleiere tror de er leger. det er så patetisk. slik som i ditt tilfelle lillebille... hvor DE som SYKEPLEIERE kommer og gir deg råd eller synsing ang. medisinen du har fått. de har studert i 3-4 år. dvs. de er ikke leger da. hvorfor forstår ikke sykepleiere det? ← så provoserende at det nesten ikke er artig... nei sykepleiere er ikke leger, men de har mye kunnskap og på noen felter enda mer en legene. F eks møter sykepleier flere pasienter enn legen og de har kanskje samlet flere erfaringer om diverse medisiner og behandlinger, ret og slett fordi de for mer kontakt med pasienten. Men at sykepleiere skal sitte sånn å belære andre som ikke spør om råd, synes jeg ikke noe om. Akkurat som ei anna veninne ikke vil høre om alt det andre man jobber med også. Jeg skal gå 2. året sykepleie nå og jeg håper at jeg en dag, gjennom erfaring og trening, kan være en person folk kan komme å få råd hos, men frivillig, vil ikek trenge meg på, og jeg åper at jeg kan la jobb være jobb innimellom også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #32 Del Skrevet 9. august 2006 Det er absolutt nor i det Miss E over meg skriver! Jeg har flere eksempler på det fra min jobb- som sykepleier på sykehus. Når vi har visitter hvor medisinering skal bestemmes er det ofte innom flere ulike leger på hver visitt og hver dag( vi har opptil flere legevisitter hver dag), og mange har også flere avdelinger- ergo mange pasienter som de nesten aldri treffer/snakker med/husker detaljer om tilstanden til. Mens vi sykepleiere på avdlingen går der hver dag- observerer pasienten på en helt annen måte. Ofte kan vi være uenig i den medisineringen legene gir, og jeg tror også det er litt bra at vi tør å stole på det vi selv gjør og mener. Legene har en tendens til å bestemme medisinen etter å ha hørt to steninger vi har sgat om pasienten, og det er veldig viktig at vi protesterer hvis vi ikke er enige. Noen ganger, etter at vi har informert han ytterligere om pasienten og kanskje også foreslått et annet medikament,kan det være legen endrer det. Jeg har også opplevd at en lege seponerte en medisin vi som sykepleiere sa pasienten burde beholde. Kort sagt; det endre tragisk; pasienten døde og legen slet med skyldfølelse en lang stund etterpå. Tingen var at han var helt ny på avdelingen og hadde vel vært på kun èn visitt før som omhandlet den pasienten. Han mente selv han hadde fått nok info til å bestemme seg,mens vi visste at det kunne aldri i livet gå slik tilstand pasienten var i. Det er meget frustrerende og trist når man er i en slik situasjon. Og sel vom jeg ikke,etter den hendelsen,har trodd at alle leger er dumme og jeg vet bedre,så har det vært en tankevekker. Faktisk så KAN en del sykepleiere veldig mye om medisiner, og legene trenger sannerlig vår hjelp til å gi rett medisin. Det finnes helt sikkert de sykepleieren som har fått det for seg at de kan mer enn leger når det gjelder medisiner... Noen skrev over her at sykepleiere bare har gått 3-4 år på skole og da er de ikke leger. Hvorfor forstår de ikke det? Vel,jeg tror de aller,aller fleste sykepleiere forstår det. Og det kommer helelr ikke ann på anntall år her da- jeg har studert flere år enn mange av mine kollegaer som er leger-jeg er spesialsykepleier innen to felt- men fortsatt sykepleier. Jeg har enorm respekt for legestanden. De er smarte folk med en lang og viktig utdannelse, og det er klart det er vanskelig for dem å aldri gjøre feil i en slik jobb. Men det hadde gått mye verre hvis de ikke hadde hatt oss sykepleiere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 9. august 2006 #33 Del Skrevet 9. august 2006 Profesjonskampene i helsevesenet kan være underholdende, men er stort sett ganske enerverende. Sykepleiere klager på legene, hjelpepleierne klager på sykepleierne og legene, og kanskje også på omsorgsarbeiderne, radiografene og bioingeniørene blir ikke enige om hvem som har best grunn til å klage på sykepleierne og legene etc etc. Flinke er de fleste uansett, men jeg hadde nok også hatt mer tillit til folk som ikke måtte underbygge yrkesstoltheten gjennom desavuering av andre grupper. ← Maktkampen mellom disse yrkesutøverne var noe av det mest spennende jeg opplevde i radiologisk praksis. Der hadde jeg sykepleiere som skrev ut henvisninger (det er ikke lov) eller som endret på henvisninger som leger hadde skrevet ut (det er heller ikke lov) eller som godkjente røntgenbildene jeg hadde tatt uten å ha grunnlag til det (er ikke lov å gå utover sin egen kompetanse). Dette betyr ikke at sykepleiere ikke er flinke, men noen ganger går de ut over egen kompetanse, og det er strengt forbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 9. august 2006 #34 Del Skrevet 9. august 2006 Sykepleiere har en mer generell utdannelse sammenlignet med leger. Dette kan ikke på noe grunnlag sammenlignes og sidestilles. Jeg har lest mye sykepleielitteratur i mitt studie innen medisin (studerer ikke sykepleie) bare for å vite vite hva sykepleiestudentene studerer og lærer under utdanning. Dette er generell kunnskap som ikke tar hensyn til asymptomatiske pasienter og spesielle tilfeller. Spesialsykepleiere som har spesialisert seg innen et fagområde, står sterkere i sitt fagfelt. Hverken sykepleiere, hjelpepleiere, radiografer og andre helsearbeidere har lov til å rekvirere legemidler, skrive henvisninger eller diagnostisere pasienter og bestemme behandlingsmetode. Dette er det bare leger som har lov til å gjøre. Dette grunnet medisinstudiet som har et bredere aspekt innen medisin, og som gir leger det overordnete ansvaret for pasient. Fagfeltet medisin er stort, og derfor er det viktig å benytte fagfolk, leger som har spesialisert seg innen et område av fagfeltet. Det samme gjelder for sykepleiere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 10. august 2006 #35 Del Skrevet 10. august 2006 Uten å si så mye om deres personlige motiver for å komme med sine synspunkter (hvem vil vel ikke framstå som flink), så jobber sykepleiere med leger på større sykehus hvor de ofte er bedre oppdatert på hva som er first-line terapi. Almenleger er kanskje mer tilbøyelige til å bruke eldre saker, eller gi supoptimal terapi. Jeg bare gjetter. På sykehuset sliter de også med helt andre former for f.eks infeksjoner enn hva folk som blir smittet hjemme gjør. Selv om sykepleiere kjenner godt til hva de gir av medikamenter på sykehuset, vet jeg ikke om de vet mer om forskjellige individuelle varianter av sykdommer enn hva en vanlig almenlege gjør. Godt mulig at venninnene dine overvurderer seg selv litt her, på samme måte som mange studenter overvurderer seg selv og skal vise hva de kan på nettet.. (ja, selvransakelse her.. ) ← De fleste sykehusinfeksjoner kunne vært unngått hvis helsearbeidere hadde vært flinkere til å vaske hendene grundig. Det gjelder både sykepleiere og leger. Dermed oppstår det infeksjoner som er sjeldne i hjemmet, nettopp fprdi bakteriefloraen i en helseinstitusjone er mer konsentrert, og finnes i mer alvorlige former. Mange helseinsitusjoner (der i blant sykehus) må informere og oppdatere sine ansatte om viktigheten av gos håndhygiene og smitteregimer. Selv om dette er gammel kunnskap fra Semmelweis, så er det helt utrolig hvor mange sykepleiere som ikke tror på viktigheten av god håndhygiene før og etter kontakt med pasienter. De fleste leger og sykepleiere kjenner godt til de vanligste legemidlene. Hvilken gruppe medikamentet tilhører, når et medikament skal seponeres, indikasjoner for når et legemiddel skal nyttes, og kontraindikasjoner. Leger har det overordnete ansvaret for preparatene, og regler om legemidler er strenge. Det kan være veldig uhensiktsmessig å sammenlikne to yrkesgrupper, men jeg kan gjøre det likevel siden jeg synes at gjesten over her rakker litt ned yrket mitt. Ja, legeutdanningen er lengre enn sykepleieutdanningen. Ja, legen har ofte mer ansvar enn sykepleierne (ihvertfall det øverste ansvaret). Ja, legen stiller medisinske diagnoser. Ja, det er mer status å være lege, og de tjener mer. Likevel, jeg tror at mange ville blitt overrasket hvis de visste hvor mye sykepleiere og leger samarbeider, og at begge yrkesgrupper støtter seg på hverandres erfaring og kompetanse, i tillegg til at de respekterer hverandre. Sykepleiere er absolutt deltakende og har innflytelse på legens beslutninger. Hvorfor det? Jo, fordi på sykehus og sykehjem så kjenner ofte sykepleieren pasienten bedre enn det legen gjør. Jeg vil ikke nødvendigvis være enig i at leger har et større/bredere/bedre kunnskapsfelt enn sykepleiere, jeg vil heller si at deres kunnskapsfelt favner rundt det mennesket som trenger medisinsk behandling og pleie på en noe ulik måte. Pensum er en ting, praksis og ikke minst erfaring en annen. En lege på sykehus er spesialist og ekspert på sitt felt, for eksempel infeksjoner. Legen har mer inngående kunnskap om patofysiologiske og mikrobiologiske sammenhenger innenfor sitt felt enn sykepleieren, dessuten har han annen type kompetanse som for eksempel kirurgi, og i tillegg har han overordnet besluttningsmyndighet i forhold til behandling og ansvaret dette medfører. Sykepleiere derimot må være en slags "spesialist" på hele mennesket generelt -noen ganger må vi kompensere for og tilrettelegge slik at alle fysiske og psykiske behov en pasient måtte ha blir ivaretatt, i tillegg til at vi må kunne observere, planlegge og iverksette tiltak som er hensiktsmessige spesielt i forhold til den pasientgruppen vi arbeider med og tilrettelegge tiltakene særskilt for den enkelte pasient. Det er sykepleieren som utfører mye av behandlingen pasientene mottar, og det er sykepleierne som har ansvar for å følge opp pasientens behov. Når en pasient er innlagt på sykehus er det sykepleierne som er hos pasienten hele døgnet, legen er kun innom på visitten i de fleste tilfeller. Forverring av tilstander og medfølgende behov for legehjelp er det sykepleierne som må oppfatte og iverksette. Ofte er det sykepleierne som rapporterer til legen hvorvidt behandling eller medikament ser ut til å virke eller ei, og ofte er det sykepleierne som legger frem for legen at pasienten for eksempel bør få mer smertestillende eller trenger å bli satt på kvalmestillende etc. Helhetlig tilnærming til pasienten som innebærer at alle behovene en pasient kan ha, fra det daglige til det akutte, er i fokus, gjør at jeg vil påstå at sykepleiere absolutt har et bredt kunnskapsområde og et stort ansvar. (...) ← (...) Og sykepleiere som har jobbet noen år, har gjerne fått med seg en god del av legenes kunnskap også, selv om de har fått den gjennom praktisk læring i stedet for på skolebenken. ← så provoserende at det nesten ikke er artig... nei sykepleiere er ikke leger, men de har mye kunnskap og på noen felter enda mer en legene. F eks møter sykepleier flere pasienter enn legen og de har kanskje samlet flere erfaringer om diverse medisiner og behandlinger, ret og slett fordi de for mer kontakt med pasienten. Jeg skal gå 2. året sykepleie nå og jeg håper at jeg en dag, gjennom erfaring og trening, kan være en person folk kan komme å få råd hos, men frivillig, vil ikek trenge meg på, og jeg åper at jeg kan la jobb være jobb innimellom også. ← Jeg leser at dere skriver mye om erfaring. Dere er klar over at i mange tilfeller er ikke erfaring i pasientens beste interese? Erfaring kan, og fører ofte til, en slappere holdning til pasienter som ikke faller inn under sykepleieres erfaring, ellers som viser unntak fra den generelle regelen. Pasienter som ikke reagerer symptomatisk, men som har asymptomatiske tegn til sykdom eller som har en idiopatisk tilstand er en grupe som må lide for sykepleieres erfaringer. Når leger og sykepleiere møter et nytt menneske, selv med en generell sykdom, har en tilstand som gjør at dette ikke kan baseres på erfaring. Nettopp fordi dette er et individ og det er hele mennesket som skal behandles og ikke bare en sykdom. Legemidler virker på samme måte. Mennesker har forskjellig toleranse og absorpsjon av legemidler, og dette kan føre til at tilstander som ellers har god erfaring med et legemiddel kan få andre følger ved bruk hos en enkelt pasient. En god lege og en god sykepleier vil vite at til tross for all erfaring så er enhver situasjon og menneske unikt. De vil også vite at mange pasienter får best behandling når erfaring blir satt til side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #36 Del Skrevet 10. august 2006 Du er klar over at det er erfaring som lærer de erfarne at hvert menneske er unikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #37 Del Skrevet 10. august 2006 Du er klar over at det er erfaring som lærer de erfarne at hvert menneske er unikt? ← så enig, så enig!! jeg som fersking er ikke i stand til å oppfatte hvor mange måter folk kan reagere på, både fysisk og psykisk på medisiner, sykdom og behandling. Det er det kun møte med mange pasienter og erfaring som kan fortelle meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 10. august 2006 #38 Del Skrevet 10. august 2006 Du er klar over at det er erfaring som lærer de erfarne at hvert menneske er unikt? ← Ja, det er jeg klar over. Men etter å ha hørt kommentarer som "men dette er ikke vanlig, hvorfor ble det sånn, det du sier nå er ikke sant for alle mennesker får feber, vi har gjort det sånn før" er kommentarer jeg hørt daglig fra sykepleiere når de ikke forstår hvorfor en rutine må løses på en annen måte eller ikke bør gjennomføres i det hele tatt. Når det er sagt, så har jeg spesialkompetanse innen mitt felt, og en sykepleier har ikke lov til å uttale seg om bestemmelsene som blir tatt der. Det jeg prøver å si at det er ikke alltid erfaring er det beste. Noen ganger kan erfaring stå i veien for å se en situasjon med andre øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 10. august 2006 #39 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) så enig, så enig!! jeg som fersking er ikke i stand til å oppfatte hvor mange måter folk kan reagere på, både fysisk og psykisk på medisiner, sykdom og behandling. Det er det kun møte med mange pasienter og erfaring som kan fortelle meg. ← Da er det også viktig å huske på de asymptomatiske pasientene (som meg selv) som ikke dekkes av den generelle erfaringen. Jeg fikk blødninger i luftveiene, men hadde ikke tegn til infeksjon som feber. Jeg stod og hostet blod på den hvite uniformen min fra sykehuset, så det var klart at noe var galt. Sykepleierne på avdelingen mente at dette var ikke farlig siden jeg ikke hadde feber, for det er nemlig slik at pasienter skal ha feber når dette skjer. Da er det fortvilende at blodårene i luftveien har revnet, og en har problemer med å puste, og den "dumme" sykepleieren ikke vet at det er ikke alle mennesker som får feber. Det var ikke før jeg viste navneskiltet mitt, som tydelig viste et yrke som stod over sykepleieren i rang at jeg fikk hjelp. Og slik skal det jo ikke være. Jeg har også vært vitne til sykepleiere som skjeller ut andre ansatte, som er dem over eller under rangstigen, nettopp fordi det som blir gjort ikke tilsvarer deres erfaring. Det spiller ingen rolle at det er pasientens interesser eller ønsker som blir tatt hensyn til, det er bare det at de pleier ikke å gjøre en rutine slik. et eksempel var en jente som hadde brukket armen, og hun hadde veldig vondt. Når vi skulle ta bilde av armen begynte sykepleieren som hadde fulgt jenta, og vri armen hennes slik at den skulle være rett. En skal aldri vri på armer når det er mistanke om brudd, og det finnes mer enn en måte å ta et røntgenbilde på. Men neida, de gjorde det alltid slik. Og det er riktig det at stående stilling brukes, men bare på friske armer. Å være "fersk" i faget kan være en fordel. Ofte har studenter og nyutdannede personer kommet med gode forslag til løsninger som andre ikke ser, eller stilt spørsmål ved rutiner som har ført til endringer til det bedre. Endret 10. august 2006 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #40 Del Skrevet 10. august 2006 Sykepleierne på avdelingen mente at dette var ikke farlig siden jeg ikke hadde feber, for det er nemlig slik at pasienter skal ha feber når dette skjer. Da er det fortvilende at blodårene i luftveien har revnet, og en har problemer med å puste, og den "dumme" sykepleieren ikke vet at det er ikke alle mennesker som får feber. Det var ikke før jeg viste navneskiltet mitt, som tydelig viste et yrke som stod over sykepleieren i rang at jeg fikk hjelp. Og slik skal det jo ikke være. Alle kan gjøre feil. Det kan også leger og andre som er "over sykepleiere". Nå er det for eks en sak oppe på sykehuset i Moss hvor en spesia-lege har tolket symptomer feil og pasienten døde! Dessuten,når du skriver at du ikke fikk hjelp før du viste navneskiltet...Nei; enig,sånn burde det ikke være. Men hva med de narkomane? Hjelpe meg, jeg har sett hvordan LEGER/og andre sykepleier kolleger også behandler dem som kommer inn på legevakten i Oslo- SOM LUFT nærmest. Det blir noe av det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå