Gå til innhold

Hvilke utemøbler skal jeg velge?

G.A.

Anbefalte innlegg

Nå skal vi gå til innkjøp av ordentlige hagemøbler, men klare ikke velge hvilken type. Noen som har noen tips? Eller vil fortelle ulemper og/eller fordeler med plast-, tre- og aluminiums-hagemøbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har tremøbler - lakkert furu. Må sikkert lakkes med jevne mellomrom, men ut over det er det bare å smøre hengsler og slikt på stolene. De har holdt seg veldig fine, men er tunge og litt store. Dvs du må ha litt plass, spesielt for stolene sin del. Skal snart kjøpe ny sittegruppe til uteplass nr 2, prøver da aluminium fordi de er lette og litt spinklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe nye hagemøbler snart.....det må bare komme opp en terasse først.

Det er jo så mye fint, men jeg tror det er lurt å ta utgangspunkt i huset, og se hva som passer til det.

Har du et hus i gammel stil, så passer det kanskje best med tremøbler. Synes aluminium passer til et hus i litt "stram" stil.

Plastmøbler er jo greie, men ser "billige" ut, og er heller ikke vedlikeholdsfrie. Har du hvite plastmøbler, blir disse ofte grå, og trenger rengjøring med plastrens eller noe sånt. Tremøbler trenger ny lakk/beis i ny og ne, men ikke hvert år. Aluminium sies å være vedlikeholdsfrie, men jeg har ikke erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Aluminium:

Vedlikeholdsfritt, lett og flytte på, ofte sammenleggbart eller stablebart.

Bordene leveres ofte med glass, herdet glass som tåler MYE, men glass er jo glass, på lik linje med at tre er tre..

Stolene leveres enten med allværstekstil eller polyrotting, som begge deler er vedlikeholdsfritt, og tåler vær og vind!

Kan brukes uten puter, da komforten er veldig god. (puter koster ofte like mye som stolene)

Plast:

Lette møbler, sammenleggbart eller stablebart, med unntak av bord.

Fåes i grå, blå og grønn, noe som gjør at fargen holder seg bra. Men den kan falmes, og det finnes da spray man kan spraye på dem, og vaske dem med.

Plast holder seg godt, med unntak av det billigste av det billigste, mye av det 'mykner' i varmen.

I plast stoler bør man bruke puter i og med at det ofte blir klamt mot huden om du sitter i shorts/skjørt.

Tre:

Krever mer vedlikehold.

Til gjengjeld ordentlige møbler, tåler mye, tyngde så det ikke blåser så lett vekk.

Fåes i både sammenleggbare og ikke sammenleggbare modeller.

Er du flink til å olje/beise møblene hvertfall en gang årlig, så holder de seg fint.

Her må du også ha puter, ellers blir det veldig hardt.

Lurt å ha et trekk man kan legge over dersom de ikke står under tak. Tre er som sagt tre!

God sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de nye plastmøblene som ser ut som rotting er så dumme. De er veldig fine dersom man ikke har noen plass å oppbevare dem om vinteren, for de tåler å stå ute i all slags vær. De krever ikke behandling som tremøblene, samtidig som de ikke er så stygge som vanlige plastmøbler. Tremøbler er fortsatt det aller fineste synes nå jeg, men skal det være litt praktisk velger man kanskje denne typen i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thalassa

Det er NOEN av disse plastmøblene som ligner veldig på kurvmøbler i tre som er ganske fine faktisk.

Er enig i at tremøbler blir veldig stort og tungt, men det er jo som regel finest. Noen må vaskes, børstes/puses og smøres inn med olje e.l hvert år også hvis de ikke er lakka og det er kjedelige greier.. og mørkt tre er som regel regnskog materiale bare så det er sagt, teak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innleggene her tror jeg konklusjonen blir aluminium.

Trenger noe som er greit å stable bort og som ikke tar for stor plass. Men jeg har hørt av noen at selv om aluminiumsmøblene er vedlikeholdsfri, så er de egentlig ikke det. De 'flasser' og ruster.. Men dette har nok prisen mye å si på.

Tror jeg går for tilbudet på Jysk: 4 stoler og bord for nesten 2000,-

Får passe på å ta vare på kvitteringen, slik at dersom der skjer noe med møblene så kan jeg bytte dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Aluminium skal ikke flasse, den skal få et beskyttende lag av aluminiumsoksid på utsiden. Hvis det ikke er rent aluminium kan det sikkert bli flassing og rust, men rent aluminium ruster ikke bortsett fra altså dette tynne oksidlaget.

Er glad i tremøbler, men enig i at de kan være store og tunge. Foreldrene mine har hatt de samme hagemøblene i over tredve år, og ettersom de har vedlikeholdt dem godt ser de like fine ut fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

vi har tre, passer best hos oss, selv om jeg synes aluminium er stiligere.

men vi har relativt stor verada, og aluminium innbiler jeg meg ser litt spinkelt ut.

men tre tar mye plass! vi bruker forresten en slags voks hvert år, da preller regnet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nye i år, kjøpte aliminium. Kjøpte de på Skeidar.

Foreløbig er vi veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi kjøpte plastmøbler (i god kvalitet) ettersom vi vet med oss selv at vi trenger hagemøbler som krever minimalt med stell. Møblene våre står ute hele året, og trenger bare å spyles om våren. Veldig praktisk for oss som er late. (Ikke superpene, men fine nok. Putene våre er veldig fine, da! :sjarmor: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte

Jeg sverger til massive tre-møbler i hagen. Har to sittegrupper med kraftige tremøbler med tykke, gode puter til. De er stødige og behagelige å sitte i ... og sofaene er deilige å ligge i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synseren

Vi har plastmøbler som ligner på kurv oppe. Og tremøbler nede. Synes det er greit med plastmøblene siden de er vedlikeholdsfrie. Tremøblene må slipes ned og beises ofte, det blir det litt mer arbeid ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest titte-innom
Nå skal vi gå til innkjøp av ordentlige hagemøbler, men klare ikke velge hvilken type. Noen som har noen tips? Eller vil fortelle ulemper og/eller fordeler med plast-, tre- og aluminiums-hagemøbler?

Vi har hatt tunge tremøbler og etter å ha bært de ut og inn av garasjer (høst/vår) i noen år så valgte vi plast denne gangen. Jeg har alltid vært en kjerringa mot strømmen, når alle skulle ha plast så valgte jeg tre, og nå når alle skal ha tre eller aluminium så velger jeg plast. :)

Tremøbler ble tungt og så var det mye vedlikehold, og vi som malte våre da de begynte å bli gamle fikk litt ekstra jobb der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...