Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi (snart 3) holder på å trene med å slutte med bleie. Hun har høvelig god kontroll på tissinga, og går enten på do eller på potta. Det skjer enda et og annet uhell. Om natta ligger hun uten bleie. Det går helt fint. Det er hun selv som har villet slutte med bleie. Men vi har ett problem, og det er at når hun vil bærsje MÅ hun gjøre det i en bleie. Nekter å gjøre det i potta eller i doen. Hun hyler og skriker og trygler om å få en bleie på. En gang nektet vi (dvs faren) å ta på henne bleier og sa at hun måtte sitte på potta, men det resulterte i at det til slutt bare kom på gulvet. Hun gråt og var veldig lei seg. Jeg har hengt opp en pakke på veggen og sagt til henne at når hun får til å gå på do/potte å bærsje, da skal hun få pakken. Men det har enda ikke nyttet. Noen gode råd for hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke press henne!!

Noen barn kan synes det er traumatisk når bæsjen forsvinner i do - vanskelig for oss voksne å forstå, men det er uutviklete sinn det er snakk om.

En dag går hun på do og både bæsjer og tisser, hun er bare ikke moden for det ennå.

Det du kan gjøre, er å forklare HVA bæsjen er (mat hun har spist), hvorfor den kommer ut (kroppen trengte ikke beholde mer for å bli stor og sterk), og hvorfor det er så greit å gjøre det på do (lett å tørke seg, etc). Tegn og forklar bæsjens "reise" gjennom kroppen - men ikke gjør det til noe stort noe. Dette er noe som skjer med ALLE hele tiden.

La henne være der når mor/far bæsjer, så ser hun at det er helt ufarlig. Hvis hun har besteforeldre - kanskje hun kan få være der når de er på do også? Det viktigste er å få henne til å forstå hvor viktig og ikke minst naturlig det er. Og at det er helt ok å gjøre det på do.

Men midt i det hele: ikke snakk noe mer om at hun skal bæsje på do, la henne bli vant med tanken først. Mest sannsynlig klarer hun fint å styre muskulatur etc, så rent fysisk er hun absolutt moden - men ikke mentalt.

Skrekkhistorie: Min venninnes datter ble presset, og endte med å nekte å gå på do. Måtte ha klyster for å få tømt magen, hadde alvorlig forstoppelse - gjentatte ganger. Nå er jenta snart klar for ungdomsskolen, og først de siste par årene har hun klart å slappe av når hun er på do.

Skrekkhistorie2: En liten gutt som ble presset, alvorlig forstoppelse - endte med operasjon for å fjerne forsteinet (!) avføring (leste historien i en artikkel i foreldre og barn, tror jeg det var)

Så for all del - ikke press henne! Ikke nekt henne å bæsje i bleien! Hun blir tidsnok moden. Og det hjelper sikkert når "alle andre" f.eks. i barnehagen slutter helt med bleie.

Lykke til. :)

Gjest Gjest
Skrevet

La ho bare få gjøre det i bleia. Begge mine barn var slik. Med førstemann ble vi litt fortvilet fordi hun var tørr på alle områder ellers. Nattbleia forsvant etter tre dager, hun ville ikke bruke bleie og det gikk veldig bra. Hadde heller ikke noen uhell verken på natt eller dag. Men bæsjen... den fikk hun ikke i do. Det ble litt mas på henne. Vi tok ikke på henne bleie, den tok hun på selv. Men vi tok den av selvfølgelig. Etter 10 mnd kom det helt av seg selv. Hun sluttet med bleia da hun var tre, og alt var løst innen hun var 4.

Lillebroren ba om å få slutte med bleie da han var 2 år og 8 mnd. Han nektet å ta på bleia. Vi tenkte da at det ikke ble samme med han som det hadde vært med søstera. Men han ble lik. Tørr om natten, tørr om dagen. Gikk på do når han måtte det. Men når han skulle bæsje så ville han ha bleie. Med han så maste vi ikke slik vi hadde gjort på søstera, og det gikk ikke så lang tid som 10 mnd før han bæsja i do.

Ha ei bleiepakke innen rekkevidde. Vi brukte up&go, slik at barna kunne ta de på selv. Til slutt gidder de ikke, og setter seg på doen i stedet.

Skrevet

Les innlegget til gjest over her....... også leser du det en gang til... og en gang til. Det er nemlig et så knakende godt innlegg at det er verd å lese mange ganger. Ta pakken ned fra veggen, og legg den i skapet, eller la henne få den siden hun har vært så flink å slutte med bleier på dagen og natten når det gjelder tissingen. Si til jenta di at det er helt i orden at hun ber om bleie når hun må bæsje, slik at du kan sette på henne bleie. Om det skulle gå så langt at hun holder seg og ender opp med forstoppelse fordi dere ikke ville gi henne bleien på, ja tro meg, da har dere et langt større problem enn å bare måtte skifte en bæsjebleie om dagen. Ro ned, og la henne finne ut av dette selv, en dag (og den dagen kan komme fortere enn dere tror) vil hun bæsje på do, men hun må få finne ut av dette selv.

Skrevet

Har det på akkurat samme måten her også. Har sluttet å mase. Barn slutter jo med bleier før eller siden uansett. Men godt å lese at det er flere som har det sånn, og ikke bare datteren min som er rar :ler:

Skrevet

Jeg er enig med de andre her inne.

Barn i denne fasen har en merkeling "eier trang" :ler: til det som kommer ut. Dette er vanskelig for oss voksne å forstå, men barn trenger tid til å venne seg til tanken.

Dette ordner seg av seg selv. Et vennlig spørsmål om hun skal på do kan være nok til at hun en dag sier ja. Og plutselig har alt ordnet seg ;) .

Skrevet

Min datter på snart 3 år har akkurat slutet med bleien (3uker siden). Her var det også litt problem med å gå på do å bærsje. Det kom som regel i trusa de første dagene, og det var heller ikke noe særlig. Så da hadde vi en liten prat hvor jeg prøvde å forklare henne at alle sammen som hadde sluttet med bleie gikk på do og bærsjet, og at det var mye bedre for henne å slippe det i do. Da slapp hun å gå å holde seg og få vondt i magen. Så det gikk kun ett par dager før hun klarte å gå på do også når hun skulle bærsje. Tror dette er ett problem som de fleste kommer borti i forbindelse med bleie slutt. Så jeg tror nok dette ordner seg, og som flere har sagt her, ikke press på, da blir det bare værre. Prøv heller å forklare.

Gjest Gjesta
Skrevet

De fleste barn har en kortere eller lengre periode der det er litt mer trøblete å bæsje enn å tisse. Ikke lag noe stort nummer ut av det. Ta tiden til hjelp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...