Gjest mamma mia Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 pannekaketråden. Leser at de fleste synes det er helt horribelt at andre legger seg opp i hva andre barn har med seg i matpakka. Så derfor lurer jeg, er det andre som har restriksjoner på matpakkeinnholdet hos seg? Her har jeg i barnehagene til barna opplevd, men varierende lengde, forbud mot: - kake og vafler på bursdager - is på sommeren - frokostblanding til frokost - yoghurt - syltetøy - middagsrester Jeg kan forstå slike restriksjoner om det skaper problemer for personalet, men det har det ikke gjort hos oss. Det som har vært problemet er andre foreldre som mener at siden deres barn ikke får det nevnte, så skal ingen andre få det heller. Jeg synes ikke noe om at andre skal fortelle meg hva jeg serverer mine barn til mat. De spiser stort sett allsidig, men en gang i blant er det greit å få f.eks. yoghurt til frokost.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Da jeg gikk i park spiste vi ute hele sommeren. Da var det forbud mot søtt pålegg, pga veps.
Gjest gotthard Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 i minn er det ingenting som er forbudt, men vi ønsker ikke søtpålegg i matpakka eller kaker/gele på bursdager. men jeg sa klart fra på foreldremøte at det er et ønske og ikke et forbud.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 På skolen "vår" er det forbud mot sjokoladepålegg, muffins, kaker o.l. i matboksen + evt. snop. Jeg syns faktisk dette er helt greit. Jeg kan ikke påtvinge andre familier er noenlunde sunt kosthold, men skolen og vi foreldre kan i alle fall forhindre unger med sukkerkick som "flyr oppunder taket" og er ukonsentrerte og til forsyrrelse for resten av klassen. Dessuten legger det til rette for gode vaner for resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 Jeg oppfordrer foreldrene sterkt til å ikke sende med usunn mat, for eksempel sjokoladepålegg, sukkerholdig drikke og kaker. (Ikke et forbud, men et sterkt ønske.)
suzie Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 Har ikke fått beskjed om noe forbud.... og i forrige uke fikk gutten min med seg boller på skolen til skolemat... det var det eneste jeg fant, vi var helt skrapa for brød og knekkebrød. Og han må jo ha mat i løpet av dagen.... men hadde blitt rimelig irritert hvis noen skulle finne på å bry seg med det!
Gjest baby-E Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 Her har jeg i barnehagene til barna opplevd, men varierende lengde, forbud mot: - kake og vafler på bursdager ← I barnehager er det mange barn. Da blir det også mange bursdager. Og om alle skal ha med noe søtt når man har bursdag blir det mye kaker og sukker. Syns ikke det er så sjokkerende at det er forbud mot. Syns det faktisk var et kjempe bra tiltak!
suzie Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 I barnehager er det mange barn. Da blir det også mange bursdager. Og om alle skal ha med noe søtt når man har bursdag blir det mye kaker og sukker. Syns ikke det er så sjokkerende at det er forbud mot. Syns det faktisk var et kjempe bra tiltak! ← Synes det er et latterlig forbud. Før hadde de hjemmelaget sjokoladekake eller lignende når det var bursdag, og nå må de servere oppskåret grønnsaker. Som de uansett har flere ganger i uka - selvfølgelig pga noen hysteriske foreldre. Det er ikke så mange barn i en barnehage. På avdelingen er det 12 unger, og at man ikke skal gjøre litt ekstra stas på bursdagene mener jeg er tåpelig. Det er ikke farlig med litt godt når det er noe ekstra som skal feires! (Og det har aldri vært snakk om godteri og snop i store mengder - men ett kakestykke for å markere en viktig hendelse!)
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 På skolen hos oss fikk vi første skoledag i fjor høst, med en lapp hjem om at barna ikke fikk lov til å ha med kaker,pannekaker, slikkeri, ikke syltetøy eller sjokade/nugatti på maten. Begrunnelsen til læreren var at de andre barna blir så misunnelige... Jeg sendte med kake etter bursdager,sammen med brødmat, men barnet mitt kom hjem og sa at jeg ikke måtte lage sånne nister fordi læreren ble så sur. dust.
Kara W Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 De jeg gikk på barneskolen var det forbud mot brus og godteri på skolen, og det synes jeg er helt riktig. Jeg antar også at det var slik på barnehagen, men det husker jeg ikke så mye av. Men å legge seg opp i hva barna har på brødskiven synes jeg er tull! Jeg husker en jente en gang kom bort til meg å fortalte at jeg ikke kunne ha sjokoladepålegg på brødskiven (som jeg hadde den dagen), nettop fordi hun da ble misunnleig, og det var urettferdig. Dette syntes jeg var et tåplig argument, og lurte på om hun burde slutte å ha loff med skinke på, for det syntes jeg var utrolig godt. Jeg synes barn skal få lov til å ha med seg en kake som de deler på på bursdager (de trenger ikke nødvendigvis å få brus, men jeg synes ikke det trengs et forbud heller). Hva skulle et forbud mot youghurt, frokostblanding og middagsrester være godt for? Det er/kan være sunt allt sammen. Er det nok et eksempel på "jeg blir så misunnelig"-logikken? Klissete pålegg kan jeg skjønne at man forbyr et barn hvis det ikke klarer å spise uten å søle masse, men da er det snakk om å prate med foreldrene til det ene (eventuelt flere) barnet til de har lært å spise ordentlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 En grunn til at JEG synes barna skal ha "vanlig" mat med på skolen (brød, knekkebrød), er at datteren min er allergisk; og det er derfor sårt for henne hvis andre koser seg med kjeks og kaker, mens hun spiser knekkebrød. Hun er allergisk mot hvete, nøtter og egg. Det har f eks skjedd at ei i klassen hadde med seg en pk kjeks som hun spanderte på alle,- og da var det ei som ble lei seg fordi hun måtte sitte der med knekkebrødet sitt... Det er mange barn som er allergisk, og det er ikke så morsomt å føle seg utenfor når andre koser seg. Det har hendt at barna har fått boller f eks på sfo, mens datteren min har måttet sittet der med en banan. Vi har sagt fra om slike ting, og sfo er nå flinkere til å planlegge slik at de kjøper inn noe godt datteren min kan få når andre får noe godt, eller at de sier fra til oss på forhånd slik at vi kan sende med kjeks hun tåler eller noe vi har bakt. Uansett synes jeg at barna kan ha med seg vanlig mat på skolen, og få kakebiten til frokost istedet.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Vi har ikke fått noe forbud mot å ha med kaker, boller eller ha på sjokoladepålegg fra skolen, men velger selv å ikke ha slike ting i matpakken. På barnehagen derimot fikk vi beskjed om at dette ikke hørte hjemme i matpakka. Hovedgrunnen var at det var flere barn som KUN hadde med kake, og ikke noe annet, dessverre var det ikke engangstilfeller heller.
punktom Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 Det har f eks skjedd at ei i klassen hadde med seg en pk kjeks som hun spanderte på alle,- og da var det ei som ble lei seg fordi hun måtte sitte der med knekkebrødet sitt... Det er mange barn som er allergisk, og det er ikke så morsomt å føle seg utenfor når andre koser seg. Det har hendt at barna har fått boller f eks på sfo, mens datteren min har måttet sittet der med en banan. ← Hvorfor stoppe der?! Barn må ikke synge på grunn av den døve jenta, løpe rundt og leke på grunn av gutten som sitter i rullestol og lese bøker på grunn av den blinde gutten...Eller den siste er ikke så viktig, da han uansett ikke vil se at de andre leser. Men for all del: ikke fortell ham at de leser!
Gjest mamma mia Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 En grunn til at JEG synes barna skal ha "vanlig" mat med på skolen (brød, knekkebrød), er at datteren min er allergisk; og det er derfor sårt for henne hvis andre koser seg med kjeks og kaker, mens hun spiser knekkebrød. Hun er allergisk mot hvete, nøtter og egg. ← Dette synes jeg rett og slett er en dårlig unnskyldning. Har hatt barn i barnehage hvor det har vært unger med spesielle regler for mat (muslimer, jøder, etc.) og barn med kraftig allergi. Men det har aldri vært et problem pga det. De barna som er allergiske har hatt alternativer liggende både til pølser/annen mat og kaker. Det samme har de med andre matregler.
Gjest mamma mia Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Må bare presisere Barna mine får vanlig mat i matpakkene sine hver dag. De har aldri i sitt liv spist sjokoladepålegg og syltetøy får de kun på søndager. Men dette er mitt valg. Det er prinsippet jeg reagerer på. Om barnehage/skole ser at et barn blir feilernært er jo dette en helt annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #16 Skrevet 30. mai 2006 Det har f eks skjedd at ei i klassen hadde med seg en pk kjeks som hun spanderte på alle,- og da var det ei som ble lei seg fordi hun måtte sitte der med knekkebrødet sitt... ← Tåler ikke barn å bli lei seg? Skal vi legge ting så til de grader til rette for barna så de aldri blir lei seg? Hvordan går det når de først går på en smell da?
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #17 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Om noen barn er allergiske(eller missunnerlige) og ikke kan spise det samme som andre, må de dessverre bare bli vandt til før eller siden.. Jeg synes det er veldig bra at det blir lagt restriksjoner på sukkermat i matpakka. Er det noen som har bursdag MÅ de da ikke spise kake for å kose seg, de kan ha kosestung uten søtsaker. Jeg ser ikke akkurat det problemet. (er det "krise" og nugatti er alt man har, så er det jo greit.) Endret 30. mai 2006 av Binna
cbc Skrevet 30. mai 2006 #18 Skrevet 30. mai 2006 Kan ikke forstå at det er galt å spise yoghurt til frokost? Jeg har en sønn som elsker yoghurt, men har begrensing på maks en til dagen.
Elbereth Skrevet 30. mai 2006 #19 Skrevet 30. mai 2006 Det blir bare for dumt hvis matpakkene til andre elever skal lages etter den eller de som er allergiske i klassen. Hvis jenta blir så fryktelig lei seg med det knekkebrødet sitt, så kan jo hennes foreldre være litt mer kreative når de lager matpakke. Selv med allergi mot egg, hvete og nøtter går det jo an å spise annet til matpakke enn knekkebrød...
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #20 Skrevet 30. mai 2006 I barnehagen til jenta vår får alle en pinneis når noen har bursdag. Vi som foreldre skal ikke ha med noe. Når det gjelder allergier, har vi skrevet ned dette og da er der alltid alternativer til de som trenger dette.(foreldrene har sendt med feks.) Jeg serverer aldri jenta mi sjokoladepålegg eller annet søtt på skiva, men når hun ble storesøster slutten hun helt å spise en periode og da snakket vi med barnehagen om det og sendte med henne alternativer. En ekstra yoghurt, pastasalat, middagsrester jeg viste hun likte godt, oppskårede grønnsaker ol. Dette var ikke noe problem for barnehagen, men jeg følte jeg måtte snakke med de om det. Vi har ingen restriksjoner fra barnehagen ang mat og ville kanskje reagert om vi fikk beskjed om HVA som var lov i matpakka. Når det gjelder kaker/brus/snop til bursdag er jeg helt enig at det blir for mye av det og synes barnehagens måte å gi alle en liten pinneis hver er kjempe lurt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå