Cognizance Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Jeg mener det å være voksen handler mye om å kunne opptre ansvarlig i forhold til seg selv og andre. Men jeg synes ikke bare den definisjonen holder - det er vel også noe mer? Hva tror du?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Gjennomtenkt er det jeg i hovedsak forbinder med “å være voksen”.
Gjest *Jael* Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 ''Ansvar'' rommer vel ganske mye. Ansvar for alle aspekter ved livet - sosialt, økonomisk osv.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Og hva da med de som pga sykdom og lignende ikke kan ta ansvar for seg selv fullt ut? Er de da mindre voksen enn andre?
Usikker Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 Ta konsekvensen av sine handlinger! Være "stor nok" til å innrømme feil! Tenke litt lenger enn dit nesetippen slutter! Tenke konsekvenser av det som gjøres! Tørre å være "liten" - be om hjelp! Gå foran med et godt eksempel! Tørre å være barnslig og leken! Et av mine yndlingsuttrykk er "man er ikke voksen før man tør å ta fram barnet i seg"
Gjest *Jael* Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 Og hva da med de som pga sykdom og lignende ikke kan ta ansvar for seg selv fullt ut? Er de da mindre voksen enn andre? ← Selvsagt ikke. Det finnes selvfølgelig nyanser og unntak ved det meste. Men som en hovedregel mener jeg det stemmer ganske bra.
Mr. Singel Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 Du har lært å sette pris på den tiden man kan være barnselig.
Cognizance Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2006 Og hva da med de som pga sykdom og lignende ikke kan ta ansvar for seg selv fullt ut? Er de da mindre voksen enn andre? ← Jeg tenkte på det, tror jeg heller vil si vilje til å ta ansvar egentlig, framfor evne til å ta ansvar. Mye av det Usikker skriver om handler om selvsikkerhet. Og det kan jo være noe som ikke har med ansvar å gjøre. Og så lurer jeg på hvordan dette med modenhet passer inn o.O
Gjest *Jael* Skrevet 29. mai 2006 #9 Skrevet 29. mai 2006 Jeg tenkte på det, tror jeg heller vil si vilje til å ta ansvar egentlig, framfor evne til å ta ansvar. ← Det er jeg egentlig enig med deg i. Men en tenåring med vilje til å ta ansvar er likevel ikke voksen i mine øyne. Det kommer an på flere faktorer i sammenheng.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Å være voksen betyr at man har gjennomskuet at folk er som de alltid har vært, men de ser bare voksne ut. Når man har avslørt folk som enten bløffemakere eller idioter (sjefer, andre som man trodde hadde integritet), vel, da har man nok blitt voksen.
Diktern Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 Å være selvstendig - å tørre å si sin mening uavhengig av hva andre mener.
NinjaTurtle Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Jeg tenker på alt som folk betegner som ikke voksent og så lager jeg en liten eksklusjons-definisjon. Jeg er uenig i å "tørre å være barnslig å leken" Bevares- det er en god egenskap, men ikke noe kriterium for å være voksen. De fleste jeg kjenner som kalles voksne, kjennetegnes heller av at de ikke er spesielt lekne. Major Criteria Alle må ikke passe, men jo flere som passer, jo større er sjansen for at folk kaller deg "voksen." Like it or not. Autoritet Ha en rak kroppsholdning Få barn Kle seg konservativt Gi inntrykk av at en har kontroll Opptre korrekt, snakke høflig Ha ansiktsutrykk som ikke tyder på usikkerhet, ikke smile for mye. Alder Selvstendighet, økonomisk som sosialt Dette utgjør dagligtale-forskjellen på å være voksen og forvokst unge, slik jeg ser det. Alt annet dere nevner har mer med individuelle positive/negative personlighetstrekk og intellekt å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #14 Skrevet 31. mai 2006 erfaring!!! livserfaring, jobberfaring, økonomiskerfaring.. etc. Men utlært blir man aldri! den er voksen den som tør å ikke ta seg selv så høytidlig!
Daria Skrevet 31. mai 2006 #15 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Få barn Kle seg konservativt ← Dette handler da om valg og preferanser, ikke om man er voksen eller ikke. Jeg begynte å kalle meg voksen da jeg flyttet hjemmefra og begynte å forsørge meg selv og ta ansvar for mitt eget liv. Men man blir ikke automatisk selvsikker og trygg på seg selv i enhver situasjon når man er voksen, det handler mer om alder og erfaringer. Dessuten er det -hvertfall i min definisjon -forskjell på å være voksen og å være moden. Det finnes mange umodne, voksne mennesker... Endret 31. mai 2006 av HildeSol
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #16 Skrevet 31. mai 2006 Veldig mange mener at det å være voksen er synonymt med det å være moden. Mer presist er det vel slik at en må være moden for å kunne være voksen, selv om det finnes folk som er modne for alderen uten å være voksne ennå. Få barn og kle seg konservativt er i høyeste grad med på å prege hvordan de fleste betegner en person. Er du voksent kledd, blir du i større grad sett på som voksen enn om du stiller opp i adidas-jakke, jeans og joggesko.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #17 Skrevet 31. mai 2006 erfaring!!! livserfaring, jobberfaring, økonomiskerfaring.. etc. Men utlært blir man aldri! den er voksen den som tør å ikke ta seg selv så høytidlig! ← Gode egenskaper, men de færreste bryr seg om dette når en karakteriserer folk som voksne. Jeg har hatt f.eks inspektører på skolen som tok seg selv veeeldig høytidelig, men jeg tror ingen ville funnet på å ikke kalle dem for voksne. De var i høyeste grad voksne, de hadde bare en råtten, provoserende personlighet.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #18 Skrevet 31. mai 2006 Å være selvstendig - å tørre å si sin mening uavhengig av hva andre mener. ← Dette må være en utrolig personlig definisjon på å være voksen, for dette har da veldig lite med dagligtale og normal kommunikasjon å gjøre. 99% av voksne oppfyller ikke dette kravet du stiller.
Gjest Gjest_NinjaTurtle_* Skrevet 31. mai 2006 #19 Skrevet 31. mai 2006 Ta konsekvensen av sine handlinger! Være "stor nok" til å innrømme feil! Tenke litt lenger enn dit nesetippen slutter! Tenke konsekvenser av det som gjøres! Tørre å være "liten" - be om hjelp! Gå foran med et godt eksempel! Tørre å være barnslig og leken! Et av mine yndlingsuttrykk er "man er ikke voksen før man tør å ta fram barnet i seg" ← Dette har ingenting med å være voksen å gjøre, men heller mye å gjøre med å ha en avbalansert, romslig personlighet. De fleste voksne oppfyller ikke de kriteriene du lister opp der.
Marikari Skrevet 31. mai 2006 #20 Skrevet 31. mai 2006 Ha ansiktsutrykk som ikke tyder på usikkerhet, ikke smile for mye. ← så trist at man ikke får lov til å smile for mye som voksen... jeg mener at man er voksen når man har nådd en viss alder uansett.. (kanskje 25 - da har jeg 3 år igjen hehe).. å ha en voksen personlighet blir derimot noe annet.. noen får det sent, andre tidlig.. handler vel om å ta ansvar for seg selv og andre, forsørge seg selv, handler kanskje også om livsstil - de som får barn unge blir tidligere voksne enn de som venter til de er 35.. - å tørre å være liten å be om hjelp og være stor nok til å innrømme feil osv. handler vel egentlig ikke om å være voksen - det handler mer om hvor "likandest" personlighet du har.. mener nå jeg.. jeg har iallefall blitt skuffet på min vei mot voksen alder - har innsett at voksne slettes ikke er perfekte og alltid gjør de riktige tingene, noe jeg trodde som barn.. æsj, å være voksen suger... jeg kommer nok til å tviholde på ungdommen frem til jeg er 70 år. ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå