Gå til innhold

katt-pels-knuter-hater børsting

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp, overskriften sier vel det meste? :ler:

Jeg har en semilanghåret katt som nå røyter masse. Mye pels skal vekk og katten HATER børsting! Problemet er at han får masse sammentovede knuter i pelsen som er vansklige å få vekk. Å klippe disse vekk er jo ett alternativ, men det ser jo ikke særlig pent ut da.

Er det forøvrig noe kosttilskudd som kan lette problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som funker hos oss er neglsaks. Har prøvd for til langhårete katter med 0 i resultat.

Katta ser ut som et skabbete vrak til tider, men 2 naboer sier at han da er på sitt søteste (??!! :frustrert: ) når han er klippet og tovefri.

Skrevet (endret)

Eneste jeg vet er at fiskeolje feks arthobar hjelper til å få pelsen smidigere, blankere og mindre røyting bla. Tilsetter det i foret til min hund men det står "til katt" også på flasken..

Endret av Murron
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg har en blanding av perser og skogkatt, en ulldott uten like. Nå når det går mot sommeren ser han ikke ut! Kort på sidene ( der må jeg klippe vekk omtrent alt, blir store ,tykke flak av tovet pels), hanekam på ryggen og bar på brystet.

Kompis (ja, han heter det...)er en bestemt herremann, som slettes ikke lar seg børste grundig, og jeg har delvis gitt opp pelsstell. Vi børster der vi får lov, nemlig på hodet og rundt nakken, og resten klipper vi når det blir for ille.

Men i år er han faktisk ikke så ille som han har vært tidligere. Fikk råd av en nabo som har persere for utstilling om å gi katten tran. Så i hele vinter har han fått en liten teskje tran om morgenen( vanlig, ikke med sitronsmak...), og pelsen har blitt adskillig blankere og glattere. Det er fortsatt mye som har blitt klippet bort, men han er ikke like "punk" som han pleier å være på denne tiden av året.

Endret av lenej
Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar!

Ser ut for at jeg bare får fortsette å ty til saksen, men skal definitivt prøve med fiskeolje. Får satste på at han liker det, for han er ikke akkurat altetende i matveien. :)

Forresten, noen som kan anbefale en bøste som ikke gir statisk pels?

Skrevet

Tran er ikke det beste, fordi det inneholder A og D-vitaminer, sant?

Bruk ren fiskeolje uten tilsatt vitaminer. Dyr skal ikke ha disse i store mengder og de får stortsett nok via fôret sitt. :)

Vetrinærer, dyrebutikker og NOEN store matbutikker(fant omega for dyr på maxi) selger dette. :)

Dyrt, men det er bra for dyrene.

Gjest gjest1
Skrevet

I ren desperasjon fikk pusen seg en tur i badekaret igår kveld. Og det hjalp veldig, fikk vasket vekk løse hår, og ren pels tover mindre enn skitten og fet. Merkelig nok har jeg en katt som synes det er Ok å bade, men hater å børstes! :ler:

Så nå har jeg en katt med myk og fluffy pels som dufter svak av Redken Blonde Glam shampo og balsam! :ler:

Og ja, jeg er klar over at man ikke bør bruke vanlig shampo på dyr, men må man så må man... ;)

Skrevet

Hehe. Fint at du fikk fikset det:)

hvis du vil vaske i fremtiden, finnes det greie sjampoer beregnet på dyr. Eneste som er dritt med vår sjampo, er at de gjerne får tørr hud og flasser av den. :(

Gjest gjest1
Skrevet

Joda, vet at det finnes egne dyreshampoer, men flaska var tom! Bruker ikke å bade pusen ofte, men gjør det innimellom når han er veldig skitten. Men nå er vi og pusen ganske fornøyde, jeg tror faktisk han syntes det var litt deilig med et bad... :)

Skrevet

Hihi. Må bade pus en gang i blant selv. Hun er så..ehrm.. feit at hun ikke får vasket seg like godt alltid..

(Håper det løser seg med at det har blitt utekatter av de begge.. og de skal over på diettfôr!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...