flopp Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Datteren min på snart 6 år har begynt å klage på at hun har så vondt i helen. Dette skjer når hun kommer inn om kvelden etter en dag ute med masse løping, sykling og leking. Hun har så vondt at hun begynner å gråte stakkar , og det er ikke fordi hun er trøtt og sliten, men fordi hun faktisk har vondt. Hun har nye, gode joggesko og sandaler som jeg synes ser bra ut, men jeg er ingen ekspert på området. Skoene er av merket Skofus og Ponny så de skal vel være ok?! Jeg har ikke kontaktet lege enda, men vurderer å ringe før helgen. Noen som vet noe om hva dette kan komme av? Og råd til hva man kan gjøre for at hun skal slippe å ha så vondt.......
ashera Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 (endret) Fotvorte på gang? Ellers hadde jeg samme problemet engang (som voksen) det viste seg å være en hælputeruptur - under hælen er det mange fettputer som skal ta av for støt, og hvis en av disse brister, gjør det veldig vondt. Jeg måtte ta det med ro noen dager, og så fikk jeg anbefalt å kjøpe en gelpute hos fysioterapeuten, denne tok av for støt og jeg ble bra etter et par uker. Endret 29. mai 2006 av hera
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Ikke godt å si hva smertene kommer av, de kan vel godt komme fra enten overanstrengte muskler, betente senefester, vondt etter mye løping rundt på asfalt eller sikkert en haug med ting jeg ikke kommer på. Har det vart en uke eller to ville jeg ringt legen, han har sikkert mer peil Har du prøvd varme eller kalde omslag som smertelindring?
flopp Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2006 Har du prøvd varme eller kalde omslag som smertelindring? ← Jeg har ikke prøvd noe som helst... I dag bare så jeg på og klemte litt på foten hennes for å se om det gjorde vondt på bestemte punkter, men hun sa det var mindre vondt når jeg trykket håndflaten mot foten hennes enn når jeg ikke holdt der :klø: Jeg tenker at det må ha noe med at foten får mye belastning i løpet av dagen i full äktivitet, men barneføtter skal jo normalt tåle det da....
Gjest Thalassa Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 kanskje senene er litt for korte? hadde søsken som gikk mye på tærne pågrunn av det, men vet ikke om det gjorde vondt.. men dette har rettet seg ut med årene og dem går nå normalt. Kanskje greit å gå til legen hvis det gjør vondt for henne..
flopp Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2006 Hun går ikke på tærne og har egentlig aldri vært noen jente som "tripper" av gårde . Jeg ringte og bestilte time hos legen i dag så kanskje vi får et svar på hva det kan være.
shi Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Be om time til ortopedisk undersøkelse, hadde jeg fått det som 6-åring i stedet for som 20-åring hadde nok mine føtter vært litt bedre enn de er i dag. I stedet ble alt blåst bort som "voksesmerter" og jeg måtte slite med ømme hæler og ankler til jeg ble voksen. Satte også en demper på gymtimene mine. Mulig fysioterapi/osteopati kan være til hjelp om legen ikke finner en fysisk årsak. Stramme sener og muskler + det å lære seg å strekke og trene disse områdene riktig kan dempe smerter og forebygge senere skader, særlig om man sliter med å være overmyk eller veldig stiv. Endret 31. mai 2006 av shi
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #8 Skrevet 31. mai 2006 Mitt barn hadde det noe av det samme. Var hos legen som sa at det var noe de av og til så hos barn som var veldige aktive. Ikke uvanlig blandt de som drev med fotball. Ingenting farlig og ikke noe å gjøre med. Forsto det slik at det hadde med aktivitet og det at barnet vokser å gjøre. Vi fikk en smertestillende krem å smøre på. Hva med å prøve med Ibux-gele? Det gikk over etter noen måneder.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 Tilføyelse må være: Var den smerterfulle hælen rød? varm? hoven? (infeksjonstegn) Blåmerker? (Traume tegn: barn slår seg og glemmer det) Har hun andre symptomer? Dårligere matlyst? Blek? Slapp? Sover mer? Sliten fort? leddsmerter hos barn kan være første tegn på mer alvorlig sykdom: derfor er det bra du sjekker dette hos legen. I tillegg til det som er nevnt i andre innlegg, kan det være begynnelsen på barne-leddgikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå