Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 9. desember 2002 #1 Skrevet 9. desember 2002 Jeg lurer litt på hvor mange her som benytter seg av syersker. Har dere noengang fått sydd en kjole som kun er laget for deg og ingen andre? Jeg synes det er gøy og kjøpe med stoff på reise, ta det med hjem og så tegnet en modell som så blir sydd. Nå i morgen skal jeg innom min syerske som snart er ferdig med en liten drøm av en kjole. En klassisk 50 talls kjole med korsettliv, stropper og skikkelig strutteskjørt bygget opp av tyll. Kjolen er sydd etter mål av ett brokadestoff i mørkt vinrødt som jeg hadde med fra Danmarksturen min for noen uker tilbake. Tyllforet har syersken min skaffet til veie. Milla
Gjest Diva Skrevet 9. desember 2002 #2 Skrevet 9. desember 2002 Har ikke hatt den erfaringen ennå, men må si det frister virkelig. Å få laget en drakt/kjole spesielt tilpasset sin egen stil og kroppsfasong må være vidunderlig! Har derimot selv tenkt å sy meg en lyseblå "sateng"-kjole til min venninnes bryllup. Det skal bli en utfordring, men jeg gleder meg. Er dessverre ikke så mange syersker her i byen som tar slike oppdrag tror jeg,- dvs annet enn bunad - og det har jeg jo. Men skal få en systue til å hjelpe meg med å klippe opp stoffene. Så nå er det snart gallakjole på gang :D
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 9. desember 2002 #3 Skrevet 9. desember 2002 Noe av det aller beste med syersker er jo at klærne blir spesielt tilpasset deg, og dermed sitter ekstra flott. Det er heller ikke så dyrt som mange tror, kjolen jeg snart skal få koster 800 kroner i syjobb, og syingen er det ingenting å si på, den er strålende utført. Stoffet var riktignok dyrt men kjolen koster alikevel bare en brøkdel av hva den ville ha kostet i en butikk. Dessuten finnes den ikke i noen butikk :-) Gøy og ha noe som ingen andre har. Milla
Gjest Diva Skrevet 9. desember 2002 #4 Skrevet 9. desember 2002 Absolutt enig. Det koster ikke så mye som man tror...... Kjolen din høres for øvrig fantastisk ut
Hello Kitty Skrevet 9. desember 2002 #5 Skrevet 9. desember 2002 Jeg har en godt bevart hemmelighet...min fantastiske syerske Kan ikke tegne for fem øre, heller ikke sy - men jeg vet hvordan jeg vil ha klærne og hun er veldig flink til å forstå hva jeg mener! Har et klart bilde i hodet av det jeg vil ha, finner stoff, tar det med og vips.... klær akkurat som jeg vil ha, og som ingen andre har
Gjest Lea Skrevet 9. desember 2002 #6 Skrevet 9. desember 2002 Jeg har heldigvis en fingernem mor som utfører den jobben. Hun er også flink til å kjøpe tekstiler og har sydd endel plagg til meg. Jeg går sjelden i kjoler, men hun har sydd en drakt, noen pene skjørt, penbukser og et par topper til meg. I tillegg kommer bunaden som hun sydde for noen år siden. Også får jeg "rettet" litt på ting jeg har fra før også. Noen syerske kommer jeg nok aldri til å gå til, men det er heller ikke nødvendig da...
Gjest Louisa Skrevet 9. desember 2002 #7 Skrevet 9. desember 2002 Hvilken syerske er det du bruker Milla? Jeg har tenkt på det samme selv, og da er det greit med en anbefaling.
Fakse Skrevet 9. desember 2002 #8 Skrevet 9. desember 2002 Har mange ganger drømt om å få sydd noe som er bare til meg. Som Milla sier er det spesielt å ha noe som ingen andre har. Men foreløpig har ikke studentøkonomien tillatt det. Til våren er jeg ferdig utdanna, så etter en periode bør økonomien bli ganske så mye romsligere, og da har jeg noen drømmeplagg som har ligget i bakhodet i mange år og ventet. Skal blandt annet ha en forsid mosegrønn kåpe som er smal i livet... Har forresten allerede en rød kåpe som min bestemor fikk sydd til seg for sin første lærerlønning den gangen hun var nyutdannet. Snakk om kvalitet! Den er nesten som om den skulle være sydd til meg, for jeg har arvet kroppsfasongen min fra henne.
Litago Skrevet 10. desember 2002 #9 Skrevet 10. desember 2002 Å få sydd seg klær er faktisk ikke så dyrt som man skulle tro. Noen ganger er det like rimelig som å kjøpe, - ihvertfall så lenge man leter etter noe spesielt eller særegent! En rimeligere mulighet er å få tilpasset et plagg. Det koster selvsagt mindre og kan gjøre underverker! Anbefales på det varmeste hvis du likevel skal ta deg råd til å kjøpe et kvalitets-plagg og fasongen mangler det lille ekstra. Heldig du Lea som har en fingernem mor!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 10. desember 2002 #10 Skrevet 10. desember 2002 Oi, har aldri tenkt på det egentlig. Mamma har jo jobbet på konfeksjonsfabrikk og er en kløpper med symaskinen.. men hvor i Tromsø by finner jeg stroff?
Lula Skrevet 10. desember 2002 #11 Skrevet 10. desember 2002 Min mor pleide å sy for meg da jeg var yngre. Det var helt supert, og hun var virkelig dyktig. Hun laget også møstrene/design selv. Men nå er det jo 10 år siden hun døde da, så det har vært dårlig med spesialsydde klær etter det :-( Jeg vil gjerne vite hva Millas syerske heter. Både samboeren min og jeg reiser en del. Både i jobb og på ferie. Så det skulle være gode muligheter for å få kjøpt mye lekkert stoff. Dessuten har jeg faktisk noe silke liggende som min far kjøpte til meg for maaaange år siden, og som jeg ikke har fått gjort noe med ennå. Det eneste jeg bruker syersker til nå er evt å legge opp bukser o.l. Trenger virkelig å få anbefalt en god syerske, så Milla: Kom gjerne med en anbefaling av den du bruker :-)
aline Skrevet 10. desember 2002 #12 Skrevet 10. desember 2002 Har gått søm selv, så jeg har sydd noen kjoler til meg selv, av egendesignet mønster laget fra bunnen selv, selvfølgelig helt etter mine mål. Nå er vel dilemmaet mitt det at jeg ikke har giddi å kjøpt meg ny symaskin når den gamle gikk i stykker, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg å ta opp igjen syingen. Nettop av den grunn at det er gøy å ha noe som passer en perfekt, og som ingen andre i verden har likt! Burde seriøst se meg om etter ny maskin!!!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 10. desember 2002 #13 Skrevet 10. desember 2002 Den systuen jeg bruker heter Majorstua Systudio og ligger i Industrigt. 60. Jeg kan ikke legge ut nummeret her men det finner dere på www.gulesider.no. De er spesialister på å forandre/legge om klær men syr også nye ting og de gjør nydelig arbeid for en. Milla
Tusenfryd Skrevet 10. desember 2002 #14 Skrevet 10. desember 2002 Jeg har en som syr for meg. Hun er utdannet ved Esmod, og en riktig perle. Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å bruke henne mye mer. Hun sydde blant annet en nydelig todelt kjole til meg i fjor, senere har hun også sydd en ny topp til i tillegg til tilbehør som hun også har designet og laget. Dermed har jeg minst tre antrekk som er designet spesielt til meg. Skulle også ønske at det var flere anledninger enn det er, til å virkelig bruke disse. Men et ball på slottet neste år, hjelper...
Lula Skrevet 10. desember 2002 #15 Skrevet 10. desember 2002 Aline: Du er jammen heldig som kan sy selv!!! :-) (litt misunnelig nå) Jeg kan sy feks gardiner, men mer avansert enn det blir det ikke. Men hvis symaskinen din er ødelagt, kan du ikke ønsker deg en ny til jul?? Burde jo være en sjanse å få noen ønsker oppfylt på denne tiden av året ;-)
aline Skrevet 10. desember 2002 #16 Skrevet 10. desember 2002 Lula: Har tenkt tanken på å ønske meg til jul, men det koster fort mellom 5 - 10.000,- og det pleier å være litt i overkant av hva jeg får fra noen på en måte. Men det blir nok en prioritering snart, for sånt som f.eks. kjoler og skjørt er noe av det som jeg sliter mest med å finne noe som jeg trives skikkelig godt i, og som faktisk ikke er så vanskelig å verken sy eller lage mønster til. (dessuten så har jeg funnet ut at det er mye morro og mye spesialtilpasning man kan gjøre utav relativt kjedelige mønstre fra stoffbutikken!) Det blir ikke så mye effektiv sying, men jeg savner en maskin så jeg kan når jeg får ånden over meg! Og jeg har noe stoff liggende som hadde vært morsomt å gjøre noe med, men så gidder jeg ikke for hånd.
Transe Skrevet 10. desember 2002 #17 Skrevet 10. desember 2002 For noen år hadde jeg ei flink dame som sydde til meg. Hun er syk nå og kanikke sy lenger. Jeg fikk sydd fler fine kjoler hos henne,noen bruker jeg enda. Blir ikke ute av moten det som er spesialddesigna, og ingen har samme kjolen.Det ble ikke så dyrt heller med henne. Det er vidunderleg å få noe som passer akkurat. Er det noe tips til ny syerske? Lise
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #18 Skrevet 10. desember 2002 elsker figursydde klær, og har en fast skredder i russland. er jeg der for noen dager, blir hun ferdig med plagget mitt før jeg reiser hjem, eller det ligger til neste gang jeg er innom. kjoler som sitter bra, er noe jeg skjelden finner i butikker (pga størrelsen) , så denne damen er min perle! jeg betaler ofte bare hundre norske for jobben, og tøy har jeg med selv. avogtil syr hun om klær jeg har med, slik at jeg får det akkurat slik jeg vil ha det. hun skal få noe riktig fint i "nyttårsgave" fra meg. *ravna*
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 10. desember 2002 #19 Skrevet 10. desember 2002 Jeg var innom systuen tidlig i dag morges og så på kjolen. Den ser så nydelig ut, jeg kan nesten ikke vente med å bruke den. Hun har også sydd en liten pompadour veske av en stoffrest som matcher kjolen. I og med at det er en skikkelig party kjole satser jeg på at jeg skal bruke den på Romjulspartyet som en av mine venninner skal holde. Milla
Snehvit Skrevet 10. desember 2002 #20 Skrevet 10. desember 2002 Visste du på forhånd hva slags kjole du ville ha, eller var det syersken som kom med forslag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå